Vatten & Avlopp
klaskarlsson: [citat] Det är väl snarare en guldgruva i desa tider ? :) Ventiler inte bort det ut i luften, led det till en tank så kan du driva en gasbil på det...på den andra sidan är det nog en del investeringar att få ngt sådant säker iofs, men lite kul idé. Annars gäller väl samma som med annan gas, att ventilera bort det, ev genom att ha vattnet i en tank, med ventilation, eller liknande ett
Anonymiserad 284245: Vi har svart bälte i förbrukning av "billiga" VVB:er. Hos oss håller de ca 2-3 år, pga grymt aggressivt vatten. Det har också varit en anledning till att vi inte skaffat en dyrare, eftersom de likväl kan packa ihop med sådant vatten. Nu nyligen har vi installerat vattenrening för 70", mkt pengar men skönt att inte få allt förstört hela tiden. Nu sitter det en Jula/Tesy 100 liters,
GoC: Nej till det där hårda gamla fettet i köksavloppet duger inget Biltema har. Du behöver en ordentlig rensmaskin med en roterande rensfjäder om du skall få bort det.
rickardk: Låter som en dålig idé att använda en Jula-pump till det där. Förutom då att den förmodligen har en kortare livslägd så är det inte givet att den pumpar lika mycket och med samma tryck som Baga-pumpen. Bagas pump är gjord för att pumpa ut en viss mängd vatten som sprids jämnt i bädden. Väljer du en annan pump så är risken att du får ojämn spridning i bädden, med potentiellt
Ulltand: Oki jag lägger upp några bilder som förtydligande.
Sittställning: För den som undrar kommer jag sätta en gumminippel på 75 röret. Hittade en nippel med 100mm utvändigt och 75 invändigt som passar perfekt i gammla röret. Bakom det skummar jag lite försiktigt och sen kommer jag att gjuta in resten. Jag kan lätt föra in ett 1meters rör i det gamla så jag kommer helt enkelt köra in röret i det gamla, nippel runt lite skumma och gjuta.
Korvbusier: Det är bara kiss och spolvatten som går genom detta vattenlås. Man kan väll fylla toastolens cistern med varmt vatten och spola ner det genom vattenlåset, men det blir lite bökigt.. Jag har en gamal frågetråd ungefär om detta... nu har jag byggt så att Aquatronlådan är upplyft från mark och isolerad.
oscarwww: Nu har jag monterat en gummiövergång men det blir ett litet gap mellan plaströrer och gjutjärnet. Är det som gjort för stopp? [bild] [bild]
Alfredo: [citat] Jag menar "första" kranen inomhus. Själv har jag ett fritidshus som är helt kallställt och "övergivet" vintertid och där stänger jag "ute på gatan", eller snarare mitt på en åker, men det känns lite överdrivet och besvärligt för ett uppvärmt hus som används då och då vintertid.
Hampus55: Hej vad ska jag köpa? Nibe 200L eller Metro 200L varmvattenberedare. Det ska vara rostfritt. Några som har erfarenheter av dem? Tror ni att dem förbrukar lika mycket på tomgång bara för att hålla vattnet varmt då man inte använder varmvatten på flera timmar?
Twixo: Bilat upp där 70 röret går ner och vad det ser ut nörnjahnkomlit ner till röret är att det fortsätter med 70 hela vägen. Kan ju vara så att 70 röret går på 100 lite längre fram. Men jag känner att den bästa lösningen är att bila upp en kanal och dra nytt. Har bokat en såg till helgen.
densomkanvet: Reglaget längst ner är väl en termostat. Den övre vete fan.
Derbyboy: Jag har en gammal brunn som bara enligt gamla ritningar ger 5L/10. Den är 90 meter djup. På vilket djup ska jag hänga pumpen?
Kaian86: [citat] har också funderat på om de är golvvärme. Vi lär väl märka när vi drar igång systemet men tänkte om någon sett något liknande. Väldigt dumt tycker jag att vissa rör till element kommer från golvet och inte taket..
Mazen: [citat] Feencos ska vara der Biltemas vet jag inte, men bör stå i mont anvisningen.
Arnem56: Har en sådan i vår gäststuga som har slutat värma vattnet. Har mätt och konstaterat att det är avbrott i elementen. Har letat på nätet och det verkar som att denna beredare inte finns på på marknaden längre. Tänker att det borde gå att köpa reservdelar någonstans, men kan inte hitta nåt. Finns det någon som vet var man kan hitta reservdelar, alternativt en likadan beredare? Arne
jonaserik: Har du inte rört den på flera år , så har den kalkat fast. Skruven du skriver om är för att lossa svarta vredet. Man kan trimma ventilen med att flytta vredet mot V eller K. Det går att lossa vredet och skruva ur insatsen ( termostaten ) , men inget att rekommendera. Bäst att bara byta den och i båda fallen försök till rens eller byte så måste VVB tömmas helt.
Hampus55: [citat] Jag lät den stå 1 dygn. Men så fort jag bara öppnar kranen och tvättar händerna så går den igång. Är det normalt? Blandningsventilen är jättetrög av nån anledning. Utrymmet är en tvättstuga utan element och självklart den värmer ju upp utrymmet. Jag tänkte köpa en ny beredare typ 150 eller 200 liter för jag tror den inte förbrukar så mycket på tomgång men sen blir
WILANZ: Hej! Jag håller på att kika på att renovera vårat garage och skulle behöva lite hjälp att förstå vad som behöver göras när det kommer till golvbrunn, avlopp osv. Det sitter en gammal rostig golvgrunn i gjutjärn som jag tänkte bila bort och ersätta med något nytt och hållbart. Detta verkar helt ok straight forward och det finns en hel del guider att följa här på forumet. Vad jag
Fideliox: [citat] Får väl göra det, kan ju vara något stopp.
akke777: Blev inte exakt den föreslagna, men hjälpte mig på vägen. Den här blev det och det fungerade fint. Tätade gängorna med lin mellan fördelaren och kopplingen. [bild]
useless: 23 meter foderrör drar upp priset. Redan före pandemin och kriget kostade fodring runt 8-900:- metern och det lär inte vara billigare idag.
Krilleman: [citat] "Gummiläppen" har ett anvisat spår invändigt i denna detaljen som den är gjord för att täta i. Din 50mm muff på grenröret är tillverkat för att täta mot ett rör. Övergången behövs således så alla delar lirar med varandra. I övrigt ser det fint ut! (y)
Niklaspe: 1. Har två avloppsrör som går ner i krypgrunden rakt ned och försvinner under marken. Kopplas dessa avlopp sedan ihop under marken till garaget och rensbrunnen där den sitter? 2. Har problem med lite lukt i toan på bottenplan pga att avluftning sitter på kallvind med vakuumventil som kärvat fast. Som jag förstått skall man ha ventil överst. Men då jag har ett enkom avlopp från
Krilleman: Den här tror jag passar på din utkastare om det är alldeles för krångligt att byta hela rasket.. https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-vattenutkastare/gustavsbergvargarda/gustavsberg-ventiloverstycke-odranerat