tommib
Eftersom det är prisol(isch) så är det mjukglödgat. I värsta fall kan du klämma ihop röret och bocka det, dvd klämma av det. Då kanske du får vatten till resten av huset iaf. Det är absolut inte riskfritt att göra detta dock, röret kan spricka eller så får du det inte tillräckligt tätt för att kunna sätta på vattnet. Se detta som en absolut sista utväg. Som i efter alternativet vara utan vatten till morgondagen.
 
tommib tommib skrev:
Eftersom det är prisol(isch) så är det mjukglödgat. I värsta fall kan du klämma ihop röret och bocka det, dvd klämma av det. Då kanske du får vatten till resten av huset iaf. Det är absolut inte riskfritt att göra detta dock, röret kan spricka eller så får du det inte tillräckligt tätt för att kunna sätta på vattnet. Se detta som en absolut sista utväg. Som i efter alternativet vara utan vatten till morgondagen.
Det blev den lösningen tillslut. Verkar hålla tätt
 
tommib
Nu verkar du ha drabbats av en riktigt udda fågel men till andra och andra gånger, den heliga regeln är att man aldrig hempular rör utanför öppettiderna för en bygghandel (om man inte kan isolera den aktuella delen av vatteninstallationen då).
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nu verkar du ha drabbats av en riktigt udda fågel men till andra och andra gånger, den heliga regeln är att man aldrig hempular rör utanför öppettiderna för en bygghandel (om man inte kan isolera den aktuella delen av vatteninstallationen då).
Jag lär mig aldrig. Eller jo förhoppningsvis denna gång. Förra gången var det en duschblandare som droppade. Fram med skiftnyckeln, PANG, röret gick av. Detta var en lördag kväll så fick hitta en lösning så vattenflödet kunde stoppas.

Från och med nu är det slut med vvs-hemmapul för min del. Tacka vet jag EL :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är samma ytterdiameter som ett 1/2-tums kopparrör, 12,7 mm.

UK-import?
Enligt Google bytte UK till metriska kopparrör 1972.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eller så sektionerar man sitt tappvatten så att varje enskilt tappställe går att stänga av för sig. Så har jag, nästan. Det finns tre utkastare (framsida, baksida och källare) som sitter på samma gren eftersom det inte var tänkt att det skulle finnas fler än den på baksidan från början. Detta kommer dock göras om vad det lider och just utkastarna kan man leva utan om något hempul på den delen havererar.

Ja, det var lite dyrare men inte mycket. Ja, jag är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eller så sektionerar man sitt tappvatten så att varje enskilt tappställe går att stänga av för sig..
Ja, gör aldrig något VVS-jobb utan att första delen blir en ballofix om det inte redan sitter en.
Jag har förvisso inte olika "vatten-nät" för olika delar, men nu har nästan alla förgreningar möjlighet att kopplas bort.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är samma ytterdiameter som ett 1/2-tums kopparrör, 12,7 mm.

UK-import?
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt Google bytte UK till metriska kopparrör 1972.
Stämmer att UK kör med metriska kopparrör. USA däremot kör med tum utvändigt mätt.
Oljerör för oljebrännare mm är fortfarande i tum även i Sverige. Så även kylrör till t ex värmepumpar.
 
Det finns kopplingar på rör grossisterna
Skulle kolla hos lunda grossisten
 
S
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.