Vatten & Avlopp
egge80: Ca 55 cm från golv funkar för det mesta men det bästa är att titta på den tänkta kommoden så man inte kommer åt någon förstärkning
LaT: [citat] Märkligt, då jag till att börja med har 2st "brunnslock", och när jag tittar ned i det första så ser jag i riktning mot det andra ett rör med (har för mig) nedåtriktad öppning [citat] Och vi har aldrig varit mer än 4 boende. Men, för att återgå till frågan har någon nån erfarenhet av nån annan typ av infiltration än Fann In-Drän?
cpalm: [citat] Nja, det är alltså inte "worst-case" som hur många personer man kan tänkas kunna klämma in i huset, utan som att man räknar med att det bor en "standardfamilj" där permanent, trots att det i praktiken bara används som gästhus vid enstaka tillfällen.
Daniel 109: Pumpen kan inte sitta särskilt långt över vatten ytan. Det som kan skilja är slaglängden. Om den stämmer så kommer det att funka.
cpalm: En liten skiftnyckel funkar nog också. Du kan ju också fundera på att fixa ett par vred och skruva dit till nästa gång det skall stängas av. De tenderar annars att blir runddragna med tiden när man varit på dem och försökt vrida med diverse verktyg.
chrstr: Har kontaktat VVS firma som beställer ny varmvattenberedare imorgon bitti. Tack för snabba svar!
Nisses_Bygg: Jag ska väl också i rättvisans namn påpeka att den som sålde denna till oss var Avloppscenter.se Jag har varit i kontakt med de ett flertal gånger men utan framgång på att få till en lösning. Avloppscenter.se säljer inte modellen längre.
Maledictus: Du har en hydrofor (en väldigt liten sådan). Med största sannolikhet har du för lite luft i tanken men eftersom du inte har något siktrör så kan du inte se det. Det ser ut som att du har en ventil på sidan där du kan fylla på luft men i så fall behöver du tappa ur vatten ur tanken först. Ca 70% fylld med vatten och resten luft vid 4 bars tryck funkar.
jahallåja: Case closed. Firma fick komma till undsättning. Troligen släppte, helt eller delvis, någon form av avlagringar från insidan av plaströren vid förra spolningen. Det såg ut ungefär som porslinsskärvor och hade ansamlas en bit bort i röret till något som påminde om en ordentlig timmerbråte och effektivt blockerade papper och annat. Min egen rensslang var chanslös.
mogge_73: Jag skulle titta på en jonbytare, då åtgärdar ni järn och kalk.
stugan_i_skogen: [citat] Det där låter precis som det brukar vara. Snyggt jobbat.
Zsam: Svarar mej själv då det verkar vara försent att redigera. Sönderfrätning i sista meningen fick jag nog lite hjälp att stava till, ska så klart vara sönderfrysning [citat] [citat]
Demmpa: Vänstra delen är troligen sandfång, till höger i vänstra delen verkar vara någon typ av lock. Runda locket med runda hål i högra delen borde gå att ta bort/upp. Försök att suga upp vattnet ur golvbrunnen, ta sedan och spruta på rostlösare längs kanten. Eventuellt värma med gasolbrännare. Knacka ”försiktigt” men distinkt runt brunnslocket.
Gabbe1: Om du nu vill använda fördelaren du länkar till så kan du byta PEM-koppling till följande: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-pe-rak-overgang-25xg3-4-utv/ Och dessutom sätta följande dubbelmutter mellan PEM-kopplingen och fördelaren: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-dubbelmutter-22-m28x1-5-x-g3-4/
lordi: Den där pex-rörbiten vid vattenmätaren bör man också ta en titt på. Röret ser oroväckande knäckt ut vid kopplingen. Dessutom verkar det snart ha rostat igenom på galvrören. De är sannolikt ganska igenkorkade invändigt.
olofh: Tror du får snabbare svar o hittar mer info här https://www.facebook.com/groups/346942369626087/?ref=share men överlag, du får bättre grejer om du skippar gardena och går på hunter som finns på tex rinkabyrör. Du har ganska lågt flöde, os spridarna har jag för mig kräver rätt stort flöde. Du behöver också mäta ditt tryck. Men låter som att hunters mp serie skulle passa dig. Sen
BSOD: Jet10m kostar 1350kr på rinkabyrör. Den är gammal, avställd. Är nog inte så värt att lägga för mycket pengar på den. En färdig pumpautomat med tank och tryckvakt kostar inte så mycket
-MH-: Nu verkar det vara löst. Beställde en ny ventilboll universal. Den gamla var sprucken. Muttern som höll den gick i två bitar, så det var väl gammalt alltihopa. Inte bytt sen 1969. På med nya bollen, allt funkar! (y)
noahsaf: Tack för alla svar, verkar finnas några olika lösningar, det är ju inget jag ska göra på direkten så jag får tänka lite på det undet tiden :) Tack för alla som hjälpt!
ådal: https://www.hornbach.se/shop/Manoverdel-FM-MATTssON-9000-5930-3009-forkromad-8591849/8103963/artikel-detaljer.html
charl_6: [citat] Hej! Mycket sant det du skriver. Då kvittar det helt enkelt hur jag kopplar detta. Tack så mycket
GK100: Om du har bottenventil behöver du som sagt inte denna. Och fixar du till och rengör den bra är den som ny igen. Det lite gammaldags armatur- eller ventilfett är också mumma i de här fallen. Bra att du hittat rätt och samtidigt lärt dig lite om dessa basala men ibland viktiga saker man har kring sig.
annav-: Gammal tråd, men hittade du nån lösning på problemet. Vi har samma problem dock endast för vattenutkastare utomhus...
ådal: Då vet du vad som gäller nästa gång du fastnar på en sån i alla fall :)
Bananskalare: [bild] Vad sägs om denna lösning? vad vi har är ett höj och sänkbart skötbord. Där hänger även vasken med. Inringat i rött är en del av möbeln. Men lösningen med flexslang är kanske inte idealisk, med tanke på det som spolas av där inte bara är rent vatten. Men den bästa lösningen är ändå att ha två avlopp... ett som slutar direkt och sen det andra som slutar i brunnen.
BerraBrus: [citat] God morgon. Det är ett knepigt vattenlås detta, men det gick att få dit det med lite pill, noga att det glider ner i de båda skårorna, samt att den svarta långa o-ringen ligger rätt. Sen kletade jag dit VVS-kitt ( avloppskitt) ovanpå skarven för säkerhets skull. Det har funkat sen dess. Lycka till.
Derbyboy: Jag gjöt ett lock till min brunn. Min brunn (för gråvatten) hade en diamanter på 70-80 cm. När jag gjöt satte jag dig en standardrör med diamater 40 cm och på den en gjutjärnslucka.
BerraBrus: Tack för svar, men nu har jag tagit bort kranen och satt en ny kran inne vid stugan istället. Behovet att ha kranen vid tomtgränsen gäller inte längre. Alla grannar har eget vatten numera, jag är sista sommarstugan på sommarvattnet Tiderna förändras men inte alltid till det bättre.