Vatten & Avlopp
Anonymiserad 128745: [bild] [bild] [bild] Ett tips till ny propp för er i samma sits -ett cykelhandtag från dollarstore för rånpriset 10:- paret =5:-för en propp (y) Skär av änden längst ut och täta det lilla hålet med nåt ,körde silikon själv så är den klar Borra ur skiten är ju det enda som inte sliter ut verktyg i onödan
nej_simon: [citat] Det har faktiskt inte varit några problem för oss. Våra barn är ganska små och vi avbryter numera alla vattenlekar när de duschat färdigt. Så den enda som duschar långt och varmt är min fru. Än så länge har vi inte upplevt att varmvattnet har tagit slut under dagen även om alla ska duscha. Jag antar att det är en annan femma om man har tonåringar hemma. Hur mycket det
twonky: Hej! Vi har en avkalkare som har strulat ett tag. I somras fick vi igång den efter att ha tömt saltreservoaren, kollat flottören och kört backspolning med citronsyra samt haft citronsyra i salttanken (fick hjälp i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/saltbehallaren-till-avkalkningsmaskinen-aer-full-med-vatten.462180/#post-4836863 och mätning av vattnets hårdhet visade på
Jarlsgård: Det fick bli en abrovinsch. Kollade priserna på ändstoppet som föreslagits här med att pröjsa 25 spänn kändes omotiverade. Måttade och funderade på om jag hade något hemma, sprang några runtor och måttade lite olika saker och insåg att putslock var i princip på mm korrekt. Tryckte dit det och gjöt över. Det får göra jobbet helt enkelt. (y) [bild]
GK100: Det kan det inte göra när övergången är en in-/utvändig rörgänga som tätas med tejp, lin-pasta etc dvs inget special med tätningar, konor, o-ringar osv som kan vara olika mellan fabrikaten. (Det kan säkert ses som blandat men då i någon apart forumdel där den högre logiken råder långt förbi min horisont och räckvidd.)
alfons72: Hej Är okunnig i ämnet. Vi har en Tesy vattenberedare anticalc 150l ( inte Bilight model). Manualen beskriver inte kontrollerna. Vad betyder symbolerna på temperatur styrnings hjul på bifogade bild? Och vad gör knapparna till vänster av hjulen? Sedan, en till fråga: hur ofta bör man tömma och rensa den? Tusen tack Mvh
janwide: [citat] Hur gick det? Jag är lite sugen att göra på samma sätt. Vet inte om jag övertänker, men vill gärna slippa att ha i syrerikt vatten i systemet onödan.
Johnny Tretton: [citat] Tack för svar! Ja jo det vore ju det absolut bästa men tyvärr har vi nog inga extrapannor.
Json_: [citat] Stort tack för svar! Då ska jag tänka på det nästa gång :)
Krilleman: Lägg upp lite bilder på anslutningen, det finns flera vägar att gå beroende på lite hur det ser ut! (y)
Krilleman: På ett inkommande ventilrör så sitter anslutningarna efter backventilen, på så sätt sitter säkerhetsventilen på "rätt" sida där det expanderande vattnet är. Samma sak gäller för en ventilkombination på en VVB. [bild] [bild]
AG A: [citat] Inte ur den synvinkeln. Det är bara lite olika konstruktion, men samma funktion. Hydrofor/hydropress är bara ett kärl som pumpen fyller med vatten. Vattnet blir där trycksatt mha luft. På så sätt behöver inte pumpen gå hela tiden. Detta har alltså inget med ditt problem att göra. Det du kan göra, är att fylla pumpen och slangen med vatten. Sedan starta pumpen, och låta den
Claes Sörmland: Det är ju ändå föreningen som ansvarar för ventilationen så de måste lösa det. Eller annorlunda uttryckt, styrelsen måste av TS erbjudas en projekterad lösning med finansiering som de nappar på.
Cozmoz: [citat] Gott, det ser ut att vara en sådan modell...jäklar vad jag letade innan så tack för länken
mlindsten: [citat] Dum fråga kanske, men hur gör jag en pasta av det? Ska jag blanda det med lite vatten bara?
Janus82: Vatette kontaktade mig för att skicka ut en reparatör och kolla på skadan. Dock så var allting tätt vid det laget så jag såg inget behov av det. Jag borde kanske ha propsat på för att få en ny klämring så att den andra väggbrickan var komplett men den brickan var ändå ett dubbelköp som jag aldrig kommer behöva använda så det kändes inte så nödvändigt. Kontakta Vatettes
tobbew: Hej Jag gillar idén, men nej, jag valde att inte göra en speciallösning för det. Dock skulle det vara kul att gå på studiebesök hos ett hus som ha det och kika på hur det gjordes.
Andreas_kalmar: Betydligt mer än vad du har i din vattenkran menmed tanke på problemet så skulle jag tro att det märks om det är skador innan huset
jonaserik: OK Då har du ett rör/slang som sitter borrhål eller brunn., r ändan så sitter det en backventil ( är en gummiboll som tätar på tryck uppifrån. Troligtvis är den inte tät, om kör pumpen tillstoppar och lägger örat mot pumphuset samtidigt som du tittar på manometern , kanske du kan höra något som susar Bara 2 saker att göra . 1 byta backen i brunnen eller sätta en till efter
fckumla: Vad är det för golv brunnar, dom golvbrunnar jag hittar som har två utlopp är det enna bara 40mm men det kanske räcker .
janrogalon: Halloj..har sen 2 månader haft en vattenreningsanläggning i drift. Ett filter för att höja ph värdet och ett järn mangan filter. Ph filtret innehåller bla kalk. Nu bildas kalkbeläggningar i dusch å diskmaskin...känns inte bra. Blir det bättre med tiden? Janne
pokasd: [citat] Kanske inte.. LK skriver "I rum med tätskikt på vägg ska LK Fördelarskåp UNI kompletteras med LK Våtzonslucka PRESEAL som ansluts till väggens tätskikt" så de verkar inte vilja att man ansluter mot ramen utan deras våtzonslucka. Hålen för golvvärmen tänkte jag tätas med tätningsmuffar likt till fördelarskåp?
Forsberg78: [citat] Ja precis. Det blir stillastående då inte luft tar sig in tar sig inte vattnet ut? Vad händer om jag vill byta säkerhetsventilen utan att tömma beredaren. Hinner man det eller riskerar jag att vattnet börjar rinna ut genom anslutningen där säkerhetsventilen sitter om beredaren full med vatten?
kattparet: [citat] Har inte kommit nånstans än. Det ligger lite lågt prio för närvarande, inte säkert jag kommer göra det i år. Tiden går lite för fort för sitt eget bästa ibland :)
hempularen: Det skulle gått att få ”krökar” som inte sticker ut så mycket. Men bäst vore givetvis att dra dem inne i väggen. Har du utanpåliggande rör på den höjden sp sitter de troligen ivägen för diskmaskinen, oavsett hur slimmad krök du har.
Christer G.V.: [citat] En riktigt o-proffsig installation. Klart det läcker in skitvatten vid den genomföringen.
Demmpa: En VVB drar lite energi för att underhållsvärma varmvattnet. Hur mycket energi det är beror bl.a. på hur stor VVBn är, vilken temperatur den håller, hur bra isolerad den är, vilken temperatur rummet den är i håller. ”Spillvärmen” från VVBn ”återanvänds” till att värma rummet. Att den är rostig på undersidan kan bero på att packningen till värmeelementet har böjar