Rostiga rörledningar och en värmepump märkt NIBE i ett oputsat utrymme med rengöringsmedel på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flera synliga rörinstallationer och kopplingar mot en vitmålad betongvägg.
Skapa konto
Väggmonterade vattenrör med lite rost ovanför handfatet.
Skapa konto
Hej Byggahus!

Vi har ett sommarstuge-rebus att lösa för att få igång varmvatten och toalett.

Frågan lyder - hur går det till när detta kopplas? Hur mycket köldmedel behöver vi pumpa in t.ex? Hur få vi in köldmedel i varmvattenberedaren? Varför kopplar man ur varmvatten på detta vis?

Tacksam för svar!

På bilderna:
  1. Varmvattenberedare i ena rummet
  2. Rören nedanför varmvatten beredaren
  3. Inkommande rör vid toaletten

Rebusen blir extremt mycket lättare att lösa med bilder!

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Jag tänker så här:
Det är egentligen inte särskilt avancerat att skruva ihop rören och fylla varmvattenberedaren, men jag tror att första gången du gör detta bör en någorlunda praktiskt lagd vän/släkting/granne vara med och handleda i processen. Anledningen till att jag skriver det är att du tror att det är "köldmedel" som ska fyllas på i varmvattenberedaren, och då kan det finnas andra missuppfattningar som ställer till det. K står för "kallvatten" och V för "varmvatten".

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Inget köldmedie överhuvudtaget.

Ingen lin, gängtejp eller liknande på klämringskopplingar.

Klämringskopplingar skruvas åt för hand och lite till, typ 0,25-0,5 varv.

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker så här:
Det är egentligen inte särskilt avancerat att skruva ihop rören och fylla varmvattenberedaren, men jag tror att första gången du gör detta bör en någorlunda praktiskt lagd vän/släkting/granne vara med och handleda i processen. Anledningen till att jag skriver det är att du tror att det är "köldmedel" som ska fyllas på i varmvattenberedaren, och då kan det finnas andra missuppfattningar som ställer till det. K står för "kallvatten" och V för "varmvatten".
Jag tänker så här:
Stort tack för svar!
Har hjälp av handledare i form av min kära morfar som själv tycker ”vi kan bada i sjön och spola med en hink”

Bedömer att jag är hyfsat praktisk lagd så löser detta med er vägledning. Angående köldmedlet så talade han på att arbetsinsatsen kring detta är att tömma och fylla osv. (Det låter väldigt jobbigt)

Köldmedlet han snackade om, vart ska det användas?

Köldmedie finns i bl.a. kyl/frys, värmepump.
Vissa köldmedier för ”vem som helst” handha, vissa får bara certifierade personer handha.

Köldmedie brukar man aldrig tömma ut ur systemet, utan det låter man vara i det slutna systemet hela tiden.

Varför skulle man ha köldmedel i en varmvattenberedare? Beredaren värmer inkommande vatten som ni diskar och tvättar er med. Måste vara nåt missförstånd?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bagaregårdens BK Bagaregårdens BK skrev:
Stort tack för svar!
Har hjälp av handledare i form av min kära morfar som själv tycker ”vi kan bada i sjön och spola med en hink”

Bedömer att jag är hyfsat praktisk lagd så löser detta med er vägledning. Angående köldmedlet så talade han på att arbetsinsatsen kring detta är att tömma och fylla osv. (Det låter väldigt jobbigt)

Köldmedlet han snackade om, vart ska det användas?
Ett välmenande råd: sök hjälp av en annan person med detta!
På bilderna syns en helt vanlig elektrisk varmvattenberedare. Den fungerar som så att kallvatten kommer in i beredaren genom ett rör, i beredaren sitter ett elektriskt värmeelement med termostat som värmer vattnet till önskad temperatur. När en blandare (vattenkran) öppnas någonstans i huset rinner varmvattnet dit, och under tiden fyller vattentrycket på nytt kallvatten i beredaren som värms. Och så vidare.

Det finns inget "köldmedel"! Var skulle det ens finnas?
Som sagt, be en annan, på riktigt kunnig, person om hjälp med detta! Åt morfar kan du le, nicka och säga "jaha".

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
Kan han haft i lite glykol någonstans där rören inte kan tömmas ur helt? För att förhindra frysning. Kolla det, så du vet hur du ska göra för att få bort det.

Alternativet är naturligtvis bara att koppla ihop, trycksätta varsamt (öppna ventiler sakta och lite), tills du inte hör hur det strömmar vatten. Öppna påfyllningsventilen sakta tills den är helt öppen.

Nu är det mängder med trycksatt luft i systemet. Öppna en kran i taget pyttelite, låt det stå lite öppen tills det bara kommer vatten. Det kan bli tryckslag om man öppnar för fort med mycket luft i systemet, bäst att undvika.

Man drar rörkopplingar med rätt lite kraft, bättre att efterdra lite om det läcker än att dra sönder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är nog spot in - det är Glykol för att det inte ska frysa.

Om det skulle ligga Glykol i ledningarna, finns det risk för att det kan vara farligt att komma i kontakt med? Hur jobbig är det att tömma om vi skulle assistera min kära morfar med det?

Som sagt man vill inte vara ”en jobbig jävel” men vill helst inte leva som på vikingatiden under dessa dagar och ”bada i sjön och spola med hink”.

Ett välmenande råd: sök hjälp av en annan person med detta!
På bilderna syns en helt vanlig elektrisk varmvattenberedare. Den fungerar som så att kallvatten kommer in i beredaren genom ett rör, i beredaren sitter ett elektriskt värmeelement med termostat som värmer vattnet till önskad temperatur. När en blandare (vattenkran) öppnas någonstans i huset rinner varmvattnet dit, och under tiden fyller vattentrycket på nytt kallvatten i beredaren som värms. Och så vidare.

Det finns inget "köldmedel"! Var skulle det ens finnas?
Som sagt, be en annan, på riktigt kunnig, person om hjälp med detta! Åt morfar kan du le, nicka och säga "jaha".
Tack för svar. Sjävklart ska det inte vara köldmedel i varmvattenberedaren. Jag som tyckte min morfar påstod det och tyckte det kändes orimligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Finns två sorters glykol; propylenglykol som är ofarlig och finns i bl a tandkräm, och etylenglykol som är giftig.
Hoppas det är den förstnämnda sorten!
Det lättaste sättet att få ur glykolen ur tappvattensystemet är att förbruka vatten: spola toaletten, duscha och ha sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.