5 647 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Skarva prisolrör. Enkelt i teorin.
Eftersom det är prisol(isch) så är det mjukglödgat. I värsta fall kan du klämma ihop röret och bocka det, dvd klämma av det. Då kanske du får vatten till resten av huset iaf. Det är absolut inte riskfritt att göra detta dock, röret kan spricka eller så får du det inte tillräckligt tätt för att kunna sätta på vattnet. Se detta som en absolut sista utväg. Som i efter alternativet vara utan vatten till morgondagen.
Det blev den lösningen tillslut. Verkar hålla tätttommib skrev:
Eftersom det är prisol(isch) så är det mjukglödgat. I värsta fall kan du klämma ihop röret och bocka det, dvd klämma av det. Då kanske du får vatten till resten av huset iaf. Det är absolut inte riskfritt att göra detta dock, röret kan spricka eller så får du det inte tillräckligt tätt för att kunna sätta på vattnet. Se detta som en absolut sista utväg. Som i efter alternativet vara utan vatten till morgondagen.
Nu verkar du ha drabbats av en riktigt udda fågel men till andra och andra gånger, den heliga regeln är att man aldrig hempular rör utanför öppettiderna för en bygghandel (om man inte kan isolera den aktuella delen av vatteninstallationen då).
Jag lär mig aldrig. Eller jo förhoppningsvis denna gång. Förra gången var det en duschblandare som droppade. Fram med skiftnyckeln, PANG, röret gick av. Detta var en lördag kväll så fick hitta en lösning så vattenflödet kunde stoppas.tommib skrev:
Från och med nu är det slut med vvs-hemmapul för min del. Tacka vet jag EL
Eller så sektionerar man sitt tappvatten så att varje enskilt tappställe går att stänga av för sig. Så har jag, nästan. Det finns tre utkastare (framsida, baksida och källare) som sitter på samma gren eftersom det inte var tänkt att det skulle finnas fler än den på baksidan från början. Detta kommer dock göras om vad det lider och just utkastarna kan man leva utan om något hempul på den delen havererar.
Ja, det var lite dyrare men inte mycket. Ja, jag är väldigt nöjd.
Ja, det var lite dyrare men inte mycket. Ja, jag är väldigt nöjd.
Ja, gör aldrig något VVS-jobb utan att första delen blir en ballofix om det inte redan sitter en.tommib skrev:
Jag har förvisso inte olika "vatten-nät" för olika delar, men nu har nästan alla förgreningar möjlighet att kopplas bort.
Claes Sörmland skrev:
Stämmer att UK kör med metriska kopparrör. USA däremot kör med tum utvändigt mätt.MultiMan skrev:
Oljerör för oljebrännare mm är fortfarande i tum även i Sverige. Så även kylrör till t ex värmepumpar.
Se min tråd. Finns gamla prisolrör som är tjockare än 12 mm… Gick att fila ned för mig, och kan tillägga att det inte har läckt sedan dess. https://www.byggahus.se/forum/threa...eper-jag-foer-att-koppla.373027/#post-3696178K Kallskuret skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
