1 633 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dimension vatten till gästhus
Jag ska dra vatten (kall och varmvatten) från ett hus till en liten gäststuga som ligger precis bredvid huset. Ledningarna kommer att läggas i en hembyggd "markkulvert" (110 mm avloppsrör med isolering). Avstånden mellan husen är 2 meter (förläggning i kulvert) och längden på ledningarna blir ca 6 meter. I gästhuset ska ledningarna betjäna ett badrum med WC, dusch och handfat plus ett litet pentry. Jag tänkte använda LK pex. Om jag läser dimensioneringsdiagrammen från LK rätt så skulle det räcka om jag drar 16 mm pex som matning. Är det korrekt att det är tillräckligt med 16 mm?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
16 mm låter som det gott o väl räcker för en gäststuga. Troligen använder du 12mm eller 10mm rör sen inne ?S synpunkter skrev:Jag ska dra vatten (kall och varmvatten) från ett hus till en liten gäststuga som ligger precis bredvid huset. Ledningarna kommer att läggas i en hembyggd "markkulvert" (110 mm avloppsrör med isolering). Avstånden mellan husen är 2 meter (förläggning i kulvert) och längden på ledningarna blir ca 6 meter. I gästhuset ska ledningarna betjäna ett badrum med WC, dusch och handfat plus ett litet pentry. Jag tänkte använda LK pex. Om jag läser dimensioneringsdiagrammen från LK rätt så skulle det räcka om jag drar 16 mm pex som matning. Är det korrekt att det är tillräckligt med 16 mm?
klaskarlsson skrev:
I gästhuset kommer jag att sätta en fördelare och sedan gå vidare med samma 16 mm pex till förbrukarna.klaskarlsson skrev:
Dra så tunt varmvattenrör som möjligt annats får du spola i evigheter innan du får nåt varmvatten. Och det vattnet kallnar rätt fort i röret tills nästa gång du behöver det. Du lär inte störttappa varmvatten på alla ställen samtidigt och om någon skulle tappa upp diskvatten samtidigt som nån dushar så får det bli sämre tryck.
Vi är sjukt frustrerade på att det tar 20 sekunder innan varmvattnet kommer i köket. Ligger 15 mm prisol.
Vi är sjukt frustrerade på att det tar 20 sekunder innan varmvattnet kommer i köket. Ligger 15 mm prisol.
Jag tänkte mest på om det är tillräckligt flöde. Jag förstår att det tar tid att få varmvatten i en lång ledning, men det är en annan fråga - som ja i så fall kan lösa med en liten VVB i gäststugan.J Jan_G skrev:Dra så tunt varmvattenrör som möjligt annats får du spola i evigheter innan du får nåt varmvatten. Och det vattnet kallnar rätt fort i röret tills nästa gång du behöver det. Du lär inte störttappa varmvatten på alla ställen samtidigt och om någon skulle tappa upp diskvatten samtidigt som nån dushar så får det bli sämre tryck.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
För dusch tex har jag kört med 12mm rör.S synpunkter skrev:
Till kran för handfat skalar det ju ned till 10mm strax innan blandaren...
Så flöde i enskilda förbrukare funkar utmärkt med 10-12mm skulle jag säga. Och ien gäststuga använder man ju sällan så många samtidigt ?
Klicka här för att svara