Vi har borrad brunn och jag upptäckte att vår pump (frekvensstyrd) går hela tiden. Jag har kollat förtryck och inställningar osv utan resultat. Hade även pumpteckniker här som satte en backvenil i pumhålet men felet kvarstår - den tappar tryck även när vi inte tappar vatten och det går fort så det måste vara rejält.
Jag har redan gråvt upp en slang i trädgården i tron om att det var den men icke.

Problemet är att det finns flera förgreningar så det blir mycket att gräva på måfå… jag antar att det finns något smart sätt att spåra vattenläckor på? Nån att anlita i Sundsvall?

Är du säker på att den är frekvensstyrd , normalt så är en sådan för att hålla ett konstant tryck ( tryckhållningspump ) i ledningarna. En bild fabrikat och typ på pumpgrejer inte fel.

J jonaserik skrev:
Är du säker på att den är frekvensstyrd , normalt så är en sådan för att hålla ett konstant tryck ( tryckhållningspump ) i ledningarna. En bild fabrikat och typ på pumpgrejer inte fel.

• Etikett med tekniska specifikationer för en PWM 201-enhet, "Made in Italy", på en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Biffen181
  • Laddar…
Någonstans läcker det ju troligtvis när den hoppar mellan 3.9 och 4.0bar konstant. Dvs. Pumpen når aldrig stopp tryck för tryckmätaren och det resulterar i att pumpen går konstant.

Har du kollat ner i foderröret så att det inte läcker vid övergången genom foderröret?

Är själva pumpen i borrhålet då. Vart går dom andra påsticken ( avtappning ) , vet du det. Inte helt omöjligt att det har blivit en läcka på en T-stycke. Har du ett tryckkärl i huset och ev en ventil på inkommande, stäng den och se vad som händer. Kommunerna eller vattenleverantörerna ( kommunalt vatten ) har instrument att lyssna i mark efter läckor, kanske dom kan lejas att kolla.

Jag har haft pumptekniker här som kollat u foderröret samt satt en backventil där i tron om att vattnet helt enkelt rann tillbaka. Jag har även grävt upp och kollat på ett tappställe på gräsmattan.

Tyvärr är det inte bara en slang som går
In i huset utan de förgrenar sig ute.
Jag vet ungefär var det är någonstans men jag kan inte se något tecken på läcka. Jag tycker att det åtminstone borde synas något för pumpen tappar tryck snabbt.

Inte säkert det syns , beror på hur marken är , genomsläpplig

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Prova att kolla med värmekamera.
Det borde vara temperatur skillnad om det läcker mycket

mvh

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Byggarn44 skrev:
Prova att kolla med värmekamera.
Det borde vara temperatur skillnad om det läcker mycket

mvh

Det är ju kanske värt ett försök. Skulle ju kännas mer miotiverande att gräva om man såg någon förändring där.

Har anlitat ett företag en gång som lyssnade sig fram (med avancerad utrustning) till läckaget. Det var väldigt länge sedan men fungerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.