Hej!

Nyss gått på semester och anlänt till stugan och upptäcker att vi inte har något varmvatten.

Har en Hajdu 150 liter vvb.
När jag öppnar upp luckan ser jag att några kabelkontakter är ärgade och när jag känner på en så lossnar den från anslutningen upp mot själva tanken. Gissar att det är upp mot själva värmepaketet?

Någon som vet om det går att laga detta? Kan man byta ut det som är dåligt eller måste jag byta hela beredaren? Vill hellre laga om det går än att byta ut den.

• Inuti en Hajdu 150 liters varmvattenberedare med ärgade kabelkontakter och lossnad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ärgade och skadade kabelkontakter inuti en Hajdu varmvattenberedare med tecken på korrosion och slitage.
    Skapa konto
  • Närbild av en vattenberedares insida med ärgade och skadade kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Korroderad kabelkontakt som lossnat från en vattenberedare, visande ärg och skador.
    Skapa konto
  • Korroderade kabelkontakter och rostig anslutning på en vattenberedares öppna lucka.
    Skapa konto
Tack för svar. Ser att det går att beställa elpatron till den. Tror ni det skulle räcka eller är det byte av hela klabbet som gäller ändå?

Bygglas. Bygglas. skrev:
Tack för svar. Ser att det går att beställa elpatron till den. Tror ni det skulle räcka eller är det byte av hela klabbet som gäller ändå?
Hur gammal är beredaren?
Från bilderna så ser den ju rimligt frisk ut, bortsett från anfrätta elektroder och anslutningar.

Den är från 1993 :)

• Varmvattenberedare med etikett som visar tillverkningsår 1993, modell och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
B
Oj, då hade jag inte bytt elementet. Jag hade nog bytt rubbet. Men bra miljötänkande att laga, gillar det.

Vill du spara så kan du ju försöka ta loss gamla värmeelementet och se hur själva anslutningen ser ut, och ta en kik på insidan. Det är ju en packning mot beredaren, den lär vara den svaga punkten, med risk att du inte får det tätt igen när du tagit i sär den.

Tack för svar! Ska göra som du föreslår! Den funkar ju ändå inte nu så kan lika gärna ta isär den och kolla om det går att laga. Men jag gissar att det kanske slutar med att jag får skaffa en ny.

Någon som har koll på om det är något man kan göra själv om man är lagom händig eller om jag måste anlita en firma?

Kan jag återanvända samma ventilpaket till en ny beredare?
Vad är ett rimligt pris för en installation utom själva beredaren?

Har nu fått delarna och demonterat värmepaketet i denna beredare från 1993.
Oturligt nog passade inte värmaren jag beställt då det var ändrade mått jämfört med min.

Rensade ut all gegga och bytte anoden.
Klippte bort det som var söndervittrat och tätade med silikon och skruvade tillbaka för att få tätt där den nya värmaren skulle suttit.
Men kan jag köra utan en värmare inkopplad? Den går på trefas. Hur ska jag isåfall koppla?

laddar upp lite bilder ifall någon vill veta hur det ser ut när man byter.

• Demonterat värmepaket och elanslutningar i en vattenberedare från 1993, med borttagen och rengjord värmare.
    Skapa konto
  • Värmepaket demonterat från en beredare från 1993 med synlig korrosion och elanslutningar.
    Skapa konto
  • Demonterat värmepaket med rostiga element och korrosion, hand håller delen, reparation pågår.
    Skapa konto
  • En hand håller en kraftigt korroderad anod tagen från en gammal beredare, med verktyg och en beredare i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller ett demonterat värmepaket med synliga rostiga värmeelement och ny anod, mot bakgrund av ett oordnat renoveringsutrymme.
    Skapa konto
  • Delar av demonterat värmepaket med synlig korrosion och ny anod, omsorgsfullt tätad med silikon.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.