Hej!

Jag lejde bort borrning av vattenbrunn i början på juni, men trots spolning i några veckor är vattnet fortfarande brunt (sandigt), blir mycket finkornig sand kvar längst ner i hinkar.

Borrhålet blev 30 meter djupt och flödet enligt firman var 900 liter per timme. De har en garanti på 2400 liter per dag, vilket endast blir 100 liter per timme. Jag missade enheten när jag läste offerten, trodde att det stod 2400 liter per timme...

Jag har själv fått pumpa ur vattnet när jag har varit i torpet på helgerna. Det kommer vatten ca 1 timme, sedan kommer det endast stötvis. Vattnet stod på 24/7 de första veckorna.

Borrfirman sade häromveckan att det fanns en spricka på ca 13 meters djup och att det kanske kom in sand därifrån. Hur vet jag att detta stämmer och att det inte beror på för dålig tätning mellan foderrör och berggrund? Eller något annat? Och är verkligen enda lösningen att de sätter in en pump med manschett på ca 10 meters djup för att stänga av flödet av smutsigt vatten vid 13 meter? Känns lite surt att få så dåligt flöde, men jag borde väl läst offerten mer noggrant. Och enligt firman kanske det ändå blir ok flöde.

Några råd om vad man kan kräva av firman?

Hur vanligt är det med högtrycksspolning/slamtömning av vattenbrunnar? Ökar det risken för saltvatteninträngning? Trodde inte att en 30 meter djup brunn långt från sjöar och hav och 300 meter till närmsta granne skulle vara i riskzonen, men enligt borrfirman var det vissa problem i området.

/Marie

30 meter borrhål för vatten är väldigt grunt. Hur tänkte du själv?

B Boende45 skrev:
30 meter borrhål för vatten är väldigt grunt. Hur tänkte du själv?
Vi bestämde tyvärr aldrig något visst djup innan de började borra (och jag var på jobbet när de var där), för flödet kan väl variera ganska mycket oavsett djupet. Var en kommunikationsmiss, jag trodde att de skulle fråga mig om djupet när de fått första indikationen på uppmätt flöde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.