Vatten & Avlopp
vanpire: Dom propparna ser ut att vara för diskmaskinens slang. Kanske bättre med en sån här propp: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/badrum/tvattstall/tillbehor-tvattstall/lundgrens-752-24-gummipropp-24-mm-o-3087969
Judit Winterborn Dickson: [citat] Tack för svar! Jo jag har också lerjord precis runt brunnen och mot ena sidan precis intill sluttar ett berg och det är ut sprickor från detta som vattnet kommer till brunnen. Brunnen är grävd men berget uppsprängt för att ge vatten åt brunnen. Jo jag får peta och se om vattnet tagit vägen någon annanstans istället för i brunnen och sätta mig och vänta ut om det kommer
BSOD: Du får ställa frågan till ett vattenbehandlingsföretag. det går att rena avloppsvatten till dricksvatten. Det är bara en kostnadsfråga.
Anonymiserad 175604: Om det skulle vara fel på pumpen och inte bara kabelbrott: 799 på Biltema: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-vattenpump-dp-751-2000035451 Köp två. Har enormt mycket kalk och springer man inte och gör rent den typ en gång i månaden, vilket man inte gör, så sätter den igen och skär sig efter ett tag.
BSOD: Avlopp kan ligga ganska grunt, det fryser sällan. Jag tror vi har mellan 30cm och 1 m täckning på vårt avlopp utan problem. Men lägg rörisolering eller markskivor vid passagen med nån m marginal på var sida så bör det inte bli ett problem.
skv: Hej! Vi har flyttat vårt kök och har i och med detta pluggat vattenrör och avlopp i schaktet som användes för detta tidigare. Behövs tät slitsbotten och läckageindikering? Rummet används idag som sovrum och det finns med andra ord inget vattentätt golv eller liknande. Det har alltså inte varit någon tät botten där innan och det har helt enkelt pluggats igen "as is", men kanske
Stefan1972: Ja naturligtvis finns det väggar man inte kan bygga in dylika fixturer i. Det finns ju fall där det kanske inte ens är lämpligt som i ts fall. Det kanske är bättre att ha en vanlig toastol om det är en liten toa. Mervärdet blir ju litet om den samtidigt ska hamna ganska långt ut.
Kane: [citat] Kolla denna hemsida, https://aqvify.com/
BirgitS: Tollco har ett underlägg för kyl och frys som är 55,6 cm brett. Kan det fungera? https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/kyl-och-frys/standard/
Anonymiserad 156538: Jag har en grävd brunn för bevattning och är inne på att kunna mäta nivån så jag kan styra när bevattningen skall slås på och av. Brunnen är ca 5m djup och har 3m vattenpelare när den är full, jag har kikat på följande saker TL 231 sensor mäter tryck 0 - 5m drivs med 24V DC ger ström 4 - 20mA ut https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09K4H9BJT Ström till spänningsomvandlare:
Claes Sörmland: Gängan är nog en vanlig G40-gänga, måttet stämmer också. Kanske denna: https://www.vvsochbad.se/flexislang-g40-1-12-570306?gclid=CjwKCAjwi8iXBhBeEiwAKbUofel4iirJsflciciIIc6Miyv0VtbK6yLsAdqq63A77DyfKQHYf6cZThoCoP4QAvD_BwE (Men egentligen behöver du inget vattenlås - du har ju golvbrunnen - så att byta hela härket under badkaret vore en idé.) EDIT: Ser nu när jag förstorar bilden att
svebbe: Tror jag har hittat svaret själv. Då jag redan har en "riktig" avluftning ovanför nock till ena huset så kan jag sätta en vakuumventil i slutet på ledningen i gäststugan. Då kommer den befintliga avluftningen hantera avluftningen av anläggningen och se till att det inte blir slamflykt ut i bädden
Elvisgustav: [citat] Jag kan allt om rör ! ! Ring mej på 0671-10207, efter som jag är Pensionär är mina råd helt kostnadsfria. Jag besitter även kunskaper om bilar, el, och VVS plus B&S Motorer. Jag har display på Telefonen, så om du inte får Svar direkt så hör jag av mej senare Mvh Håkan W
Avemo: [citat] Jag har aldrig stött på en genomströmningsvärmare som fungerade lika bra som en förrådsberedare. Den höga anslutningseffekten är bara ett problem. Den startar värmaren vid ett visst tryckfall. Därmed finns det ett minsta flöde som man kan ha för att den ändå skall starta. Vidare kan den inte med framgång förse mer än ett tappställe med varmvatten. Har man flera kranar
Electrolux1000: [citat] Jag menar att bilden visar tömningsmotor. Det är inte den motorn som ger i50.
Ankaret83: [citat] Tack för tipset om att knacka på utkastaren - fick igång vår på vårt hus från 1968 där jag gissar att utkastaren inte använts på många år. Bott här sedan januari 2022.
stugfar: Ja du lite svårt att urskilja…men nog ser det ut som en backventil. Kallas visst bottenventil också. Lär du vilja ha i slutet på slangen som är längst ned i brunnen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/pem-kopplingar/botten-backventil-008561?gclid=EAIaIQobChMIw9Sz3pK3-QIVFPlRCh3FpAueEAQYAyABEgL0B_D_BwE&gclsrc=aw.ds obs ingen rekommendation att
Martin_: Jag vet bara tre stycken värmepumpsberedare, de fungerar olika men de kan använda luften i huset (förutom Daikins modell). Indols: https://indol.se/modeller/ Daikin: https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/varmvattenberedare.html Nibe: F110 Jag skulle tro Daikins modell med en utedel kan vara ett bra val men det finns säkert de här på forumet som kan mer än mig. Den är i princip en
Jocce81: [citat] Tack! Det där känns rätt! Nu ska dock rörmokare dit och göra annat, så kanske passar på att byta hela blandaren istället... /Jocce
Eriond: Så kan det vara, att ibland blir den bästa lösningen nåt man inte ens föreställde sig från början. Tack för svar iaf. :) Vi har redan en kallkälla på tomten, och det vattnet är helt fantastiskt! Men det är lite för litet tillflöde för att räcka för disk och dusch, så jag kollar vidare efter en stabil och tillförlitlig sjövattenlösning.
Deboerak: Söker tips! Håller på med renovering av ett rum i källaren. Har detta rör (det gråa) i ett rum som förr i tiden var ett garage. Förmodligen avlopp från en sink eller så. Hur ska jag få bort den på bästa sätt? Några tips/ideer? Det är inget som används idag eller på många år. Ingen aning alls om hur det ser ut under de eller så
skyisthelimit: Lyfter tråd igen med hopp om att få svar på en fråga gällande avluftning och hur den ska placeras; Som jag förstår det skall det optimalt placeras enligt följande (förenklad lösning med endast dusch och wc); INKOMMANDE STAM ===> DUSCH ===> WC===> AVLUFT PÅ TAK (DUSCH/WC ovan är kopplade med T-kopplingar) Hur "illa" är det med följande: INKOMMANDE STAM ===> DUSCH ===> AVLUFT PÅ
TheImprovisor: [citat] Vet att jag måste ha bockfixtur när jag går ut genom väggen, men det finns alltså stöd även för vinkeln från golv till vägg? EDIT: Jag har hittat nu. Tack!
Joukko: Nehepp. Inget svar. Få se om jag har löst det själv. Om man sätter pumpen på ca 65-70m djup och jag vill ha ca 4.5bar i tryck. Blir det då ca 110-120m i sughöjd som pumpen ska klara? Sen såg jag någonstans att man ska plussa ihop det man tömmer ut från kranar mm samtidigt för att få liter/minut. Dusch/diskho/tvätt/diskmaskin 12l/m, tvättställ/WC 6l/m mm. Är ju inte så ofta som
Workingclasshero: Det fungerade skitdåligt, så jag köpte en bensindriven vattenpump på Biltema. Kan säga att det fungerat kalas sen 2018, den grävda brunnen levererar 2 kubik varannan dag om det behövs :-) Jag är nöjd.
AlexTr: [citat] Backventil för kv-in är inbyggd. Det är i mellanstaget jag behöver ha backventil.
playman: Jag lägger till en fråga, har även fått med vinkelbeslag till laminatskiva men inga instruktioner alls kring den. När man har en frame under skivan så passar inte beslagen (det går väl vända på dem,) men behövs de verkligen när man ändå skruvar fast skivan i bak o framkant?
Mickelie: Hej! Jag behöver lite tips och råd hur jag skall dra in vattnet från den gräva brunnen och in i plattan 32mm PEM slang ligger nu i ett 50mm gult elrör som skydd. Tanken är att gräva in under bruna dagvattenröret och in under makadamen och upp genom flisen för att sedan gjuta in det. Kommer ligga mellan armeringsmattan och frigoliten. Det jag tänker på är framförallt frysrisken. vid
Ulrica Swärd Martinsson: [citat] Ska kolla det!