Tänkte plugga detta rör, men förstår inte hur det fungerar, hade tänk använda en klämringsplugg men när jag skruvat av muttern sitter röret ändå fast? Måste hela kopplingen bort? Hur ska jag då kunna plugga den?? Röret från väggen är 12mm, sedan vidare efter kopplingen är de 8mm så det är troligen någon förminskning av nått slag?

• Närbild på en vattenanslutning med muttrar och rörledning med blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, suddig, metallrör och anslutningar, möjlig installation, otydliga bakgrundsdetaljer, mekanisk eller VVS-komponent.
    Skapa konto
  • Rörledning med olika anslutningar och muttrar, otydlig bakgrund, närbild, fokuserad på en koppling.
    Skapa konto
Redigerat:
tommib
Det där ser helt galet ut. Vid första anblicken så ser det ut som klämringskopplingar men sen är där den utan mutter invid väggen. Någon verkar ha gjort något väldigt kreativt här.

Ser ut som Vatette och då tar du bort röret och användr en mutter och en sån här plugg:

Mässingsbussning eller koppling, cylindrisk, metallisk, maskindel, rund, glänsande yta, industridel, komponent.
Skapa konto

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-6-8/

P-plats P-plats skrev:
Ser ut som Vatette och då tar du bort röret och användr en mutter och en sån här plugg:

[bild]
[länk]
Det var exakt så jag tänk, men se bild nr2 röret sitter ändå fast och är inte klämd mot röret?

R rogra96 skrev:
Det var exakt så jag tänk, men se bild nr2 röret sitter ändå fast och är inte klämd mot röret?
Vad händer om du skruvar loss den inre muttern, kan du då ta loss kopplingen eller snurrar kopplingen och röret är genomgående?

P-plats P-plats skrev:
Vad händer om du skruvar loss den inre muttern, kan du då ta loss kopplingen eller snurrar kopplingen och röret är genomgående?
Nä röret är inte genomgående, de är 12mm in och 8mm ut. Kan det vara en klämringsförminskning som jag ser när jag skruvat bort muttern?

Om det är en klämringsförminskning, sitter röret då fast i kopplingen? Hur gör man då?

R rogra96 skrev:
Nä röret är inte genomgående, de är 12mm in och 8mm ut. Kan det vara en klämringsförminskning som jag ser när jag skruvat bort muttern?
Missade att det var olika diameter...
Låter rimligt men konstigt att du inte får loss det yttre röret.

tommib
Det är ju omöjligt att säga hur det där är gjort givet hur galet det ser ut vid väggen. Är röret hårdlött där? Eller har man gjort något annat? Kan du stänga av någonstans innan denna koppling utan att bli av med vattnet helt? Om inte så skulle jag inte pilla med det utanför butikernas öppettider.

Du behöver också reda ut exakt vad som händer där vid väggen. Om allt ska bort är ju den kopplingen den rimliga att proppa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.