Krilleman
Krilleman: Jag håller med båda talarna ovan. Troligtvis fördelare för varmt och kallt vatten. Spola varmvatten i alla tappställen i källaren och känn sen på fördelarna. Gissningsvis är den vänstra varm. Matning + två tappställen Och den högra är kall. Matning + tre tappställen.
3 svar · 787 läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Inte många moderna diskmaskiner som fyller så mycket.. Våran drar 7 liter totalt på ett program och då är det fördisk, disk och skölj. Det är bara andra delen som värmer vattnet.
9 svar · 4,6k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Nej, det blir tätt med packningen
10 svar · 3,3k läst
·
H
Håkan Wa: Hej! Vi bor i en liten by med 15 fastigheter som ligger efter en bygata. Kommunen har nu meddelat att fastigheterna ska anslutas till kommunalt vatten och avlopp 2023 - 2024. Förstår att det kommer att bli dyrt innan allt är klart. Skulle vara tacksam om någon eller några av er, med erfarenhet, skulle kunna hjälpa oss att uppskatta vad den ungefärliga totala kostnaden för anslutningen
0 svar · 2,1k läst
B
byggeskafram: [citat] Jag har inte sagt bättre Utan att det även fungerar. Och det är inte bara att dra ett rör genom ett tak.
15 svar · 10,5k läst
T
TH-huset: Hej, jag har ett tinyhouse som jag nu flyttat till en tomt där det i närheten av platsen huset står på finns det en trekammarbrunn. Min fråga är om det finns något smidigt sätt att dra avloppet ovan mark till brunnen? Jag inser att man inte direkt kan lyfta av locket, då de kommer ner en massa onödig skit, men någon lösning måste ju finnas? Kanske ett lock med hål för avlopp eller
0 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Det finns både gummi med dimension 123x110 (med flera passande i gjutjärnsmuff) eller varför inte Falu Expand... Men jag själv siktar alltid på att kapa ett rakt snitt på ett rör. Skarva i första hand med JET om det är 110mm. Är det inte 110mm skarva med övergångskoppling. Det är lättast!
4 svar · 3,0k läst
Irene Petersson
Irene Petersson: [citat] Vet någon om man kan skaffa en ny sil som passar till denna vask, har precis samma problem
6 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Bästa kombinationen! (y) Lin + Pasta
7 svar · 1,7k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Antingen en ny hydropress eller möjligen bara en ny blåsa, är vad som behövs.
6 svar · 1,3k läst
·
H
HabanLaban: Tack för era snabba svar!
3 svar · 1,7k läst
·
T
twonky: ”Ny version” på problemet : https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-avkalkare-avhaerdare.470518/
10 svar · 8,0k läst
·
H
Harald Blåtumme: Jag kan inte se att du har ett vattenlås, jag tror detta är huvudorsaken till dina luktproblem. Sedan är det inte superbra att ha en flexig slang ner i muffen men men… Som en minnesbild hur det kan se ut när en riktigt noggrann rörmokare har installerat saker och ting ger jag några exempel från vår tvättstuga. Under diskhon, här syns en enkel variant av vattenlås i form av en böj
10 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: På landet i kallställd stuga , efter vintern kan det ta 20 min och ibland någon dag .Tag med ett par dunkar hemifrån. Spola kanske i 5-10 min och vänta i någon timme , så ett varv till kanske det ger sig.
2 svar · 1,2k läst
P
Per 22: Tack för intressant svar, tänker att jag bygger ett lock av trä med isolerskivor under så bör jag känna mig trygg.
4 svar · 1,1k läst
·
I
iMicke: [citat] Vatette håller inte med dig https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf
7 svar · 2,9k läst
Christer G.V.
Christer G.V.: Bara att byta! Sönderfrusen i väggen!
1 svar · 1,0k läst
·
E
etompau: Det är väl inte varje dag man håller på och byter bottenventil. På ahlsells bild ser metalldetaljen ut att sitta fast på den vita delen. Du har inte lyckats förstöra någon fästanordning vid montaget? Annars hör med Ifö om tips. Spontant borde det inte vara något strul med att montera en sådan här pryl.
3 svar · 3,2k läst
·
A
andrreas: Gammastrålning uran är inte på några alarmerande nivåer. Är det nåt annat i kartvisaren du tänker på som är bra att kolla upp?
6 svar · 1,7k läst
E
EB2: Hittade den här gamla tråden när jag googlade så testar att återuppliva den. Har nämligen ett liknande problem. Varje gång jag stänger av, och slår på, inkommande vatten börjar min badkarsblandare, av märket Hansgrohe, att droppa. Inledningsvis flera droppar i sekunden men efterhand allt långsammare och efter någon vecka har det upphör helt. Vad kan detta tänkas bero på och hur
4 svar · 2,6k läst
Westanius
Westanius: Vi har en grävd brunn på ca 5 m djup och har en superenkel lösning med en pumpslang som går ner i brunnen och en pump med tryckvakt. Hålet borrade vi i brunnsväggen och pumpen är en rätt billig kombinerad trädgårds/gårdspump. Tryckvakten är viktigast att den slår av och på när vi slår av och på kranen. Bra att kolla hur många meter pumpen orkar dra. Tror våran har en
6 svar · 3,6k läst
G
gustav100: Hej! Ska gjuta grund inom ett par veckor har efter en sista-minuten-förändring fått en utmaning med placering av tappvattenfördelaren. Har just nu ingen rörmokare att rådfråga så vänder mig till experterna här i hopp om hjälp :). Som jag förstår det så är rörgenomföringarna i tätskiktet som det är nu inte tillåtna (>100mm mellan genomföringshylsor och >60mm från vägg).
0 svar · 1,6k läst
·
K
kanalvakten: tror det jag har länspumpat för att se bättre , om det sitter backventil i botten eller ej
2 svar · 791 läst
·
A
Aahusen: Det är lätt att glömma bort att ge facit, så här kommer den. Har nu använt pumpen med backventilen placerad uppe vid pumpen i tre säsonger och det har fungerat utmärkt. Flödar pumpen innan start. Startar pumpen mot stängd kran som jag efter 20-30 s öppnar en aning. Lite hostande och harklande från ledningen och efter ett par minuter är det fixat o klart.
12 svar · 7,7k läst
·
D
DIY-wannabee: Ingen som har någon kunskap?
3 svar · 1,4k läst
E
Anonymiserad 128745: [bild] [bild] [bild] Ett tips till ny propp för er i samma sits -ett cykelhandtag från dollarstore för rånpriset 10:- paret =5:-för en propp (y) Skär av änden längst ut och täta det lilla hålet med nåt ,körde silikon själv så är den klar Borra ur skiten är ju det enda som inte sliter ut verktyg i onödan
29 svar · 58,4k läst
·
N
nej_simon: [citat] Det har faktiskt inte varit några problem för oss. Våra barn är ganska små och vi avbryter numera alla vattenlekar när de duschat färdigt. Så den enda som duschar långt och varmt är min fru. Än så länge har vi inte upplevt att varmvattnet har tagit slut under dagen även om alla ska duscha. Jag antar att det är en annan femma om man har tonåringar hemma. Hur mycket det
23 svar · 14,9k läst
T
twonky: Hej! Vi har en avkalkare som har strulat ett tag. I somras fick vi igång den efter att ha tömt saltreservoaren, kollat flottören och kört backspolning med citronsyra samt haft citronsyra i salttanken (fick hjälp i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/saltbehallaren-till-avkalkningsmaskinen-aer-full-med-vatten.462180/#post-4836863 och mätning av vattnets hårdhet visade på
0 svar · 1,9k läst
J
Jarlsgård: Det fick bli en abrovinsch. Kollade priserna på ändstoppet som föreslagits här med att pröjsa 25 spänn kändes omotiverade. Måttade och funderade på om jag hade något hemma, sprang några runtor och måttade lite olika saker och insåg att putslock var i princip på mm korrekt. Tryckte dit det och gjöt över. Det får göra jobbet helt enkelt. (y) [bild]
11 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.