Jonatan79
Jonatan79: Ej fel öht! Svara bara att Kravet bestrids i sin helhet. Försök inte förklara hit eller eller dit, kort och enkelt och invänta om dom tystnar eller anlitar advokat.
5 svar · 807 läst
U
uffeboman: Fördelare under handfatet låter smidigt. Om man kör Vatette systemet kan man montera ett annat fabrikat på blandarfäste eller måste det vara vatette, tänkte nämligen ha guld?
5 svar · 817 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ring presidiet i nämnden och ha ett uppriktigt samtal med dem om de delar tjänstemännens bedömning. I de flesta kommuner så är ju tjänstemännen samstämda med nämnden men det finns säkert undantag. Jag tror inte det är helt ovanligt att tjänstemännen läser miljöbalken rätt strikt och med måttligt intresse för det enskilda intresset medan politikerna har ett lite mer alldagligt
4 svar · 1,3k läst
B
byggeskafram: [citat] Precis en sådan tack
5 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: En plintgrund kan bli väldigt kall på vinterhalvåret så då måste alla rör vara noggrant tömda på vatten så det inte kan stå och frysa. Man drar rören inne i huset om huset är vinterbonat.
1 svar · 1,7k läst
C
cpalm: [citat] 20% var snålt, här kostade stora paketet 350 + moms via kommunen.
3 svar · 1,6k läst
B
byggeskafram: [citat] Vad snällt. Stockholm
4 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Tänk bara på att inte sätta väggbrickan i det tunna bakstycket i skåpet, då är det bättre att sätta den mot stum vägg och såga ur bakstycket...
2 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Följ säkervatten för en fackmannamässig installation. https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/3 [bild]
1 svar · 2,2k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: FYI Det var backventilen i brunnen som ätit grus. Hundra meter slang med pump i slutet fick hivas upp och backventilen bytas. Nu porlar vattnet så klart i kranarna igen, och jag har gjort rent alla silar i kranar och tvättmaskin, samt konstaterat att flottörmekanismerna i moderna WC-stolar är ungefär lika jobbiga att serva som att byta glödlampor på en modern bil.
14 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Har du inte kvar konan kan du inte heller dra en Vatette-koppling för att komma vidare med tex RSK 1946433. [bild] Kapa bort T-röret och skarva på nytt T-rör enligt dagens standard, det är nog enklast! Tråkigt svar, men sant.
7 svar · 1,6k läst
·
Lulaua
Lulaua: Gör det nått om det blir lite glapp mellan vägg och toaletten då?
2 svar · 2,6k läst
·
To66e
To66e: [citat] Tack Alla. Ibland är man blind och ser inte de enklaste lösningarna. Ha ha. Att jag inte tänkt på att så enkelt som att bara stränga av strömmen. Jag började fundera på fuktsensor, larm osv. Tack alla :)
12 svar · 1,9k läst
C
Cff: Super, det löste problemet (jag har tidigare googlat på allt möjligt, men inte den kombinationen)!
2 svar · 1,0k läst
H
Hussol: Hej! Har en borrad brunn som är 4år gammal och ca 100 m djup. Efter vattenanalys har vi fått sätta in järn och mangan filter samt radonavskiljare. Vi hade även förhöjda halter av odlingsbara mikroorganismer >3000. Vi lät det gå en ett bra tag för att se om det kunde sjunka av sig själv men det har det inte gjort. Så vi satte nu in ett UV filter som ska stråla bort det och det har
0 svar · 1,2k läst
·
H
Hussol: Hej! Vi har en borrad brun som är ca 4år gammal och ca 100 m djup. Efter vattenanalys behövdes det sättas in järn och manganfilter samt radonavskiljare. På analysen såg vi att det även var förhöjda halter och odlingsbara mikroorganismer
0 svar · 1,1k läst
·
B
BSOD: Tror det är enklast att använda samma plats som du har idag inne, och rör och el finns ju där. Då står pumpen relativt torrt och varmt med antal jag. Då blir projektet litet... Jag hade julas lågprisvariant på pump i 7-8 år innan grundvattennivåerna blev för låga för pumpen. De bullrar ju lite när de går, men jag byggde in den en aning, och då försvann det störande ljudet även
7 svar · 1,5k läst
J
Jaegerbef: 4evergreen kan jag tyvärr inte på något sätt rekommendera. De är väldigt behjälpliga med att ta fram underlag och sälja. Men när anläggningen väl är på plats så är service och reparationsarbetet som bortblåst. Detta av egen erfarenhet (min mors anläggning). Det kanske kan vara bättre förutsättningar i södra Sverige, men kring Stockholm så är deras verksamhet under all
2 svar · 1,5k läst
N
Niklas_1: [citat] hej! Ja, tror det, men det var längesedan nu. Vi har versionen där man vrider hela slangen på takduschen för att fördela vattnet mellan tak å den lösa. Men Corres svar stämmer väldigt väl med hur jag upplever vår. Jag och ett barn kan duscha samtidigt med varsin vattenstråle utan problem (men frun som har mer hår på huvet än mig vill helst ha full sprut för att få ur
8 svar · 3,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Sorry, min "extrasits" har c-c 155 mm.
1 svar · 2,7k läst
·
H
hempularen: När det är lite fler hus på samma ställe brukar det inte räcka med 3-kammar brunn, med sin infiltration. Det brukar krävas minireningsverk. Alternativt (vanligt på fritidshus), sluten cistern för toa-avloppet och 3-kammar för övrigt avloppsvatten. Cisternen behöver tömmas 3-4 ggr per år, om det är åretrunt bostad. Kostnad ca 3000 per gång. Beroende på exakt hur dyrt det är att
6 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Byt plats på spindlarna så den varma spindeln hamnar på den kalla sidan och vise versa. Blir det samma syndrom på kalla sidan efter denna manövern så har du gjort något fel vid kapningen. Det går att göra från utsidan. Öppna både KV & VV, lossa kranbrösten, växla spindlarna. Återmontera. Ganska vanligt trots allt!
1 svar · 2,0k läst
C
cpt: [citat] Toppen, tack då köper jag helt enkelt en vanlig 3/4" och slang :)
2 svar · 1,1k läst
·
A
Arne999: [citat] Skiten tar jag hand om efter besök. Vill ju gärna göra detta på ett smidigt sätt. Enkla lösningen är att kånka på skiten 100m men..... Besökaren sk däremot inte tänka på nått utan bara gå på en "vanlig toa "
2 svar · 1,0k läst
ådal
ådal: [citat] Ingen fara! Samma system finns ju även för de större dimensionerna hos vatette ifall du ska till 25 eller uppåt.
6 svar · 4,1k läst
R
rivaner: Hej, Lägger ett ca 12 m varmvattenrör. Ca 7m vertikalt med expansionsmån i källaren. Hur gör jag med dragavlastning? Räcker friktionen i skyddsröret för att avlasta kopplingen på andra våningen, eller finns det en lösning som låser röret men behåller skyddsröret intakt? Räknar med 3 m horisontell dragning inkl. 2 90-gradersböjar på andra våningen.
0 svar · 2,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det bästa är ju att få upp det gamla röret vilket borde gå. I andra hand lägga i ett nytt rör. De flesta moderna pumpar klara av att pumpa luft annars.
10 svar · 4,2k läst
·
S
Sam_u_El: [citat] Hej, Det var en lös bottenventil köpt på bauhaus. Jag är inte helt säker, men jag tror det var https://www.bauhaus.se/bottenventil-camargue-nostalgi-pop-up-604-massing /Samuel
5 svar · 4,7k läst
V
virtq: Bumpar en gammal tråd. Vi har den "undre" lösningen på bilden ovan på vårt nybyggda hus. Det kan mycket riktigt lukta avlopp strax nedanför där avluftningen sitter. Lyckligtvis inte där vi har tänkt bygga altanen.. men ändock ganska otrevligt när vinden ligger "fel" så att säga. Finns det någon lösning på hur man kan dämpa lukten. Kan man tex. byta till den övre varianten med
2 svar · 4,3k läst
·
J
JerryNilsson: Lådan (slitz)
2 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.