Hej,
Håller på med en mindre toalett och ska upp med ett 50 rör för handfat och ett 110 rör för toaletten genom spånskivegolvet. Min fråga nu är om muffarna ska vara kvar eller om vvs:aren bara vill ha pipan?
Min tanke är ju att vvs:aren bara ska ställa dit toaletten (eller om jag gör det själv). Samma sak med handfatet. Så frågan är om muffarna ska vara kvar?
Jag har nämligen lite raka rörsnuttar med och utan muffar som jag skulle kunna använda.
Mvh
Fredrik
Håller på med en mindre toalett och ska upp med ett 50 rör för handfat och ett 110 rör för toaletten genom spånskivegolvet. Min fråga nu är om muffarna ska vara kvar eller om vvs:aren bara vill ha pipan?
Min tanke är ju att vvs:aren bara ska ställa dit toaletten (eller om jag gör det själv). Samma sak med handfatet. Så frågan är om muffarna ska vara kvar?
Jag har nämligen lite raka rörsnuttar med och utan muffar som jag skulle kunna använda.
Mvh
Fredrik
Redigerat:
Hej!
Plattsättaren vill ha 60mm rakt rör som uppstick efter att golvspacklet är lagt, så ca 80-100mm över golvspånet.
Även avstånd mellan vägg-rör skall vara minst 60mm.
Detta för att manschetterna skall kunna monteras korrekt och enl gällande regler.
//Kramla
Plattsättaren vill ha 60mm rakt rör som uppstick efter att golvspacklet är lagt, så ca 80-100mm över golvspånet.
Även avstånd mellan vägg-rör skall vara minst 60mm.
Detta för att manschetterna skall kunna monteras korrekt och enl gällande regler.
//Kramla
Enormt tack för svaret.Kramla skrev:
Misstänkte att toaletten inte ska ha muffen kvar, men det är alltså samma med handfat menar du?
Mvh Fredrik
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Dra slätrör ur golvet bara, det är enklast. Detta eftersom den som drar rör inte har en aning om var nivån på golvet blir sen. Då blir det enklare med slätrör och sen kapas det bara efter behov.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
fast numera arbetar man inte med såna.......det är mycket enklare att ha slätrör nuförtiden då det allt som oftast ska flytas och det ska in klinkers och med en wc stos har det hänt att det som sticker upp blir för litet. Då blir det inte lika roligt........Idag finns det en flora med wc anslutningar som bara sticks ner i slätrör.E egge80 skrev:
Det visste jag inte, alltid lär man sig nåt nyttS Stefan1972 skrev:fast numera arbetar man inte med såna.......det är mycket enklare att ha slätrör nuförtiden då det allt som oftast ska flytas och det ska in klinkers och med en wc stos har det hänt att det som sticker upp blir för litet. Då blir det inte lika roligt........Idag finns det en flora med wc
anslutningar som bara sticks ner i slätrör.[/QU
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Vilka är man? Är det rekomendationer från branschen?S Stefan1972 skrev:fast numera arbetar man inte med såna.......det är mycket enklare att ha slätrör nuförtiden då det allt som oftast ska flytas och det ska in klinkers och med en wc stos har det hänt att det som sticker upp blir för litet. Då blir det inte lika roligt........Idag finns det en flora med wc anslutningar som bara sticks ner i slätrör.
Jag är nyfiken eftersom min plattsättare valde att sätta en sådan när han fick fria tyglar att göra som han ville.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
man använder vad man vill såklart. ingen regel på det viset men då måste man ju veta höjd på slutresultatet i förväg och väga in det.Rickard. skrev:
Eller vad menar du förresten? Drog plattsättaren avloppet också ?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Jag vet faktiskt inte hur han identifierar sig själv men jag kallade honom plattsättare för att göra det självklart att han flytspacklade, tätskiktade osv. Rörmokare är han definitivt inte men han drog avloppet samtidigt som han förstärkte bjälklaget eftersom det blir bäst så, resten av vvs:n gjorde jag.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara