O
Oskowich: Installerat golvvärme i källaren, fördelarskåp på övervåningen, golvvärmeslangarna går i källarenväggen upp genom övervåningens golvbjälklag till fördelarskåpet. 1. Krävs det skyddslang på golvvärmerören i vägg och övervåningens golvbjälklag? 2. Ett golvvärme rör blev för kort. Tänkte förlänga röret och sätta kopplingen i källarväggen med inspektionslucka. Krävs
0 svar · 716 läst
Kapsyl
Kapsyl: Hmm, vill inte gissa men undrar om det kanske är frostfritt p 0,6 m djup. Berget kanske håller marken frostfri där, beror på de geologiska förhållandena. Om du har möjlighet och tid kan du ju lägga ner några termometrar (såna där trådlösa med två eller fler sensorer, finns på biltema) i backen och se efter. Är det så att det faktiskt är så är ju problemet löst (fast jag hade
3 svar · 2,2k läst
C
coccon: Hej! Jag har precis lagt ner rör mellan huset och garaget. Där är två rör för tappvatten, två rör för golvvärme samt två rör för pooluppvärmning (läs badtunna/jacuzzi). Förlagt är alltså 6st 20mm mlc rir med isolering. Jag gjorde det enkelt för mig och körde samma dimension på samtliga rör. Längden är inte mer än 12m och jag fick tag på en 75m rulle så det räckte
0 svar · 861 läst
R
RealElwood: Det är inget avancerat, PEX 15 slang ska anslutas till varmt och kallt vatten, kallt till äldre kopparrör ø16, varmt vatten till nyare VVB. Jag lyckades hitta vad jag befarade, hittade foruminlägg att både biltemas och bauhaus ytterhölje var lätt att skada vid installation. Som tur är skadade jag axeln imorse så det blir inget jobb i helgen, då hinner jag få tag på Uponorslang
2 svar · 2,4k läst
S
Seabear: [citat] tack Leif. Jag var uppe på vinden och följe rören och kan bekräfta detsamma skrev. Nu är rören kapade och ingen vätska alls fanns kvar i rören. Bara att fortsätta med nästa moment :)
4 svar · 2,2k läst
·
C
coolvik: Tack! Tar och provar med tigersågen
4 svar · 3,0k läst
·
A
Avemo: [citat] Den inringade nippeln är utmärkt att ansluta diskmaskinsavlopp till.
3 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag håller inte riktigt med dig i detta ämnet... Visst kan dom det, manschetter finns för alla dimensioner för respektive tillverkare, stort som smått. Samma manschetter används ju även utanför duschzonen i ett badrum med kakel/klinker. Standard oavsett rör som är i vägggenomföringen från Kiilto för mindre rör:
5 svar · 2,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Jag har definitivt bidragit till den iallafall. Bilderna är tagna efter att jag fimpade kopplingen. Inte så jag drog åt för kung och fosterland, men tillräckligt för att inse att det bara blev värre ju mer jag drog. Inser att man ser så mycket mer detaljer när man blåser upp en bild än vad man ser med blotta ögat i en källare med halvskum belysning. Skulle tagit en
6 svar · 2,7k läst
·
R
Rolle85: Kanon, lägger lim på halva . Tack alla
20 svar · 4,5k läst
·
T
Thomas808: Hej! Vi har en egen brunn och jag har märkt att pumpen går igång på natten när inget vatten bör förbrukas. Jag har identifierat att läckan sker mellan bostadshuset och huset där bergvärmepumpen står. Det ligger fyra rör i ett större rör mellan husen: kallvatten, varmvatten samt ingående och utgående rör för elementen. Det är kallvattenröret som läcker. Jag har börjat gräva
0 svar · 611 läst
ådal
ådal: Kanske en sån här kan ersätta allt? Men mät och dubbelkolla innan ett eventuellt köp! https://www.hornbach.se/shop/FALUPLAST-Badkarsavlopp-835x120-mm-8513032/5171406/artikel-detaljer.html
6 svar · 3,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det verkar inte vara pressat på ett korrekt sätt från början det är nog där du har ditt problem. Är det riktigt gjort släpper det aldrig som på din bild.
3 svar · 2,2k läst
·
B
Bjober: Om du ändå vill demontera mutter och kona så brukar det funka att slå loss med en skiftnyckel. Man ställer skiftnyckeln glappt mot röret och låter den löpa efter röret mot mutterns baksida. Då brukar mutter och kona lossna efter några slag. Kan vara svårare med din skadade koppling om den fortfarande är hårt dragen. På detta vis kan man många gånger återanvända både mutter och
2 svar · 1,1k läst
·
S
Stefan1972: Jo det är vredet man justerar på men har man inte rört det på väldigt länge kanske så fastnar de gärna och det brukar sluta med att man får byta ventilerna.
1 svar · 1,6k läst
·
R
rolfino: Hej igen. Vi har gaslukt (svavel? ruttna ägg?) trots att vi nu använt vattnet sedan midsommar. Vad kan det bero på? Kan tömning av brunnen hjälpa? Hur görs en tömning?
12 svar · 3,5k läst
·
I
Ingro: Jag klinkar golvet i uterummet som är gjutet på isolerad betongplatta. Golvbrunn ute där vi inte har golvvärme och endast sommarvatten in, dock fuktigt pga orangeri. Behöver jag manschett? Har inte primat eller andra fuktspärrar. Känns konstigt att lägga nu, blir ju en kant..
0 svar · 1,2k läst
·
C
calvin82: Kom på att det inte funkar med en vanl vinkel. Kopplingen som följer med blandaren (vinkel 18x15) har ju ett ventilsäte i botten. Hur får jag bäst ihop den med 18mm pex? Hade ju vart bra att kunna ha 18mm hela vägen för att optimera flödet, men det kanske inte spelar så stor roll?
5 svar · 989 läst
·
B
bryggarebob: [citat] jag tror jag hittade vad du menar. Dessa lösningar verkar krävas på vissa modeller då ramen har ett för djupt spår mot väggen så att säga. Jag hade tur att min ram för duschväggen var så pass plan att det gick att limma direkt. Nu sitter allt på plats. tack för hjälpen
6 svar · 2,0k läst
·
Ge mig ett rep
Ge mig ett rep: Det verkar som att ett slangbyte räckte. Jag köpte först en anslutningsslang från Admiral, men den passade inte på tvättmaskinen av någon anledning. Den gängade på snett. Eftersom det är plastgängor på tvättmaskinen vågade jag inte bråka med dem pga risken att ha sönder dem, så jag drog till Biltema för att i panik köpa övergången som @GK100 tipsade om. Väl där ryckte jag
13 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det blir prima! (y)
11 svar · 4,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Tänk på att vattentrycket i Sverige (upp till 10 bar) kan vara högre än vad produkter från andra länder är gjorda för.
7 svar · 2,2k läst
·
AlexSjöberg
AlexSjöberg: [citat] Tack
3 svar · 1,5k läst
Z
ZeroKnowledge: Så jag håller på att fixa med avloppet hemma. Ska koppla in köksavloppet på det här röret på bilden som tillhör gråvattnet från badrummet. Det här röret är rätt så kort (ca 60-70cm skulle jag gissa på). Har inte hållt på med VVS förr, utan har endast dragit ett rör från köket nu och har kommit fram hit där jag ska installera ett grenrör. Bör jag kapa av det här röret i
0 svar · 2,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ni kan alltid begära ersättning av säljaren och se vad som händer, tex erbjuda 50/50 delning på de kostnader ni haft/får, kanske är de hyggliga människor. Att gå till tingsrätten om det inte rör som om stora summor ska ni inte göra.
11 svar · 4,6k läst
Vermilion
Vermilion: Intressant info! Det kommer vara drygt 50cm under mark. Så ni skulle säga att det är helt okej att bara dra röret som det är igenom väggen? Inte så att man måste först lägga in ett större rör som man sedan drar röret i eller så? Om det är okej att bara dra röret igenom väggen så finns det på tub sådan där tjärmassa man kan täta med.
8 svar · 3,9k läst
·
jejdig
jejdig: Glömde att skriva att vattnet är salt och användes bara till tvätt och disk. Dricksvatten tog vi från en gammal grävd brunn. Därför är det kanske inte så bra att vattna gräsmattan mm.
4 svar · 1,3k läst
H
Hasse C: Hej, Jag bygger ett nytt fristående garage och tänker förbereda mig för att inreda ett enkelt badrum. Min tanke är att lägga golvbrunn till dusch, avlopp till handfat samt avlopp wc på rad utefter ena väggen. Duschen längst in mot ett hörn och de andra utåt. Vatten dras i efterhand i överkant på väggen. Väggen är gjord av 250 mm lecablock i hela garaget. Vissa delar i suterräng,
0 svar · 1,4k läst
L
lordi: Som GK100 skriver så kommer den nya beredaren komplett med ny säkerhetsventil, så den gamla kan du ta bort. Som det är monterat nu är direkt felaktigt eftersom det finns en avstängning mellan beredare och säkerhetsventil
3 svar · 883 läst
·
T
Taxture: Pump eller omvandlare?
4 svar · 919 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.