Ska dras in nytt vatten som ska gå in ett vattenmätarskåp. På grund av husets konstruktion vill jag att inkommande servis ska komma nedifrån, men att utgående vattenrör ska gå uppåt, inte nedåt. Alla vattenmätarskåp jag tittar på har inkommande servis nedifrån och utgående vattenrör också nedåt.
Går det att manipulera justera installationen i skåpen så att det blir så?
Går det att manipulera justera installationen i skåpen så att det blir så?
Inkommande matning kommer ju som sagt nedifrån. Fördelningarna ska gå uppåt.
Jag vet inte än. Osäker på vad du menar med punch-out-hål. Det viktiga är ju att man kan vrida på installationen inuti skåpet på något sätt. De flesta skåp jag har tittat på har vattenmätaren högst upp och fördelarna under. Men om man vill att fördelande rör ska gå uppåt, vill man ju ha vattenmätaren längst ned och fördelarna ovanför. Eller?Krilleman skrev:
Intressant, mitt vattenmätarskåp från LK(rsk 1882399), inköpt 2020, har inga stora knockout hål i toppen (eller sidorna), alla är nedåt. Däremot är där ett par knockout hål för 16mm flex slang i toppen.
Kommer själv eventuellt ha liknande problem i framtiden om det blir dags att dra om rören här hemma. Min tanke var att använda en hålpunch (eller vad det nu heter) för att göra nya hål. Kanske inte helt enligt tillverkarens anvisningar, men kan leva med det...
Kommer själv eventuellt ha liknande problem i framtiden om det blir dags att dra om rören här hemma. Min tanke var att använda en hålpunch (eller vad det nu heter) för att göra nya hål. Kanske inte helt enligt tillverkarens anvisningar, men kan leva med det...
Ja, som jag skrev har jag ett fördelarskåp. Av någon anledning skiljer det mellan skåpen som säljs som vattenmätarskåp och de som säljs som fördelarskåp.
Skåpen är väl ganska lika i övrigt, så det borde inte vara några problem att sätta vattenmätarinredningen i ett fördelarskåp? Nackdelen är väl att det inte går att köpa som färdigt paket.
Vatttenmätarskåp:
Fördelarskåp:
Skåpen är väl ganska lika i övrigt, så det borde inte vara några problem att sätta vattenmätarinredningen i ett fördelarskåp? Nackdelen är väl att det inte går att köpa som färdigt paket.
Vatttenmätarskåp:
Fördelarskåp:
Det är så jag har gjort, men ett problem med detta upplägg är att fördelarskåp (i alla fall LK:s) saknar en genomföring i botten stor nog för att rymma en gummimuff för inkommande PEM i skyddsslang. Mitt skåp på bilden är alltså specialbyggt.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Finns det inga hål så får man väl borra upp ett hål då? Är det förbjudet eller?
Det är ett LK 1875827.A Andreas12345 skrev:
Jag sågade ut en bit ur botten på vänster sida för att göra plats för en genomföring som kan hantera 50mm skyddsslang. (En LK gummimuff för detta kräver Ø65mm hål i plåten).
Sen vattenskar jag fram en 1mm rostfri plåt som jag limmade inifrån i skåpets botten med sikaflex. Denna rostfria plåt har endast tre hål/genomföringar. 1st för inkommande 32/50 rör, 1st för 35mm skyddsrör för utgående 20mm PEM (till en vattenkran på fasaden) och 1st för skvallerröret.
Alternativt hade vart att köpa ett specialskåp av LK men det hade blivit jättedyrt.
Klicka här för att svara


