Vatten & Avlopp
Gbg-1: [citat] [citat] Trodde jag hade lyckats spola bort stoppet men tydligen inte. Körde på igen med avloppsrensaren och det verkar ha hjälpt! Tack för er support
jahallåja: Ok en dag blev till en månad, men nu har jag kikat under diskbänken. Jag tänker mig att jag sätter en t-koppling ovanför den högra kulventilen för kallvatten, och sedan sätter dämparen 90 grader åt höger. [bild] Då borde den ta tryckstötar som kommer både från kranen och från diskmaskinen. Alternativt kanske man kan sätta t-kopplingen precis vid ventilen som diskmaskinen styr.
stugfar: Ja bra tips, ha koll på vajer och kablar som går ner i brunnen
Trrttsch: Det bör vara minst 50 grader vid kranen för att förhindra bakterier. Och max 65 grader för att undvika skållning. Vrid ventilen fram och tillbaka i dess ytterlägen några gånger och justera sedan tills det blir bra. Hoppas det löser sig. Så länge pannan håller lägst 60 grader så är det inga problem men rekommenderad temperatur brukar vara c:s 70-85 grader. Acc.tankar har jag inte
Alex Bro: [citat] Ja, det var nog kalk. Toapapper och ättiksprit i 8 timmar räckte. Bottenventilen är borta. Tack för alla tips.
MathiasS: Om du bor i en bostadsrätt eller hyresrätt kan föreningen kräva att du använder någon med någon sorts certifikat, lagen kräver det dock inte.
carolalola: Tack för svaret. Det är en konstig lösning ja Kopparröret går in i väggen, den är dold så vi ser inte mer. Vi vet inte än om avloppet för att stolen ligger på plats, men det går ner mot golven, S-lås antar jag. Hur mycket tror du att det behövs bakom den nya cisternen för att få plats för att vinkla röret nedåt mot golvet?
useless: Ett tips är att inte ladda upp bilder på 100 megapixel. Det blir bara segare och man ser inte bilderna i tråden.
Stefan Bengt: [citat] Tack :)
Gearhead: [citat] Jo den sitter innan pannan och säkerhetsventilen är kopplad till ett skvallerrör. Öppnar jag backventilen helt så skorrar det ordentligt, men om jag stänger igen den lite så slutar det. Men inte så mycket att det påverkar trycket i kranarna. Lutar åt backventilen då förmodar jag. Så som jag tolkar sprängskissen så skall väl backventilen öppnas "automatiskt" när t.ex. en
-MaH-: Det ser dessutom ut som om du är i riskzonen för en asbestsanering inför eventuell ombyggnad.
långtradare: Felet hittat. Grävde upp hela sträckan på 100m mellan huset och trekammarbrunnen. En meter innan trekammarbrunnen gick det en grov elkabel genom betongavloppet. Visade sej att Sydkraft kört med en sån där grävling o lagt kabeln,och gått rakt igenom avloppet utan att upptäcka det. Så mellan 4 o 5 år har de varit så
Ulltand: Har anlitat ett företag en gång som lyssnade sig fram (med avancerad utrustning) till läckaget. Det var väldigt länge sedan men fungerade.
krikur: Hej! Vi ska göra om hela nedervåningen i huset och jag vill passa på att byta ut tapp/varm-vattenfördelningen och rören till PEX. Idag är det en del rör under kökskåp etc som jag tänkte bli av med. Huset är ett 70-talshus med isolering ovanpå plattan, två badrum, kök och tvättstuga. Fråga 1: Idag är vattnet till badrummet på övervåningen kopplat via badrummet på
gedi: Vi har installerat en avhärdare och är mycket nöjda med vårt mjuka vatten. Den är inställd på att regenerera filtermassan på natten efter att viss mängd vatten runnit igenom och det märks när den gjort det. Det kommer nämligen en hel del luft ur rören morgonen efter. Det är inte jätteofta det händer. Nån gång i veckan sådär. Så det är inte ett jätteproblem. Men är det
Segredo: Hej, Är i planering att anlägga enskilt avlopp för BDT. Finns inget avlopp idag och kommunen kräver WC till sluten tank och BDT till exempelvis slamavskiljare + markbädd. Har kollat på dessa 3 lösningar, någon som har erfarenheter om dessa?: 4Evergreen markbädd på burk med integrerad slamavskiljare på 2000L. BAGA Effektiv slamavskiljare 2m3 + biobädd. FANN in-drän pro slamavskiljare
JohanPersson: [citat] Tack. Det var allt som behövdes. Kom ut en massa grus där
Hojte: Tror du får visa med en film, hade varit kul att höra toalettmonstret ;)
Krilleman: [citat] Återkoppla gärna hur det gick, men jag tror att den sexkantsnippeln kommer passa alla tiders! (y)
Gabbe1: [citat] Det är ett LK 1875827. Jag sågade ut en bit ur botten på vänster sida för att göra plats för en genomföring som kan hantera 50mm skyddsslang. (En LK gummimuff för detta kräver Ø65mm hål i plåten). Sen vattenskar jag fram en 1mm rostfri plåt som jag limmade inifrån i skåpets botten med sikaflex. Denna rostfria plåt har endast tre hål/genomföringar. 1st för inkommande
Renoverings-Pettson: En vaskrensare, varmvatten och maskindiskmedel gjorde susen. Nu rinner det undan som det ska. (y):D
Alfredo: [citat] Jag skulle inte "tillåta" tvättmaskin i köket men om någon medlem drev frågan är jag inte helt säker på att förbudet skulle hålla. Jag vet helt enkelt inte vilka "paragrafer" som gör att en medlem måste ha tillstånd eller möjliggör att en förening förbjuder det. Här förutsätter jag någorlunda normala stadgar.
finnemang: Det beror väl på vad du har för ytskikt i källaren, eller där rören drar fram.