Vi är 7 fastigheter som har gemensam dagvattenledning som ansluter till ett dike.Detta har funnits i många år. Läste nu att dagvatten från ett flertal fastigheter övergår till spillvatten enligt miljöbalken. Spillvatten får ju inte släppas ut orenat så kan vi bli ålagda att ordna någon sorts rening. Någon som vet.
 
  • Gilla
rockman
  • Laddar…
Claes Sörmland
Osannolikt att kommunen skulle konstatera att utsläppet verkligen orsakar fara för människor och miljö och därmed krävs mer rening. Typiskt sett är utsläpp av avloppsvatten i form av rent dagvatten i ett dike tillfredsställande rening.

I teorin skulle detta ha prövats av kommunen i samband med att ni gjorde en anmälan om den nya dagvattenanläggningen (jag förutsätter nu att det är detaljplanerat område). Men det är generellt ett krav som är okänt både bland verksamhetsutövare och landets kommuner.

Läs t ex denna text som beskriver att stora kommunen Stockholms stad tills kring 2007 inte hade en aning om detta:

Dokument med text om dagvattenhantering och lagkrav, med fokus på anmälningsplikt och miljölagstiftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=93699 (se sid 9)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.