Vatten & Avlopp
IngaGrönaFingrar: Tack för tipset. Men jag har hittat felet. toaletten saknar en spolfördelare! Jag åkte tillbaka med en toalettstol samma dag för hela cisternen satt löst. nu jämförde jag toaletten som jag monterat som funkar men den som bara dumpar vatten. det syns väldigt dåligt på bilderna, men på en bild sitter en spolfördelare, på den andra gör det inte det. Det är en plastfördelare som hakar
joasag: Tänkte meddela att efter lite tester så fungerar det faktiskt i stort sett som det är tänkt. När man kopplar på en gardenaslang eller högtryckstvätt och lyfter omkastaren så fungerar det trots start och stopp av högtryckstvätt. Det är snarare ett bekymmer att trycka ner omkastaren när det är tryck i slangen. Då måste jag slå av vattnet och spola ur munstycket i
Andreas Lundgren: Ja, det blev en annan kran och en annan lösning i slutändan. Standardkomponenter från Hornbach, en förlängning och en mutter. :-) Tack ändå för era idéer! [bild] [bild]
Ynwa97: Vet inte om jag skrev i rätt grupp hoppas ni inom vvs kan hjälp ändå ;):D
Agurg: Hejsan! Har stora problem med kalk i vårt vatten. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av Altech kalkfiltersysten (Kalkfiltersystem Altech (vvsbutiken.nu)) Tar gärna emot andra tips vilka leverantörer som funkar bra. Mvh
Morsansgrabb: [citat] tack för ditt svar. Jag ska undersöka.
Tolin80: [citat] Det finns bra och dåliga sätt att säga saker på. Även dåliga saker man kan säga på ett bra sätt, många här på forumet verkar ha missat det tyvärr. Man kanske tycker att man hjälper och på vissa sätt som du säger så gör man väl det men det är inte alltid kul för alla att ta in. Om folk väljer att går vidare med sin konstruktion trots given informationen då får de
Alexander.Eh: Hejsan, Historien började för 2 år sedan då vi fick helt stopp på vatten. Vi ringde kommunen som kom ut och felsökte ifall det kunde vara något fel på stationen. De hittade inget där men mätte att vi hade fullt tryck i huset innan kulventilen i huset. När de demonterade kopplingarna hittade de rötter i form av en cigarr ca 20cm lång som blockerat flödet. De hade tidigare aldrig sett
Teacer: Hej. Hade nyss den årliga ordinarie tömningen. 3 kubik. Idag klarar vi oss inte riktigt på 2 tömningar per år. Det är väldigt svårt för slamsugar-mannen att tömma tanken helt. Tror till och med att det är ganska mycket kvar. 20%? Med en bra tömning så skulle 2 tömningar kunna räcka per år. Öppnar en liten rund lucka i fasaden som leder till tanken. Är väl 50cm till en meter
MagHam: Töm systemet. Lossa den lekande muttern mot radiatorn. Skruva av den gängade biten Täta med nytt lin och pasta (inte den lekande mutterns koniska tätning) Montera i omvänd ordning och fyll systemet/lufta Som Stefan 1972 skriver ovan så kan röret vara rostskadat i golvnivå, speciellt om det läckt länge. Så det kan bli "överraskningar" att lösa.
BlueX: [citat] Bockfixturen är normalt avsedd för "medieröret", dvs PE-X-röret i det här fallet. Rör-i-rör (PE-X-rör med skyddsrör) brukar installeras med god (dvs stor) radie så att det går att dra ut och byta PE-X-rör om det behövs.
AndersS: [citat] Jo, den är gjord för just det med tre kammare. Du får läsa på om rening av eget avlopp som jag också skrev i din andra tråd där ditt avlopp inte blivit godkänt vid kontroll.
joob: Lite återkoppling: Körde på puruskopplingen tillslut. Fick hem den efter lite leveranstid för knappt 200kr inkl frakt så det var bra pris jämfört med andra alternativ. Verkar göra sitt jobb och håller förhoppningsvis tillräckligt tätt tills det blir dags att bila upp källargolvet. Men det är en annan historia. Tack för tipsen i tråden!
Krilleman: Jag var mest nyfiken på vad gängdelarna (tätade med lin+linolja ser det nästan ut som), är för något och om klämringskopplingen är en vilkel eller T-rör... Utifrån det så blir det lättare att ge ett korrekt råd! (y)
Peter_Ker: Och sen borde man ju stänga av vattnet till toalettstolen varje gång man spolat...
fannmo: [citat] Storr tack för superbra input! Det ska jag testa!
AndersS: [citat] Nu citerade du inte mig men i många fall är plats och markförhållande kände och infiltration och även markbäddar är enkla konstruktioner. När vår byggdes -85 var man ute och kontrollerade den uppgrävda marken för infiltration och godkändes med 60 m avstånd till sjö, samt inga närliggande grannar och i juni nytt godkännande.
GK100: [citat] Händer troöigtvis inget med en vanlig hydrofor. Kärl byggda i princip lika en hydrofor fast klenare materialtjocklek används ibland som vakuum "ackumulator" i en del anläggningar jag sett. Cylindriska formen och kupade gavlar blir ganska robust.
JSten: [citat] Svårt att svara på. Hur mycket varmvatten använder ni i fritidshuset? Den duger bra för oss två i vår villa, vi har inte tagit slut på den sedan vi installerade den. Sen kan jag ju bara konstatera att den har ökat en del i pris sedan jag köpte den...
Hennke85: Har problem med min pump i den djupborrade brunnen. Ungefär med en månads mellanrum lägger den av. Det hände imorse som senast. Denna gången så började jag knacka på tryckbrytaren för att se om det var den som hängt upp sig. Efter det så bröt jag huvudbrytaren och tog av locket och mätte om det var ledning genom brytaren vilket det var. Har bytt brytare i vintras i tron om att det
PAF: Fick bli denna koppling. Kollade med bekant rörläggare, han kommer och monterar. Gissar att jag kan göra det själv men känns ändå bättre för nattsömnen...
Offersson99: Hej vilken bra fråga, jag tror det är vid kontinuerligt flöde. Det är en äldre pvc slang jag kan tänka runt 60mm diameter, jag vet inte exakt och kan inte kolla upp i nuläget då jag är på annan plats. Det är en tjockare typ av svart pvc slang som är nedgrävd för säkert 40 år sedan. Ledsen att jag ger ett sånt icke informativt svar.
Nicklas Karlsson: [citat] Då är jag med. Tack för förmedlad kunskap. Super.
Hjärtis: [citat] Tack för goda råd. Jag vred lite på ventilen och spolade lite och det verkar ha blivit som det var tidigare med lite droppande ibland
DejvidK: Ska väl vara värst då ;) Har 35 liter i stugan på två vuxna och en nybliven tonåring. Ska sägas att det är på en plats(Roslagen) med klen vattentillgång så vi är generellt lite snåla med vattnet. Men två, inte allt för snabba, duschar på raken fixar den utan bekymmer. En fördel är också att den är rätt snabb att värma upp vattnet (slår av den när vi inte är där).
raindance: [citat] Tackar. Eftersom det står om anod så antar jag att det är emalj. Jag kan kanske kan få tag i en inspektionskamera och kontrollera om det är rost inuti behållaren. Men jag har även kvar en del gamla galvade vattenrör så de kanske inte gör något om det finns rost om man använder vattnet regelbundet?
växelventil: Finns nog på flera platser hyra/köpa.ingen kommer ihåg en fegis när du fryser rören:rofl:
Akerfeldt: [citat] Handlar bara om onödiga pengar, hade flera sagt att det inte är något problem, att de har en liknande lösning hemma hos sig hade jag bara lånat en liten grävare och sen beställt ett lass med grus och lagt ut, billigt och bra. Men eftersom ingen hittills kunnat verifiera att det fungerar så är väl nästa steg det ändå tyvärr.