Hej,

Sedan inflytt i vår villa, vilket är ett drygt år tillbaka, har vi haft problem med trögt avlopp i köket. Övriga avlopp funkar utan problem.

Redan efter en månad i huset, vid jul, fick vi översvämning i diskmaskinen som inte kunde spola ut vattnet. Fick ringa reparatör som sög bort vattnet i maskinen.

Vi har varit mycket försiktiga med vad vi spolar ner i de två zinkarna, dessutom frekvent kört med kokande vatten och diskmedel. Jag har även, vid översvämningen, använt propplösande gelé och gått ner med avloppsrensare, modell vajer, utan att ha stött på något konstigt.

Min amatörmässiga bedömning är att röret inte luftar ordenligt. När jag drar försiktigt i röret vid punkt 1. på bilden pyser det och vatten som står i zinkarna rinner ner.

Jag har satt dit en liten ventil vid punkt 2. som dock inte hjälper nämnvärt.

Vad kan man göra? Dags att kalla in röris eller något jag kan lösa själv?

Är lite orolig att diskmaskinen ska svämma över igen. Har noterat att förre ägaren lämnat kvar ett annat vattenlås, så det är bytt en gång, så jag gissar att detta inte är nytt.

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Luftningen (nr 2) sitter före vattenlåset, men borde sitta på efter vattenlåset (röret vid nr 1) för att fungera som det är tänkt

Detta tyder på förstoppning någonstans ,, har ni rensat vattenlåset under vasken???
och sen röret ner i förlängningen ... Kolla det också..

Eti..

Redigerat:
  • Gilla
J/J
  • Laddar…
Tack för svar.

Vad gäller luftning efter vattenlåset är jag lite osäker på vad jag kan köpa bara. Hur ser en sådan luftning ut? Det var i stort sett förberett för att sätta en luftning där jag har den nu, så det var enkelt.

Vattenlåset är rensat, likaså röret. Det verkar som att vatten fylls på utan problem ner till skarven vid det räfflade röret. Efter det, när röret försvinner in bakom panelen tar det stopp. Då får man "pysa" lite för att det ska rinna ner. Men jag har även provat att ta bort det räfflade röret och hälla vatten direkt ner i avloppet, då rinner det ner utan problem...

Krilleman
Nere var det ribbade röret slutar monterar du ett 50x45º grenrör och i det en vaccumventil, tänk bara på att den ska sitta vågrätt. Vilket medför att du får nog sätta i en böj av lämplig gradantal (skulle gissa på 15º enligt din bild)

Den ribbade slangen kan du dra isär i själva anslutningen och kapa så mycket som grenröret bygger

Årsmodell på huset? Luktar det avlopp när du lossar den räfflade slangen från vattenlåset?

mvh

Hej..

namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta rör eller slang som jag markerat med rött ,, vart går det.????
Eti..

etiol>> Breddavloppet/översvämningskydd för hoarna, har råkat ut för att det inte varit uppborrat på en del v-lås som sitter i det svenska folkhemmens kök. Ansl mot v-låset måste man själv ombesörja med håltagning då det är blindat från fabrik.

mvh

Hej... maräng ..
Har du haft det räfflade grå röret borta och sett efter
att det inte sitter något där i det röret..innan du gör för mycket..

Eti..

Årsmodell är -95 på huset och nej, jag tycker inte det luktar avlopp när jag "pyser" röret.

Jag har tagit bort det räfflade grå röret, satt en hink under och dragit på fullt på vattnet. Det rinner igenom utan problem. Låset är också rent. När jag häller på vatten, eller drar vajer, ned vid punkt 1, så rinner det också på fint. Därav min slutsats att det måste vara luften som inte kan ta vägen någonstans och stoppar upp. Men återigen, jag är glad amatör.

spekerök: Stämmer att röret du markerat är från översvämmningsskyddet.

krilleman: Hur svårt skulle du säga att det är för mig att fixa själv? Delar man hittar på Jula?

Om du lossar slang nr 1 så skall det lukta avlopp ordentligt från huset/gatans avloppsystemet, finns risk att du har stopp längre bort i ledningen.

mvh

Hej ..
Har du källare under huset .. eller vart tar röret vägen
egen brunn eller kommunalt ..
Du säger att du hällt ner vatten i röret.. jag vill att du tar en slang som är kopplad till varmvattnet och trycker ner den så långt du kan i röret eller tills det tar emot vrider på ordentligt på kranen , lyssnar och har koll på vattnet..
jag tycker det är värt ett försök , sitter det en propp så kan den lossa om du har tur ...
Misstänker att felet sitter där..röret där är väl minst 75 mm som går ner i skåpet.. sitter där en propp så fyller du röret ganska snabbt och finns där ingen propp
så kan inte vattnet stiga i röret ....
Eti..

Tack eti, ska testa. Ber att få återkomma!

Kan vara så att avloppsröret nedanför i golvbjälklaget ligger med aningen bakfall, eller att huset fått lite slagsida. Då bildas det en luftficka i avloppsröret vilket kan ge problemen enligt ovan. Alltså dit med en vakumventil som krilleman föreslår.

• Gilla
Markhult
  • Laddar…
Sent om cider, nu har jag gjort ett försök att göra rent ordentligt eftersom avloppet verkar bli allt trögare.

Först och främst gjorde jag rent vattenlåset igen, i stort sett ingenting satt där vilket jag misstänkte. Sen gick jag ner med "vajer", vet inte hur jag kan förklara bättre men 7,5 meter är den totalt och man kan skruva den lite för att komma igenom. Märkte, precis som när jag använde den för ett drygt år sedan, inga större problem. Möjligt att det var lite trögare denna gång, men jag fick ut alla 7,5 meter eller tills det tog stopp. Gissar att jag borde ha kommit ut nästan till gatan och stammen.

Några noteringar: när jag lättar på det räfflade röret sugs luft in, det pyser inte ut luft. När jag gjorde rent nu så kom avloppsodör, men inte så påtagligt. Efter rengöring hällde jag på några liter kokande vatten och lite Abnet, det hörs ett kluckande ljud ganska långt efter att man fyller röret med vatten. Vad kan det vara?

Ringde tre rörfirmor under veckan, ingen svarade ingen har återkommit, så jag får göra nytt försök under veckan. Har även kompis med fiberoptik, så vi kanske testar att gå ner och kolla i röret och se om det sitter något där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.