Det går ändå inte att spara så mycket du hoppas tyvärr. Den kostar 3 papp plus installation också…

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vilket är behovet av varmvatten?
Tvätta händerna eller diska en kaffepanna räcker det till, men inte mer.
Sen ska ju varmvattnet ändå värmas, så hur stor blir besparingen?

• Gilla
Byurn
  • Laddar…
Var en helt öppen frågeställning.
Varför värma 200 liter vatten och hålla det varmt hela tiden, om man inte tex duschar mer än varannan dag.
Istället värma vatten vid behov?
Duscha när priset är lågt dvs.
Men somsagt har inte räknat på det

Är man ensam och förbrukar liten mängd varmvatten så borde det väl gå utmärkt att ha en liten VVB och bara värma upp den när elen är billig?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Varför värma 200 liter vatten och hålla det varmt hela tiden, om man inte tex duschar mer än varannan dag.
Det kan förvisso vara en idé, men en beredare på 5-6 liter vill jag påstå är för liten. I mitt förra hus hade jag en 50-litersberedare, den räckte alltid till en dusch men ibland när man höll på och stökade med städ, köksdiskbänksjox och sedan dusch efteråt var den för liten. I ett hus jag hyrde för länge sedan hade jag någon udda variant på 27 liter, den gick tom alltsom oftast.

Fundera på besparingen, byta beredare och spara in vad rörmokare och elis kostar vill jag påstå är svårt, har beredaren gett upp och ska bytas ändå kan man fundera på att välja en mindre.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
E
F fimpan skrev:
En tanke som jag jag haft ett tag, i dessa tider av dyr el.
Har inte räknat på det, men om man har timpris varför inte köpa sig en direkt varmvattenberedare?
Alltså istället för att värma upp 100-200 liter varmvatten och hålla det varmt hela tiden?

typ en sånhär:
[länk]

Tankar om det?
fun gerar bara för handtvätt

Jo men det jag tänkte på var en sån genomströmmningsvärmare.
Dvs minimal tank och värmer vattnet bara vid användning.
Alla som varit i typ Thailand vet vad jag menar :)

Det kräver rejäl effekt, vilket våra svenska elserviser inte är dimensionerade för.

Enklast och mest ekonomiskt är att sätta in en VVB på minst 200 L och ladda den på lågpris, håller för flera duschar i minst 2 dygn. Då blir det ekonomi i det med VV

.... ja det kostar ju att köpa en 200 liter beredare också. Det måste väl va med i kalkylen.....sen vet man ju inte hur länge vi har dessa elpriser

J jonaserik skrev:
Enklast och mest ekonomiskt är att sätta in en VVB på minst 200 L och ladda den på lågpris, håller för flera duschar i minst 2 dygn. Då blir det ekonomi i det med VV
FHM varnar för nya elspar-knepet: Du kan bli allvarligt sjuk
EkonomiSänk värmen i huset, duscha snabbt och diska inte för hand. Råden duggar tätt just nu om hur du kan minska din elförbrukning.
Men mixtra inte med varmvattenberedaren, råder Folkhälsomyndigheten – det kan öka risken för legionärssjukan.
Från Göteborgsposten, gp.se
https://www.gp.se/ekonomi/fhm-varnar-för-nya-elspar-knepet-du-kan-bli-allvarligt-sjuk-1.83920883
Tyvärr endast för prenumeranter.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
FHM varnar för nya elspar-knepet: Du kan bli allvarligt sjuk
EkonomiSänk värmen i huset, duscha snabbt och diska inte för hand. Råden duggar tätt just nu om hur du kan minska din elförbrukning.
Men mixtra inte med varmvattenberedaren, råder Folkhälsomyndigheten – det kan öka risken för legionärssjukan.
Från Göteborgsposten, gp.se
[länk]
Tyvärr endast för prenumeranter.
Finns ju ingen besparing i att sänka värmen i varmvattenberedaren, man värmer den ju Max varje natt med lågt pris, räcker ju med 1 gång i veckan så behöver man inte tänka på legionella.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Om du vill spara pengar ska du göra precis tvärtom - Skaffa en stor beredare som bara värms när elen är som billigast så har du varmt vatten hela dagen.

Det kostar lika mycket energi att värma vattnet i förtid som att värma det vid behov. Det som kostar extra är varmhållningen, men förlusterna i en modern beredare kostar inte mer än ca 500 kWh per år (som dessutom kommer huset till godo under uppvärmningssäsong).

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
F fimpan skrev:
En tanke som jag jag haft ett tag, i dessa tider av dyr el.
Har inte räknat på det, men om man har timpris varför inte köpa sig en direkt varmvattenberedare?
Alltså istället för att värma upp 100-200 liter varmvatten och hålla det varmt hela tiden?

typ en sånhär:
[länk]

Tankar om det?
Eller ensådan här: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...vljL-el1HoPb-2jO7Y9jFOFxFDNnhtixoCTYAQAvD_BwE

Saknar tank och värmer vatten enbart efter behov, tillräcklig effekt för dusch men behöver 3x16A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.