J
JerryNilsson: Lådan (slitz)
2 svar · 2,3k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du kan alltid koppla hop toppanslutningarna eller övre anslutningen för vattenståndsrör med en klen ledning så får du utjämning av luften i kärlen. Sen är det som mogge skriver mer tveksamt om injektorn kommer räcka eller fungera bra.
3 svar · 1,7k läst
W
wikz: [citat] [citat] [citat] Jag gick igenom samma sak för ca ett år sen. Och landade i att jag ville ha det så enkelt som möjligt men ändå mrv. Så valet föll på ett med satsbaserad rening (sbr), i detta fallet blev det ett mälaren från godkända avlopp. Inget flockningsmedel, ingen fosforfälla inga pumpar (bara en kompressor) och endast 1 tömning per år(i vissa fall kan man få dispens
1 svar · 2,1k läst
A.Nyberg
A.Nyberg: Ser nu på bilden är det sitter vi ett frigolithölje på den. Kanske måste man lyfta bort vi det för att se ventilen ordentligt. Minns att det står i besiktningsprotokollet att det är förhöjd fukt i taket kring ventilen. Det kanske ändå pekar på det är rätt ventil... Med vacuum borde det väl inte släppas ut något alls?
6 svar · 2,2k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Eller så gör man rätt från början. Tyvärr är hela bygg o entreprenör sidan fylld av idioter och skojare så det är svårt om inte omöjligt att hitta dom seriösa entreprenörerna
8 svar · 1,8k läst
·
B
bellman83: https://www.vvsgrossen.com/produkter/verktyg-maskiner/gangverktyg/gangsatser-rorganga/gangverktyg-for-stalror-15-20-25-32/ Den funderar jag på att köpa, de tar typ 800 för den. Samma fast i en röd ask kostar 1500-2000 på Amazon, så det är nog ett bra pris. Funkar antagligen för en hemmapulare.
20 svar · 31,1k läst
Krilleman
Krilleman: Dom här gamla PEL-rören stöter man på då och då med konstiga dimensioner mot vad nya PEM-rör har idag. Vatette har gjort en skrivelse hur dom anser att man kan gå vidare om man skulle ha något av dessa. Den finns på sidan 61 i produktkatalogen från 2022. https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Brochures/Katalog_Vatette_2022.pdf [bild]
4 svar · 6,0k läst
·
Linneagsh
Linneagsh: När jag skulle till att städa bakom mammas toa upptäcker jag det här på röret/kopplingen som förser toaletten med vatten. Är det något hon ska se till att byta snarast? Jag är orolig för att hon en dag står med en vattenläcka. Hon bor i ett gammalt torp med egen brunn.
0 svar · 1,4k läst
·
N
nova383: [citat] Rörisen är jag själv... Handfat inte bestämt än men det blir väl nåt vanligt standard
2 svar · 5,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Farsan hade stopp i avloppet för ett tag sedan, spolbil inringd av mig akut på kvällstid. "Iller" på högtryckstvätt hjälpte inte alls som initial åtgärd. Väl ute på plats konstaterade spolbilen oerhört snabbt att stoppet var ute i gatan och inte inne i huset. Det första killen gjorde var att lyfta på locket till spolbrunnen ute i gatan. Den var full med avloppsvatten. Han påtalade
7 svar · 3,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Låter som en bakfall längre ned. Då ställer sig en vattenspegel i röret och det börjar fungera som en fettavskiljare.
67 svar · 24,3k läst
·
M
mrgert: Tack för svaren! Efter ett tag kom jag på att det var ganska jobbigt när jag skulle sätta tillbaka plaströren i förra lägenheten efter rengöring, det var svårt att få tätt. Därför försökte jag en gång till med avloppsrensaren och det blev faktiskt mycket bättre flöde efter det. Får se om det håller i sig, annars tar jag en blöt vetex med grip eller silikonspray nästa gång!
6 svar · 3,9k läst
·
S0MMER
S0MMER: Gissar att den möglat, dom där har en tendens att göra det. Tror du har denna. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/vattenlas/tillbehor-vattenlas/jafo-7140628-tatningsring-110-mm-2815046?channable=00a9e8736b75003238313530343668&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIr53U3Py29wIVcIxoCR1LXAWEEAQYBCABEgKlaPD_BwE
2 svar · 1,5k läst
·
AdamOlofsson
AdamOlofsson: Hej, jag behöver hjälp med vad jag skall köpa för vattenpump/system. Min önskan är att pumpa vatten från vår sjö som ligger ca 90 meter från vårt hus höjdskillnaden är ca 15m. tanken är att gräva ned en PEM slang samt el till pumpen, jag önskar att ha ett ordentligt tyck då jag skall använda detta för bevattning av gräsmattan och då vill jag kunna köra 3-4 vattenspridare
0 svar · 1,7k läst
K
KFred: Har nu försökt bli klokare på detta och läst lite om backventiler i duschblandare osv. Det jag nu vet är att man kan se på vattenmästaren att ”snurran” gör ett litet litet hack när slagen kommer. Alltså kan man väl konstatera att det skickas ut kallvatten någonstans? Jag har sedan också läst att en dålig/trasig backventil i framförallt duschblandare kan göra att det slår i
5 svar · 2,4k läst
·
D
Dilato: [citat] Samma.. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_560_8540411_gruppfil.pdf [MEDIA=youtube]aSUum5tzDHM[/MEDIA]
32 svar · 4,0k läst
·
J
Jonte Karlsson: Skönt att vi fick svar på det efter alla dessa år av väntan. Och härmed nominerar jag Byggahus.se's funktion att slänga in gamla trådar utan att man knappt märker det som den sämsta och mest irriterande forumfunktionen någonsin. Valet att denna funktion dessuton ska vara aktiv som default är en nominering i sig i kategorin sämsta defaultinställningar.
25 svar · 22,5k läst
M
Marcus_: Tack för snabbt svar och förtydligande vad det var (ventil). Det märkliga är att jag testade att trycka in ventlien med fingret, och efter det har det inte läckt. Testade en snabbtvätt och läckte inte en droppe...
2 svar · 4,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Flerbostadshus med 25 lägenheter har haft påhälsning av råttor i avloppstammen som hittat ut och ställt till till det. Om man vill ha råttstopp på valoppet, vilka funkar och orsakar inte ständiga stopp? Helst skulle man ju vilja stoppa deras entré till fastigheten genom den horisontella 152 mm gjutjärnsstammen. Är t ex elektriska JAFO RAT-EXX bra? Eller ska man satsa på en av de
0 svar · 1,4k läst
N
Niklas78: Hej, Jag har en borrad brunn med pump, pumpen är inkopplad med en på/av kontakt av elektriker för några år sedan. 25mm pemslang från pumpen/brunnen, ej inkopplad till huset utan bara använts för att fylla barnpool mm Jag behöver sätta dit en hydropress. Men var ska jag sätta tryckströmbrytaren? Före eller efter kontakten? Syftet är sommarvatten för bevattning.
0 svar · 1,2k läst
kulle
kulle: https://www.rinkabyror.se/artikel/samlingsror-med-6-uttag/
4 svar · 1,4k läst
·
F
FredrikT33: Hej, har exakt samma problem fast ännu mindre jordmån. Hur löste du detta? Alternativ 1 blir för oss svårt då ett hål i berget kommer fyllas med vatten.
1 svar · 2,1k läst
T
T-G-B: [citat] [citat] Hur får jag ut det som är innanför spindeln?
2 svar · 15,3k läst
·
P
Pysseltarzan: Hmm, bra fråga denna kanske kan funka https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-aldre-standard-utv-36x32r/ ?
1 svar · 5,1k läst
·
D
Daniel 109: Har du inte använt vatten på tre dagar?
14 svar · 4,2k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Om tätskiktet är korrekt monterat och tätt är det ingen fara. Du kan skrapa bort befintlig fog och lägga ny.
2 svar · 1,0k läst
·
T
TommiH: [citat] Ja, eller byta till nytt hela vägen till huset, huset är byggt 1911
17 svar · 14,3k läst
Svartagrind
Svartagrind: Har beslutat att det blir enklast ändå med en liten vanlig vvb... Eftersom jag behöver ha varmtvatten även på toaletten. Konstnad för att köpa in den och enklare installation med vanlig stickpropp tex. Tack alla för era svar och synpunkter!
7 svar · 2,9k läst
M
Muerto: [citat] Ok, alla mina tappkranar är hyfsat nya, så det ska ju inte vara något problem. Ska kolla med nätägaren vilket tryck jag har in. Hittade en somatherm SYR315 på nätet. Verkar vara ett alternativ om man ska byta den.
2 svar · 1,8k läst
·
C
Chrille V: För cirka en månad sen böt vi ut vårat gamla järn- och manganfilter till ett nytt. Ny elektroknik sattes in i samband med det. [bild] Denna typ av filter. De ställde in elektroniken. Jag frågade ordagrant "hur ofta backspolas det nu?" -Varannan natt klockan 0300. Blev svaret. Efter ett tag började vi märke att vattnet var väldigt luftigt. Efter ett ytterligare ett tag såg vattnet ut
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.