Vatten & Avlopp
Demmpa: Misstänker att de (mörk)grå plast”ringarna” ska dras bort, sedan trycker man ihop kopplingen för att frigöra låsningen av röret. Här är liknande system, https://scandihills.se/produkter/945-uniquick-rorsystem/
Frasse10: Ska måtta upp en ritning på avloppsgenomföringar i grunden inför nybygge. Ska jag ta mått från färdig vägg? Eller hur ska jag räkna? tänker tex ett avloppsrör för tvättställ ska det vara branschstandard mått från färdig innervägg?
xcover5: Vet inte om det beror på kalk i vattnet eller annat, men jag tröttnade på att byta den keramiska insatsen i köksblandaren (FMM 9000E) pga att den börjar gå trögt. C:a 300 kr på Bauhaus varje gång. En ny insats och allt går fint i max ett år, sedan börjar den kärva igen. Skaffade livsmedelsfett och smorde upp en gammal insats, det blev bra någon vecka sedan sakta sämre igen. Det som
Thomas Ohlin: Jag som är helt okunnig. Det är utloppet. Tack för tipset att spruta in vatten i stupröret! kanske är sanden som bara har blivit geggig av alla löv och skit som att runnit ner?
Tomtom79: Så länge allt är tätt och ligger under nivån för spridarna (eller att ni stänger en ventil) så ni inte tömmer tankarna genom läckage borde det väl funka fint. Undertryck på sugsidan brukar vara klart sämre än lite tryck, detta är dessutom inget stort tryck som skapas. Finns säkert uppgifter i pumpens specifikationer ofta så bara att ta reda på artikelnummer och googla upp.
ådal: Det går även att köra den gamla skolan med en 15xr15 + en stödhylsa för pexrör!
Plankton71: [citat] Tack för svar! Värmekabeln har en egen säkring så jag mäter strömmen i elskåpet vid säkringen med en tångamperemeter. Efter en stund sjunker strömmen något, men bara lite. Spolar man vatten ökar strömmen direkt. Man kan också se det på EON's app, de dagar då husen står tomma drog det stabilt 16-17kWh med värmekabel inkopplad, och ca 6kWh med värmekabeln bortkopplad. En
hesalex95: Vi ska byta delar av det gamla avloppet. I samma rum planerar vi en framtida gästtoalett. Det existerande avloppet ligger relativt djupt, kanske 60-70 cm under betongplattan. Vi fick idén att på den nya rördelen förbereda för inkoppling av gästtoans avlopp så vi slipper byta rördelar igen om några år. Men det vore en fördel att kunna lägga gästtoans avlopp lite grundare för att
GK100: [citat] Du kan lossa och sätta ihop kopplingarna du har utan problem det är en bra typ. Och när du inte ska ha brunnen kvar kan du också göra någon bonnlagning som tex gummilapp och slangklämma.
Derbyboy: Någon som vet vilket filer och filterhållaren som är bra till en utedusch? Jag ska bygga en utedusch med vatten från en 3m3 tank. Vattnet kommer dels från husets tak (papptak) och från pumpbrunnar. Innan vattnet går till tanken passerar det ett sandfilter (jag tror det heter sandfilter). Jag tänkte sätta upp någon form av nät (durkslag i nät) vid inloppet till tanken. Jag behöver
Gukken: Hej! Jag håller på att färdigställa övervåningen i ett Hjältevadshus. I tvättstugan på nedervåningen finns ett fördelarskåp bakom torktumlaren för tappvatten. I detta fördelarskåp så sitter uponors PPM fördelare. Till övervåningen går 2st 20mm Pex upp till ett, av mig, inbyggt fördelarskåp. På dessa två pex-slangar så är det förberett för inkoppling på PPM
ElCabo: [citat] Tack, men det är inte ett alternativ att sätta upp en vägghängd toalett igen. Väggen den sitter på har dessvärre gett vika.
Larsa: Har inte så bra koll på orange/gråa. Dels är det väl UV, men har fått för mig att oranga skall klara tryck bättre, typ om man kör över ett grunt lagt rör med ngn tyngre maskin.
lordi: Är stoppet i brunnens vattenlås så är det helt ok. Då fungerar det som det skall, och det är bara att rensa. Är man många långhåriga i famljen så får man rensa oftare. Blir stoppet längre bort i röret så är det något annat som är fel. Kanske är bakfall någonstans.
tergo: jag tror att det är gummiringarna så behöver bytas kolla om här finns någon ledtråd FMM 4000-serien.pdf du kan även fråga kundforum Kallt eller varmt vatten till diskmaskinen. - FM Mattsson
Tovin: Den ska användas till en dusch och ett handfat i en gäststuga.
Derbyboy: Det kanske är orimligt att tömma vvb efter varje dusch och ur legionellasaspekten så är det ju inte nödvändigt (förutsatt att den går att ställa upp över den kritiska tempen för legionella).
Krilleman: Klart det finns planända på Vatette! Men har knyckla lekande mutter eller fast på inkommande? Jag har aldrig installerat denna enhet från IKEA...
ådal: Beror väl lite på vilken kran du väljer. Många kranar med enbart kallvatten har bara en 1/2" ända i botten att ansluta mot. Då skulle t.ex. dessa gå att sätta ihop direkt, med tätning mellan gängorna. https://www.hornbach.se/shop/Tappventil-FM-MATTssON-Rogen-kallvatten-8250519/5487087/artikel-detaljer.html
Avemo: I korthet är det en dålig idé och det kommer inte att fungera. Första problemet är startströmmen. För det mesta behövs en generator med en betydligt högre effekt än pumpen för att orka driva den. Om elverket har inbyggt överbelastningsskydd och underspänningsskydd så kommer det att bryta strömmen ganska omedelbart när du försöker starta pumpen och belasta den. Om det är ett
g.svensson: Har en lite varmvattenberedare som slutade fungera, skulle testa att byta element och upptäckte då att tråden i ena anslutningen (bild) var av, och verkar skadad av överbelastning/värme/elfel typ. Någon som har tips på vad som kan vara felet? Ingen propp har gått och lampan på beredaren fortsätter lysa som den ska. När jag testade att koppla in nya elementet så slog det lite gnistor i
sunfred: Hej, Håller på att installera mitt nya vattenfilter göinge k50. Har problem med mycket surt vatten i min egna brunn. Har köpt detta från aquaexpert.se. Jag fick följande: 1.Bärlager 4-8mm 15kg (står tydligt att jag ska använda 10kg) 2. Kalciumkarbonat 50kg. 3. Semidol k2 25kg. I med följande instruktion står det: 1.Bärlager 10kg 2.Avsyrningsmassa fylls upp till kärlets markerade
BirgitS: [citat] Så vitt jag kan se finns det inget annat krav än att avståndet mellan golvets tätskikt och understa röret ska vara minst 6 cm: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
JohannesG: Hej, jag behöver hjälp med anslutning av en Gustavsberg blandare. [bild] Ena sidan (blandaren) slutar med bild 1 - 10mm rör. Jag tror att det är 1/2" gänga här (invändig) [bild] Andra sidan (väggen) är 12mm rör. Vad behöver jag mellan? Tack på förhand!
Dennis Andersson1: Släpp de nedersta muttrarna och montera 2 st 15 lock med packning. Absolut enklast. https://yrkesbutiken.se/produkt/LOCK-MED-PACKNING-12?gclid=EAIaIQobChMI4YWP4fPv9wIVM4xoCR2hJAk9EAQYAyABEgJhnvD_BwE
gren83: Tackar för era svar! Då förstår jag att jag ska ha två sk konor och två muttrar. Kan man tänka sig då att dessa är specifika för modellen av varmvattenberedare eller är det standardkomponenter? Det stämmer att det är 22mm. Men då skulle jag alltså kunna köpa 2 st av följande produkt:
mexitegel: Om röret är 21mm utvändigt är det helt riktigt R15 eller sk. 1/2-tum. Glöm inte gängtejp eller ännu hellre min och pasta.
IdaBo: [citat] Attans! Misstänkte att det är krångligare än vad man tror, även om det verkar gå relativt lodrätt ner genom hela huset. Får filma först och utvärdera behovet helt enkelt.
Alexn72: Upplever du att det är samma tryck hela tiden eller är det lite kraftigare varje gång man öppnar kranen för att sen hastigt sjunka