5 211 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Direkt varmvattenberedare ist för vanlig beredare?
Varför jag "måste" ha 200l är ju för att värma vattnet till en kostnad av 50 öre istället för 3 kronor kwh.... Detta upplägget räcker till ca 2 duschar och normalt användande (matlagning,handtvätt mm) per dygn.F fimpan skrev:Man håller vell det varmt hela tiden?
Menar du att du inte behöver slå på någon Kw alls på 24h när du väl värmt upp vattnet?
Och om du duschar 3 ggr? Samt tvättar händer? Osv.
Vad jag fiskar efter är att man behöver aldrig värma upp 200l vatten. Man värmer bara den lilla mängd man behöver just för stunden.
Men somsagt detta är bara en tanke o kul o spekulera i
Alltså varför man fortfarande ”måste ha” en 200l tank med vatten.
Men visst kan du skaffa en genomströmningberedare istället och betala priset just i den stund du använder varmvatten. Blir ju dock dyrare men de verkar de som är ok eftersom du inte gillar värma vatten i en tank.
Har man en beredare på 200 liter så finns det ju någonstans ett behov som motsvarar storleken på beredaren, eller iaf en tanke på hur stor vvb som kan behövas.F fimpan skrev:Jag tänker bara såhär. - just for fun:
vad kostar det att värma upp och ”varmhålla” 200liter varmvatten i en vecka?
Säg att det just nu snittar 1:- / Kwh per dygn som exempel.
Vs använda direktvärmare 10min per gång, 3 dagar i veckan. Just imorgon kostar elen 35öre/Kwh även dagtid så vi räknar på det.
Den här jakten på kronor och ören som folk gör idag känns absurd. Stanna kvar en timme på jobbet istället
Mmmm, håller med. Men med tanke på alla bananer som bunkrade dasspapper 2020 finns det inte mycket hopp kvar tyvärr…D Danne213 skrev:
Det finns inget "" måste "" . Men en genomströmmare lämnar inte många liter , kanske 7 L/min och ska man ha mer så räkna med 20 amp säkring för dito , samt höja till min 25 i skåpet. och då blir det ingen fart på VV.
Kolla in teknisk spec för 3 st Methroterm , andra fabrikat har ungefär samma data
https://www.metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare MINEX i 3 storlekar 3,5 , 11,och 18 kW
Kolla in teknisk spec för 3 st Methroterm , andra fabrikat har ungefär samma data
https://www.metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare MINEX i 3 storlekar 3,5 , 11,och 18 kW
Wow, att en 18kW beredare som avsäkras med 3x35A inte ens av tillverkarens säljmaterial anses jämförbart med en normal dusch var rätt talande. 
Men visst, det börjar ju likna något iallafall.
~7L/min kroppstempererat vatten duger ju till en snålspolande dusch för TS.
Låt säga att TS har 20A huvudsäkringar idag och har Vattenfall som nätägare.
Då behöver man gå från 5485kr/år till 9425kr/år (Prislista söder, det är dyrare i norr)
Om TS dessutom ska använda sig av ett handfat eller rent utav det och en beredare vid diskbänken så är det väl lika bra att säkra upp till 63A i huvudsäkringarna direkt. det har en kostnad på 18240kr/år
Om TS har en nätägare med effekttariff brukar väl säkringsstorleken inte vara drivande, men å andra sidan så kommer 18kW dusch dra upp det rejält jämfört med en långsam uppvärmning av en 200l beredare vid lågpris-tider.
(Om TS istället ser till att fördela sina förbrukare i tiden över dygnet går det troligtvis bra att gå ned till 16A huvudsäkringar, då blir kostnaden 3920kr/år)
Men visst, det börjar ju likna något iallafall.
~7L/min kroppstempererat vatten duger ju till en snålspolande dusch för TS.
Låt säga att TS har 20A huvudsäkringar idag och har Vattenfall som nätägare.
Då behöver man gå från 5485kr/år till 9425kr/år (Prislista söder, det är dyrare i norr)
Om TS dessutom ska använda sig av ett handfat eller rent utav det och en beredare vid diskbänken så är det väl lika bra att säkra upp till 63A i huvudsäkringarna direkt. det har en kostnad på 18240kr/år
Om TS har en nätägare med effekttariff brukar väl säkringsstorleken inte vara drivande, men å andra sidan så kommer 18kW dusch dra upp det rejält jämfört med en långsam uppvärmning av en 200l beredare vid lågpris-tider.
(Om TS istället ser till att fördela sina förbrukare i tiden över dygnet går det troligtvis bra att gå ned till 16A huvudsäkringar, då blir kostnaden 3920kr/år)
Genomströmningsvärmare är nog att ses som en lämplig lösning för att toppa upp redan värmt vatten tex genom solfångare. Det ska nog inte ses som ersättare till en vanlig beredare. Man bör också beakta att ska man upp över 25A så kommer man troligtvis behöva dra en ny servis då kabeln troligtvis inte räcker till
Kan ju nämna att jag var på ett ställe där det är 5 duschar och där sitter 2 st 18kW , nedställda till 16 kW för att klara 25 amp, .Paralellt kopplade för att serva dessa vid samtidig användning och det är precis att dom klarar det
Klicka här för att svara