Hej.
Tänkte slänga ut tvättmaskinen då det börjat visa ett felmeddelande igen. Men jag gav mig fan på att laga den ytterligare en gång...
Tvättmaskinen fortsatte helt enkelt att skicka in vatten i maskinen och stängde aldrig av när maskinen hade nått önskad vattenvolym.
När jag vred bort vattnet från maskinen insåg jag att den rinner vatten kostant trots att vattnet enligt bilden är avstägd. Vilket skapar avlagningar inne i maskinen antar jag? För när jag rengjorde det filtret och lite andra packningar så funkade maskinen.

Nu är frågan hur jag får vattnet att vara ordentligt avstängd. jag testade att vrida åt lite "bultar" men då funkade det inte att vrida på ratten istället.
Är det dags att ta hit rörmockaren och sätta dit en balofix istället eller någon anna lösning?

• En rörmokarinstallation med kopparledning, ventil och flexibel slang mot en rosa vägg, intill en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jajgert skrev:
När jag vred bort vattnet från maskinen insåg jag att den rinner vatten kostant trots att vattnet enligt bilden är avstägd. Vilket skapar avlagningar inne i maskinen antar jag?
Varför skulle det rinna konstant bara för att den där kranen inte går att stänga? I så fall skulle det bli väldigt blött i köket... Diskmaskinen har en egen magnetventil som reglerar när den ska ha vatten.

Kranen används för att inte riskera vattenskador om nånting går sönder i maskinen. Byt kranen till en ny som funkar.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle det rinna konstant bara för att den där kranen inte går att stänga? I så fall skulle det bli väldigt blött i köket... Diskmaskinen har en egen magnetventil som reglerar när den ska ha vatten.

Kranen används för att inte riskera vattenskador om nånting går sönder i maskinen. Byt kranen till en ny som funkar.
Jag tänkte att det gick att laga kranen på något sätt innan jag köper en ny. Men det jag menar är att när jag vrider av kranen och tar bort vattnet från tvättmaskinen. Så rinner det ändå. Dvs kranen stängs inte helt.

Det som händer är att den där magnetventlien som du nämner strular. Antagligen för att det byggs upp avlagringar och annat.

Vart tar vattnet vägen som rinner?
Det byggs inte upp mer avlagringar i maskinens ventil bara för att man inte stänger av iskmaskinsavstängningen efter varje disk.

useless useless skrev:
Vart tar vattnet vägen som rinner?
Det byggs inte upp mer avlagringar i maskinens ventil bara för att man inte stänger av iskmaskinsavstängningen efter varje disk.
Du har såklart rätt.
Då är frågan vad det är som spökar. Det står "FE". En snabb googling.
"The FE error code indicates that the washer is overfilling. This is usually the result of faulty water valve."
Det händer oftast när maskinen är full med slängkläder och annat "stort"
När felet inträffar brukar jag tömma maskinen manuellt och se om det är något skräp någonstans. Sen brukar den funka felfritt i flera månader...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.