MarkusKvarnlof
MarkusKvarnlof: [citat] Tack för svar. Alla tvättställ, duschar och toaletter används och det finns vatten i vattenlåsen. Vattenlåsen i duscharna sitter som de ska. Det är vägghängda toaletter och lukten tycks komma från dem (undersidan är öppen och lägger man sig ner känner man lukt där). Men det är bara ibland. Om en tätning varit dålig eller en anslutning inte korrekt så borde väl lukten
2 svar · 1,6k läst
Garningen
Garningen: Vatette är märket, är nog med automattömning d.v.s. frostsäker, man ska inte ha tryck i slangen när man opererar denna utkastare, tanken är att en fjäder ska tömma vattnet så du inte får frostsprängning, det ska endast vara luft kvar i röret efteråt. Är fjädern dålig så fungerar inte detta, samma om den är en skada på ventilsätet. Jag skulle nog byta den innan vintern.
1 svar · 1,5k läst
·
D
Derbyboy: Hur reagerar en länspump som slås på men kranen inte är öppen. Bränner jag pumpen då?
2 svar · 815 läst
B
Beape: [citat] Tack för tips.. Lite ytterligare detaljer: Jag ska ha pumpen till att pumpa sommarvatten/sjövatten för att bevattna mina odlingar. Jag hade tänkt att hålla anläggningen helt utanför huset, där jag har en två meter djup pumpgrop nere vid sjön med bredd och längd 90x90 cm (vattenkranen kommer att sitta på en stolpe på tomten). Min pumputrustning kommer att behöva få rum i
6 svar · 4,0k läst
I
ivan82: Tog upp den som läckte igår och såg inga uppenbara fel. Vågade inte chansa så köpte en ny pipelife 2m3. Nu är den nyinköpta installerad fylld och verkar inte läcka då vattennivån verkar vara samma. Färre böjar blev det och snyggare installation. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
8 svar · 2,2k läst
·
AlexKa1973
AlexKa1973: [citat] Hej, I mitt fall visade det sig att varmvattnet i tanken var slut efter att flera duschade efter varandra så det var bara att låta systemet fylla på med mer varmvatten.
3 svar · 2,3k läst
·
B
Bleydrunner: Jag har en blandare i garaget som tidigare bara varit avsedd för trädgårdsslangen (1/2-tumskoppling). Jag gissar att det är en äldre badkars- eller duschblandare. [bild] Jag har nu satt dit en diskbänk och nu behöver den kompletteras med en utloppspip modell längre. Jag vill samtidigt ha kvar ett lätt sätt att växla till trädgårdsslangen. Jag vill kunna ha varmvatten i slangen och
0 svar · 1,2k läst
·
B
Blodpudding: [citat] Problemet är väl att filtret behöver det flödet som är nu. Vem vet hur effektiv backspolningen varit med 3/8" slang? Förmodligen inte optimalt. Har idag en 150l trycktank med lufinjektor för filtret. Kanske man ska öka på till en på 450-500 liter? Då borde magasinerad mängd i tanken +brunnen räcka till. Men egentligen känns det mer värt att byta filter till ett lågspolande
2 svar · 1,4k läst
·
M
Miolss: Har ett hus från 1951 med renslucka i källaren (se bild) som jag ibland måste rensa då det blir stopp i avloppet. Jag undrar ifall jag på något sett via vredet (uppe till höger i bilden) kan reglera hur lätt/trög backventilen ska öppnas? Vid senaste stoppet var den uppskruvad helt (fullt motsols). Tacksam för all input!
0 svar · 850 läst
·
B
Boogieman: Problemet var rätt långsökt. Det had bildast trögflytande sediment några meter ner från toakröken innan stammen nåddes som fyllde 1/4 höjd av rörets diameter. Troligen har bajsvatten blivit stående här och ansamlat doft, men det är ok aå länge det är på den sidan Vattenlåset. Men av någon anledning har vattnet tryckts tillbaka i toan (tryckstöt från fallande ledning eller pga
7 svar · 7,3k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Jag var precis nere med måttbandet. 120x140 med ca 120 i "takhöjd". Från "insida tak" till markytan är det ca 40cm, vet inte om det är något utöver jord som isolerar uppåt. Hålet ner är ca 60x60 och över det ligger ett lock med ca 10cm isolering. Jag har inte haft mer koll på temperaturen än att det inte frusit de 3 åren jag bott här. Bilden inifrån är tagen med vidvinkel, det
5 svar · 2,2k läst
·
Erik Oresten
Erik Oresten: Jag har bilat upp golvet i källaren och tagit bort en gammal golvbrunn i gjutjärn. Huset är ifrån 1920. Såhär ser det ut nu. Ignorera det vita röret. Jag satte dit det tillfälligt för att en familjemedlem behövde duscha. [bild] Det lilla kopparröret är ca 38mm (innermått) och syns till höger i bild. Det andra röret är ca 80mm (innermått) och syns till vänster i bild. [bild] Nu
0 svar · 1,2k läst
·
D
Derbyboy: @GK100 Dy är en klippa!
12 svar · 1,6k läst
·
N
nilsbyggen: Hej! Har hittat liknande trådar som denna, men ingen med riktigt samma problem. Vi har vibrationer i kökskranen vid ett väldigt specifikt vattenflöde. Bifogar film som stöd. Någon med koll på vad som är fel och det kan fixas? Tack på förhand, mvh Nils
0 svar · 799 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Se där! Det hade jag missat helt… :lying:
10 svar · 2,7k läst
D
Derbyboy: Hittade en sådan i garaget! men sen är det något strul med gängorna…suck https://www.byggahus.se/forum/threads/skumt-med-gaengorna.462856/
2 svar · 1,0k läst
Pman100
Pman100: Tack för ditt svar, och hoppas du har rätt peter
4 svar · 2,0k läst
Sandbybo
Sandbybo: Helt plötsligt efter att fungerat hela sommaren så börjar jetpumpen att krångla (se medföljande video). Gott om vatten där bottenventilen ligger och den ligger cirka 40 cm under vattenytan så det kan inte vara problemet. Tacksam för alla tips! ! [bild]
0 svar · 807 läst
·
nikasp
nikasp: Om området inte är jättestort och den kanske ligger under 5 cm gräs kan du väl försöka hacka dig fram med en grep. Borde ju kännas om du prickar ett lock.
3 svar · 2,1k läst
D
Daniel 109: Här finns en fin tabell med tryckförluster vid olika dimensioner och flöden. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
3 svar · 1,7k läst
I
ivan82: Nu är allt färdigt, blev inte så många böjar som jag trodde. En muff och en liten förlängning där jag kapade det gamla. Därefter 30 böj, sen 15 grader därefter raka vägen till brunnen. Tack för alla tips och råd. [bild] [bild] [bild]
6 svar · 2,9k läst
·
I
ivan82: Tack Claes :) nu är allting färdigt. Ska bara lägga igen.
2 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kör på den med NOOD så är vattenlåset luktsäkert även fast det torkar ur helt. (y)
8 svar · 1,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om klumpen nu är lös, vad tror du om att chockskölja bort den? Bort med alla vattenlås så att luften kan passera fritt och sen ladda familjen med fem hinkar fulla med vatten. Och sen på kommando häller ni ned detta i brunnen uppströms om klumpen så fort ni bara kan. Detta har funkat för toapappersstopp hemma hos mig.
13 svar · 10,8k läst
·
Peter1986
Peter1986: [citat] Letade djupare täckbrickor ett tag enligt svaret ovan. Men sen monterade jag faktiskt ditt allting med ca 5mm diff och det fungerade och syns knappt utan läckage. Inget annat tips tyvärr..
3 svar · 5,2k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Ska köpa en själv strax. Man märker väl sen men kapade du befintligt rör en bit under marknivå så locket hamnar flush med marknivå? Vår spolbrunn hamnar där vi ibland ställer bilen så man kommer att rulla över den med ett hjul ibland. [bild]
5 svar · 5,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Osannolikt att kommunen skulle konstatera att utsläppet verkligen orsakar fara för människor och miljö och därmed krävs mer rening. Typiskt sett är utsläpp av avloppsvatten i form av rent dagvatten i ett dike tillfredsställande rening. I teorin skulle detta ha prövats av kommunen i samband med att ni gjorde en anmälan om den nya dagvattenanläggningen (jag förutsätter nu att det är
1 svar · 2,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Jag vet faktiskt inte hur han identifierar sig själv men jag kallade honom plattsättare för att göra det självklart att han flytspacklade, tätskiktade osv. Rörmokare är han definitivt inte men han drog avloppet samtidigt som han förstärkte bjälklaget eftersom det blir bäst så, resten av vvs:n gjorde jag.
10 svar · 1,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det går inte att ta bort blandningsfunktionen på något enkelt sätt. Såhär ser det ut om du lossar på den "kromade" muttern under den svarta ratten. [bild] Läs mer här: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/560.pdf
3 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.