Hej! Läst detta forum i många år men skriver nu första inlägget.
Har nyligen köpt ett fritidshus i Bergslagen. Fastigheten har en borrad brunn.
Jag har tagit vattenprover via Eurofins - postar bilderna här nedan.
Anmärkning pga för höga värden av nitrat, samt antalet odlingsbara mikroorganismer.
Otjänligt pga koliforma bakterier och e.coli.
Vattnet ser bra ut och luktar inget. Den information vi fått inför och i samband med köpet från mäklare/säljare var att vattnet skulle vara OK. Föregående ägare har haft huset som permanentbostad i några år och druckit vattnet.
Brunnen ligger ca 2 meter från huset. 2 meter åt andra hållet har föregående ägare haft höns i en hönsgård. Min teori är att samtliga problem med vattnet kommer härifrån.
Området kring brunnen var igenväxt med både högt gräs, nässlor och buskage. Efter att ha klippt gräs och buskar ser det ut såhär.
En riktig röra. Min tanke är att jag vill ordna upp brunnen med en ordentlig cementring som är tät mot marken och ett riktigt lock. Samt snygga upp kring pump och ordna kablar osv.Hönsen är redan borta och själva hönsgården kommer att avvecklas. Jag gissar även att jag borde installera ett UV-filter. Jag gör gärna det jag kan själv, men är glad amatör kring detta och vet inte riktigt var jag ska börja.
Alla goda råd emottages tacksamt!
Noterbart är även att brunnen saknas i SGUs databas.
Har nyligen köpt ett fritidshus i Bergslagen. Fastigheten har en borrad brunn.
Jag har tagit vattenprover via Eurofins - postar bilderna här nedan.
Anmärkning pga för höga värden av nitrat, samt antalet odlingsbara mikroorganismer.
Otjänligt pga koliforma bakterier och e.coli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet ser bra ut och luktar inget. Den information vi fått inför och i samband med köpet från mäklare/säljare var att vattnet skulle vara OK. Föregående ägare har haft huset som permanentbostad i några år och druckit vattnet.
Brunnen ligger ca 2 meter från huset. 2 meter åt andra hållet har föregående ägare haft höns i en hönsgård. Min teori är att samtliga problem med vattnet kommer härifrån.
Området kring brunnen var igenväxt med både högt gräs, nässlor och buskage. Efter att ha klippt gräs och buskar ser det ut såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En riktig röra. Min tanke är att jag vill ordna upp brunnen med en ordentlig cementring som är tät mot marken och ett riktigt lock. Samt snygga upp kring pump och ordna kablar osv.Hönsen är redan borta och själva hönsgården kommer att avvecklas. Jag gissar även att jag borde installera ett UV-filter. Jag gör gärna det jag kan själv, men är glad amatör kring detta och vet inte riktigt var jag ska börja.
Alla goda råd emottages tacksamt!
Noterbart är även att brunnen saknas i SGUs databas.
Vilken fantastisk installation. Men har den lilla ludd-filten och cellplastblocket alltså räckt för att hålla utrymmet frostfritt under vintrarna i Bergslagen..?
Om du vill göra det fint skulle jag bygga ett litet och enkelt pumphus över borrhålet. Men isolerat och med redig eldragning dit och en frostvakt. Bygg det så att det liknar huset kanske. Se till att du kan dra upp slangen om det skulle behövas. Kan kanske vara behändigt att få plats med filter där om det finns dåligt med plats i huset.
Nu verkar det ju vara så nära huset att det kanske går att få till det som en liten utbyggnad på fasaden. Men ett eget pumphus är nog piffigast.
Angående vattenkvaliteten brukar man nog skicka analysrapporten till ett par filter-försäljare och be om förslag på lösning. Så har jag gjort.
Jag hade också velat veta hur lång tid det kan ta innan skiten sköljts ur marken där, men det lär ju hända så småningom.
Det verkar fantastiskt dumt att ha en hönsgård intill dricksvattenbrunnen...brunnen är väl inte heller särskilt djup?
Om du vill göra det fint skulle jag bygga ett litet och enkelt pumphus över borrhålet. Men isolerat och med redig eldragning dit och en frostvakt. Bygg det så att det liknar huset kanske. Se till att du kan dra upp slangen om det skulle behövas. Kan kanske vara behändigt att få plats med filter där om det finns dåligt med plats i huset.
Nu verkar det ju vara så nära huset att det kanske går att få till det som en liten utbyggnad på fasaden. Men ett eget pumphus är nog piffigast.
Angående vattenkvaliteten brukar man nog skicka analysrapporten till ett par filter-försäljare och be om förslag på lösning. Så har jag gjort.
Jag hade också velat veta hur lång tid det kan ta innan skiten sköljts ur marken där, men det lär ju hända så småningom.
Det verkar fantastiskt dumt att ha en hönsgård intill dricksvattenbrunnen...brunnen är väl inte heller särskilt djup?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Anmärkningen om hög temperatur på vattnet kanske också är relevant. Bakterier växer till i varmt vatten och har provet hållit rumstemperatur några dygn innan analys är det kanske inte så konstigt att låga nivåer av koliforma bakterier växer till höga nivåer. Jag hade övervägt ett nytt (kallt) prov.
Jag skulle ta bort all växtlighet runt brunnen, sen se till att det är tätt i borrhålet( ser inte ut att vara ett ordentligt lock?)
Sen skulle jag ta ett nytt prov med tanke på att vattnet var så varmt så känns det som att proverna kan bli tokiga.
Sen skulle jag ta ett nytt prov med tanke på att vattnet var så varmt så känns det som att proverna kan bli tokiga.
Tack för svar!
Jag vet inte hur djup brunnen är, och den finns som sagt inte med i SGUs databas. Ska försöka höra mig för med grannar osv.
Dock hade vattnet stått stilla i minst nån vecka då. Jag spolade i kranen kanske 5 minuter innan provtagning. Med tanke på hur brunn och omgivningen ser ut är jag inte alls förvånad att det finns gott om bakterier i vattnet.
Den blåa kabeln är värmekabel om jag förstått rätt, det kommer upp en stickpropp tillsammans med inloppsrör in i huset. Så det är nog så det har hållits frostfritt.S stugfar skrev:Vilken fantastisk installation. Men har den lilla ludd-filten och cellplastblocket alltså räckt för att hålla utrymmet frostfritt under vintrarna i Bergslagen..?
Om du vill göra det fint skulle jag bygga ett litet och enkelt pumphus över borrhålet. Men isolerat och med redig eldragning dit och en frostvakt. Bygg det så att det liknar huset kanske. Se till att du kan dra upp slangen om det skulle behövas. Kan kanske vara behändigt att få plats med filter där om det finns dåligt med plats i huset.
Nu verkar det ju vara så nära huset att det kanske går att få till det som en liten utbyggnad på fasaden. Men ett eget pumphus är nog piffigast.
Angående vattenkvaliteten brukar man nog skicka analysrapporten till ett par filter-försäljare och be om förslag på lösning. Så har jag gjort.
Jag hade också velat veta hur lång tid det kan ta innan skiten sköljts ur marken där, men det lär ju hända så småningom.
Det verkar fantastiskt dumt att ha en hönsgård intill dricksvattenbrunnen...brunnen är väl inte heller särskilt djup?
Jag vet inte hur djup brunnen är, och den finns som sagt inte med i SGUs databas. Ska försöka höra mig för med grannar osv.
Vattenprovet tog jag själv på eftermiddagen, ca en timme innan det lämnades in för transport till eurofins. Det enda avvikande var att jag använde 2 kylklampar istället för kylpåsen som man fick med i kitet. Temperaturen på bakterieprovet var enligt protokollet 12 c. Svårt att tro att det har någon extrem påverkan?F fredrik.johansson skrev:
Dock hade vattnet stått stilla i minst nån vecka då. Jag spolade i kranen kanske 5 minuter innan provtagning. Med tanke på hur brunn och omgivningen ser ut är jag inte alls förvånad att det finns gott om bakterier i vattnet.
Ditt vatten har påverkan från ytligt grundvatten.
lågt pH, COD ligger högt 7,7, Nitrat indikerar påverkan från gödsling.
Antingen så är det från sprickbildning i berget vilket är svårt att åtgärda. Det verkar dock inte helt orimligt att det rinner ner ytvatten i brunnen. Du vill inte att vatten rinner ner mot brunnen. Antingen svetsa på höjning på foderröret eller säkerställ så vattnet rinner från brunnen. Börja med detta och ta sedan ett nytt prov. Blir det inte bättre skulle jag borra en ny brunn så långt från denna som tomten tillåter. Se till så att man då driver ner foderrören några extra meter innan man fortsätter.
E-coli finns bara i tarmkanal från varmblodiga djur. Vattnet innehåller alltså avföring, Även om man åtgärdar bakterien så är det inget trevligt vatten.
lågt pH, COD ligger högt 7,7, Nitrat indikerar påverkan från gödsling.
Antingen så är det från sprickbildning i berget vilket är svårt att åtgärda. Det verkar dock inte helt orimligt att det rinner ner ytvatten i brunnen. Du vill inte att vatten rinner ner mot brunnen. Antingen svetsa på höjning på foderröret eller säkerställ så vattnet rinner från brunnen. Börja med detta och ta sedan ett nytt prov. Blir det inte bättre skulle jag borra en ny brunn så långt från denna som tomten tillåter. Se till så att man då driver ner foderrören några extra meter innan man fortsätter.
E-coli finns bara i tarmkanal från varmblodiga djur. Vattnet innehåller alltså avföring, Även om man åtgärdar bakterien så är det inget trevligt vatten.
Klicka här för att svara