Ska dras in nytt vatten som ska gå in ett vattenmätarskåp. På grund av husets konstruktion vill jag att inkommande servis ska komma nedifrån, men att utgående vattenrör ska gå uppåt, inte nedåt. Alla vattenmätarskåp jag tittar på har inkommande servis nedifrån och utgående vattenrör också nedåt.

Går det att manipulera justera installationen i skåpen så att det blir så?

Krilleman
Nu blir jag lite nyfiken, hur kan du ha anslutande vattenmatning (PEM?) ovanifrån i din fastighet?

Den önskar man ju givetvis ha helt skarvfri om möjligt fram till vattenmätaren.

Inkommande matning kommer ju som sagt nedifrån. Fördelningarna ska gå uppåt.

Krilleman
Då läste jag visst helt galet!

Dom flesta vattenmätarskåpen har "punch-out-hål" som finns i flera riktningar.

Vilket skåp har du tänkt köpa?

Krilleman Krilleman skrev:
Vilket skåp har du tänkt köpa?
Jag vet inte än. Osäker på vad du menar med punch-out-hål. Det viktiga är ju att man kan vrida på installationen inuti skåpet på något sätt. De flesta skåp jag har tittat på har vattenmätaren högst upp och fördelarna under. Men om man vill att fördelande rör ska gå uppåt, vill man ju ha vattenmätaren längst ned och fördelarna ovanför. Eller?

Det går att ordna, så här ser det tex ut i mitt nybyggda fritidshus.
Installerat värmesystem i fritidshus med flera ventiler och kopparledningar i en vit väggmonterad låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sonix1223
  • Laddar…
Jag har ett (fördelar)skåp från LK. På sidorna och upptill är det förberett för att man ska kunna trycka upp nya hål.

Ett LK fördelarskåp öppnat som visar sidan med förberedda markeringar för att trycka upp nya hål.
Skapa konto

LK fördelarskåp med förberedda hålmarkeringscirklar på övre delen, ovanför mässingsfördelare med rör och kranar.
Skapa konto

Intressant, mitt vattenmätarskåp från LK(rsk 1882399), inköpt 2020, har inga stora knockout hål i toppen (eller sidorna), alla är nedåt. Däremot är där ett par knockout hål för 16mm flex slang i toppen.

Kommer själv eventuellt ha liknande problem i framtiden om det blir dags att dra om rören här hemma. Min tanke var att använda en hålpunch (eller vad det nu heter) för att göra nya hål. Kanske inte helt enligt tillverkarens anvisningar, men kan leva med det...

Ja, som jag skrev har jag ett fördelarskåp. Av någon anledning skiljer det mellan skåpen som säljs som vattenmätarskåp och de som säljs som fördelarskåp.

Skåpen är väl ganska lika i övrigt, så det borde inte vara några problem att sätta vattenmätarinredningen i ett fördelarskåp? Nackdelen är väl att det inte går att köpa som färdigt paket.

Vatttenmätarskåp:

Ritning av ovansidan på ett fördelarskåp med måttangivelser och knockout-öppningar.

Fördelarskåp:

Schematisk ritning av ett fördelarskåp med knockouts markerade på ovansidan.

useless useless skrev:
Skåpen är väl ganska lika i övrigt, så det borde inte vara några problem att sätta vattenmätarinredningen i ett fördelarskåp?
Det är så jag har gjort, men ett problem med detta upplägg är att fördelarskåp (i alla fall LK:s) saknar en genomföring i botten stor nog för att rymma en gummimuff för inkommande PEM i skyddsslang. Mitt skåp på bilden är alltså specialbyggt.

Finns det inga hål så får man väl borra upp ett hål då? Är det förbjudet eller?

så länge man gör runda hål i rätt dimension så avsedda gumminipplar passar får man väl borra eller såga hur mycket man vill?

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det går att ordna, så här ser det tex ut i mitt nybyggda fritidshus.
[bild]
Tack för svar. Det går alltså. Vilket märke är det på skåpet?

A Andreas12345 skrev:
Tack för svar. Det går alltså. Vilket märke är det på skåpet?
Det är ett LK 1875827.
Jag sågade ut en bit ur botten på vänster sida för att göra plats för en genomföring som kan hantera 50mm skyddsslang. (En LK gummimuff för detta kräver Ø65mm hål i plåten).
Sen vattenskar jag fram en 1mm rostfri plåt som jag limmade inifrån i skåpets botten med sikaflex. Denna rostfria plåt har endast tre hål/genomföringar. 1st för inkommande 32/50 rör, 1st för 35mm skyddsrör för utgående 20mm PEM (till en vattenkran på fasaden) och 1st för skvallerröret.

Alternativt hade vart att köpa ett specialskåp av LK men det hade blivit jättedyrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.