6 546 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Trekammarbrunn full (?)
finns 2st vattenfyllda betongbrunnar intill trekammarbrunnen. tror ej dessa är i bruk, typ halvfyllda med löv och utan lockuseless skrev:
Finns de fler brunnar i närheten? Det borde, som sagt var, finnas en spridningsbrunn mellan slamavskiljaren och infiltrationen. Den består av en mindre brunn med ett inlopp från trekammarbrunnen och två eller fler utlopp till infiltrationsslingorna. Men beroende på hur man byggt så kan man ju ha struntat i den brunnen och bara grävt ner några grenrör...
Titta i trekammarbrunnen vart utloppet är så borde infiltrationen finnas i den riktningen.
gissar att jag får pumpa ur trekammarbrunnen med dränerings-pump för den är ju full upp till kanten. passar på att fylla den slutna tanken.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Det @useless skriver att se var utloppet i trekammarbrunnen är och söka i den riktningen är lättast. Det är väldigt ovanligt att det inte finns en fördelarbrunn/spridarbrunn, eftersom det vanliga är 2x15 meter spridarrör i en infiltration. De kan också vara längre eller det kan vara 3x10 meter, eller vad som nu passar på platsen. Jag gissar att infiltrationen i ditt fall ligger bortom trekammarbrunnen från husen sett, kanske under gräsmattan, kanske i en närbelägen hage. Allt beror på hur det ser ut på plats. Det kan vara rätt långt mellan trekammarbrunn och fördelarbrunn, och sedan är ju avluftningen minst 15 meter från fördelarbrunnen, så du får leta efter uppstickande rör en bra bit bort.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
den var fylld när jag flyttade hit. men efter första slamsugningen har den stått tom.Henningelvis skrev:
är det säkrare att tömma vattnet från brunnen bara bredvid brunnen ? är hästhage men annars inget i närheten. inga vattendrag osv.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Jag hade nog gjort det. En gång är ingen gång.M Mikael.Stugansson skrev:
En hästhage är f.ö. en inte ovanlig plats för infiltration. Mina pengar är på att du hittar ett par avluftningsrör i hagen.
Om trekammarbrunnen är full, ska de ta ditt en slambil omgående. Va på plats när brunnen töms. Troligvis ser ni att det strömmar vatten från husets avloppledning in i brunnen, men även vatten från infiltrationen kommer att strömma tillbaka till brunnen.
Slamtömmaren borde veta var infiltrationen är, eller han kan i alla fall gissa sig fram. Låt honom också spola ren dina spridarrör (som fördelar vattnet över infiltrationen). Har du gjord detta, då har du gjord vad du kan för att undvika slamflytt till infiltration och därmed förstöra hela anläggningen. Har du tur, funkar allt igen, men nu ska du hålla koll att allting fungerar (kontrollera nivå i trekammarbrunnen regelbundet och börjar den bli full (vattennivå nära eller över de interna skiljeväggar) ska du tömma en del av innehållet. Ta det från den tredje kammaren som ledar vattnet vidare (finns ett T-rör där), där finns det renaste vatten. Vattnet kan du sprida över gräsmattan eller under några buskar. Det ska helst inte sprida i en hästhage, om det inte finns växtlighet som kan ta upp vattnet.
Har du kommit så långt, kan vi hjälpa dig vidare med felsökningen.
Slamtömmaren borde veta var infiltrationen är, eller han kan i alla fall gissa sig fram. Låt honom också spola ren dina spridarrör (som fördelar vattnet över infiltrationen). Har du gjord detta, då har du gjord vad du kan för att undvika slamflytt till infiltration och därmed förstöra hela anläggningen. Har du tur, funkar allt igen, men nu ska du hålla koll att allting fungerar (kontrollera nivå i trekammarbrunnen regelbundet och börjar den bli full (vattennivå nära eller över de interna skiljeväggar) ska du tömma en del av innehållet. Ta det från den tredje kammaren som ledar vattnet vidare (finns ett T-rör där), där finns det renaste vatten. Vattnet kan du sprida över gräsmattan eller under några buskar. Det ska helst inte sprida i en hästhage, om det inte finns växtlighet som kan ta upp vattnet.
Har du kommit så långt, kan vi hjälpa dig vidare med felsökningen.
Idag när jag gick ned till brunnen hade vattennivvån sjunkit 50cm och en stor slamhög hade flytit upp till ytan. vattennivån har stått _helt_ stilla i 3 dagar fram tills nu när detta hände.
Gissar att jag har en chans att få fart i anläggningen igen om jag kallar hit en slambil innan kakan sjunker ned till utloppet från anläggningen (?)
Gissar att jag har en chans att få fart i anläggningen igen om jag kallar hit en slambil innan kakan sjunker ned till utloppet från anläggningen (?)
Redigerat:
Klicka här för att svara