8 161 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Stambyte i radhus i samband med badrumsrenovering?
Renoverare
· Lidingö
· 25 inlägg
Vi bor i ett radhus från 1975 och ska så småningom om renovera badrummet. Allt är orginal sedan -75.
Min fråga är, bör man i samband med renovering stambyta fastigheten?
Vi har ett sutteränghus med ett badrum på entréplan, detta badrum vill vi börja med. På nedre plan finns tvättstuga och ett badrum till. Stambyte känns otroligt kostsamt och omfattande, men bör det göras med tanke på radhusets ålder?
Någon som har erfarenhet av stambyte i radhus?
(Stammarna utanför radhuset ägs av vår samfällighet)
Mvh Frida
Min fråga är, bör man i samband med renovering stambyta fastigheten?
Vi har ett sutteränghus med ett badrum på entréplan, detta badrum vill vi börja med. På nedre plan finns tvättstuga och ett badrum till. Stambyte känns otroligt kostsamt och omfattande, men bör det göras med tanke på radhusets ålder?
Någon som har erfarenhet av stambyte i radhus?
(Stammarna utanför radhuset ägs av vår samfällighet)
Mvh Frida
Du byter förstås stammarna stegvis allt eftersom du renoverar. Det är en marginell (om ens någon) extra kostnad att byta rören i badrummet som ändå skall renoveras. Troligtvis är ju t.ex. golvbrunnen så gammal att den måste bytas oavsett och att då byta några meter rör blir ju ingen jättestor extra kostnad. Även om golvet skulle vara i betong.
familjenclaesson skrev:
Vi bor i ett radhus från 1975 och ska så småningom om renovera badrummet. Allt är orginal sedan -75.
Min fråga är, bör man i samband med renovering stambyta fastigheten?
Vi har ett sutteränghus med ett badrum på entréplan, detta badrum vill vi börja med. På nedre plan finns tvättstuga och ett badrum till. Stambyte känns otroligt kostsamt och omfattande, men bör det göras med tanke på radhusets ålder?
Någon som har erfarenhet av stambyte i radhus?
(Stammarna utanför radhuset ägs av vår samfällighet)
Mvh Frida
Vi har nyss köpt ett likadant radhus och står inför samma fundering kring stambyte. Hur valde ni att göra med stambyte?
Mvh
Oscar
Stambyte har blivit ett uttryck man använder för att skrämma och lura av folk en massa pengar. Om det är ett stort höghus som ska stambytas är det såklart besvärligt, men inte i ett radhus.
Byt de rör som ändå kommer fram i samband med renoveringen. Om du ska byta badrum kommer du ändå behöva öppna upp golvet, då byter du rören som ligger där i. Extrakostnaden är avloppsrör för någon femhundring.
I perioder kommer ni säkert få samtal från folk som vill komma och filma era rör i syfte att sälja in en relining. Låt dem filma, och så sitter du bakom axeln på dem och kollar skicket på rören i plattan. Därefter får du en offert som du tackar nej till.
Byt de rör som ändå kommer fram i samband med renoveringen. Om du ska byta badrum kommer du ändå behöva öppna upp golvet, då byter du rören som ligger där i. Extrakostnaden är avloppsrör för någon femhundring.
I perioder kommer ni säkert få samtal från folk som vill komma och filma era rör i syfte att sälja in en relining. Låt dem filma, och så sitter du bakom axeln på dem och kollar skicket på rören i plattan. Därefter får du en offert som du tackar nej till.
Byt vartefter du renoverar, och om det blir problem.
Man rör ingenting som fungerar.
Om man inte känner för att uppgradera och har finans för det
Man rör ingenting som fungerar.
Om man inte känner för att uppgradera och har finans för det
Klicka här för att svara