S
Stefan1972: Det bör ju poängteras att ska man ha en dubbelmutter så måste det ju vara samma fabrikat på allt. Det är ingen universalprodukt som kopplar ihop vad som helst. Gängor och tätvinklar kan skilja.
3 svar · 1,6k läst
·
M
myrstack: [citat] Min lokala bygglada har bara prylar för cc-40 på hyllorna och om det är pga slutförsäljning av gammalt lager, minimal åtgång eller andra skäl finns ju givetvis ingen kompetent där att fråga. Givet att det är vatette på hyllan kan de ju i all fall inte skylla på tillverkaren.
5 svar · 1,5k läst
salomo
salomo: Okay, tack. Då behöver jag bara klura ut om röret som går ner i ventilhuset gängar ur medsols eller motsols. Då kanske jag kan gänga ur röret själv och sedan sätta dit ett rör som ska dras vidare till badrummet.
9 svar · 3,0k läst
·
A
ANChr: [citat] Du var på rätt spår, jag följde inte röret hela vägen. Tusen tack för hjälpen!
6 svar · 3,9k läst
·
C
CarlC_85: Tack för synpunkter, efter att ha diskuterat lite mer med montören så blev det ett 50-rör till slut. Håltagningen i brunnen gick mycket enklare än jag trodde det skulle gå, gick smidigt med borrhammare. Gräva i leran var dock precis lika segt som jag mindes sen sist. Här kommer lite bilder från rörläggningen. [bild] röret med duk och grus under. [bild] påbörjad återfyllning med
4 svar · 3,2k läst
·
J
Josth: Stäng av inkommande vatten i huset. Spola varmvatten några sekunder tills det inte kommer mer. Byt.
1 svar · 1,2k läst
T
tergo: ställ en fråga här Kundsupport Mora Armatur - Hög kvalitet och modern design en film hur man byter i en morablandare mora temp ess byte av kolv och insats inuti blandaren - YouTube reservdelar tex. MORA | Reservdelar till blandare - köp på HORNBACH.se
1 svar · 1,2k läst
·
D
Dilato: [citat] ..eller när man som jag råkade krossa plaströret vid inflyttning. Det tog mig fyra år innan jag fick monterat ett nytt :whistle:
5 svar · 2,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är nog bara en fråga om att lagefterlevanden (miljöbalken) vad gäller enskilda avlopp tidigare har varit ganska skral av fastighetsägarna. Så det togs nationella initiativ som började med Miljödepartementet och Naturvårdsverket om att få upp detta på agendan. Som vanligt så marscherar svensk offentlighet åt samma håll så efter en tio år eller så började kommunerna
1 svar · 761 läst
M
Meurglys: Bra tips. Får kolla upp det.
2 svar · 1,4k läst
·
M
Martin30talsVillan: Japp - det är precis så jag gjort. Och japp - det blir sjukt mycket damm jag hade plastar av allt trodde jag, men det hjälpte inte riktigt. Men nu börjar det bli dammfritt igen efter diverse dammtorkningar. Men bra blev det.
7 svar · 3,1k läst
·
P
PeterS10: Maskinen du har ser ut som en minipress, det är andra pressbackar tyvärr https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna-verktyg/rems-mini-press-pressmaskin-144-v-med-batteri-och-laddare-3017393?gclid=Cj0KCQjwjIKYBhC6ARIsAGEds-I243lZSeAyrEmfro_oL8PT6CoDCaXcMD6Q6dMiNUJ4nR_aHxDrrHsaAh4YEALw_wcB
1 svar · 1,0k läst
·
F
Fredrikalteblad: [citat] 11987"]Har du något som färgar vattnet så häll i brunnen och spola, vet inte hur vanligt det är med karamellfärg i hushållet. Kommunerna brukar göra så. Fungerar säkert med en liter mjölk.(y)[/QUOTE] [citat] member: 154009"]Mjölk är en klassiker i avloppssammanhang. Billigt och lättillgängligt.[/QUOTE] [citat] [citat] nu har jag lyft locket och spolat i garaget och dom
9 svar · 1,8k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Kan vara så att det är en Aquatron, som separerar det fasta från det flytande. Men det flytande ska ju då tas omhand på korrekt sätt. Men 1an och 2an separeras trots vanlig spoltoalett.
1 svar · 765 läst
Timelloffer
Timelloffer: [citat] Jag tycker att du ska ta en tank med manlucka och dra in avloppsröret i kragen. Har du en tank med sugledning så kommer det att stinka svedda djävulen i huset efter tömning p.g.a. tomma vattenlås. Dessutom så kan man få in en spolslang i röret om det blir stopp någon gång. Jag har kört spolbil och slambil i 32 år så jag vet vad jag snackar om.
3 svar · 5,2k läst
B
berhelan: [citat] Ja, då är det hyra som gäller
6 svar · 971 läst
Adrian Tepes
Adrian Tepes: [citat] Nu har jag iaf lärt mig 3 typer av kopplingar jag inte kände till igår :D Ska ske! Återkommer med resultat så kanske andra som har liknande problem hittar hit i framtiden.
15 svar · 2,0k läst
·
R
roke: Du kan ha mer än en säkerhetsventil. Det viktiga är att det finns någon säkerhetsventil som öppnar när vattnet sväller.
38 svar · 7,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ska ett företag byta pannan åt dig och om dom är seriösa, så har dom en bra kontakt som dom använder sig av för asbestssanering i ditt geografiska område. För problemet med asbests på äldre rörinstallationer är inte direkt ovanligt på något sätt. Var i Svea Rike bor du?
1 svar · 916 läst
K
krsjo: Det räcker inte, tror ni, att byta reglerkassett?
6 svar · 2,6k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Jag jobbar inte som rörmokare även om jag har en viss historia där så jag har inte stenkoll på marknaden så ta mina ord för vad det är. Vatette vet jag har kopplingsbrickor till Väggbockfixturer men då tillkommer det ju specialverktyg osv så det är ju inte så lätt om man vill pula själv. Annars får man nog helt enkelt köra på en traditionell täckbricka och en lös
3 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: Den här verkar vara optimal, https://www.vvsbutiken.nu/product.html/y-slangnippel?category_id=1898 det verkar som att den ska kunna träs på befintlig plastnippel, den ska nämligen passa följande, https://www.vvsbutiken.nu/product.html/spilltratt-med-vattenlas?category_id=1898
6 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: Öppna beredaren och tilläggsisolera vattentanken. Någon här på forumet hade gjort det med stor framgång. Till/från-styrning kan du åstadkomma med en extern kontaktor. Ska du spara mer på kostnaden för varmvatten så måste det till någon form av värmepumpsfunktion.
1 svar · 941 läst
L
Lasse67: [citat] Nej, den går att röra lite.
3 svar · 1,0k läst
·
C
Chentin: Uppföljning: Rörmokaren var hemma och bytte pumpen, så nu funkar allt igen. (y) [bild] Tänk att en pump kan vara så fin :love:
6 svar · 1,5k läst
·
L
Leif i Skåne: 19,05 mm är exakt 3/4” ( tum) På 1930- talet använde man inte millimeter. Däremot galvade och svarta rör mättes invändigt i tum.
7 svar · 942 läst
·
R
Renoveringstjejen: [citat] Slangen kommer grävas ner minst 50 cm i backen. Jag tänkte mer på om man ska lägga slangen i någon sorts mer motståndskraftig plastslang, typ som man gör med elsladdar som läggs i en gul plastslang i marken.
2 svar · 916 läst
E
Elina93: Skulle behöva hjälp med vilket vattenlås och prylar som saknas till vår diskbänk, för att få det komplett och användbart. Se bilder.
0 svar · 735 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Backventilen kan sitta i ventilblocket som har manometern och den röda injusteringsratten. Med avstängd cirkulationspump samt utan backventil så kommer det bara vara flöde i rören när det tappas varmvatten, störst flöde kommer det att vara i ordinarie VV-ledning, det kommer bli lägre flöde i VVC-ledningen, dels pga troligen längre ledning, dels pga att VVC-ledningen brukar vara
9 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bilder på ventilen skulle underlätta. Generellt kan man försöka vrida fram-å-tillbaka för att till slut få loss den.
1 svar · 945 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.