J
Har ett hus från -66 med lika gammalt badrum. Huset har källare och badrummet ligger på entreplan. Badrummet ska så småningom ersättas med nytt. Pågår förhandlingar med hushållets regering hur det ska set ut, om jag ska få göra något själv eller behöva ha hantverkare till allt.

Golvbrunnen kommer såklart då att bytas, och då tänker jag att det är lika bra att byta avloppsrören när man ändå håller på.
Men vattenledningarna, byter man dom? Köket renoverades av förra ägaren för snart 10år sen, och då ville rörmokaren inte byta vattenledningarna med motiveringen att så rejäla kopparrör kommer hålla mycket längre än nya. Sant eller falskt?

Om det nu ska bytas vill jag så klart byta i hela huset så där inte blir en skarv precis utanför badrummet. Men att hitta en duktig, tillförlitlig och tillgänglig rörmokare verkar vara mycket svårare än att göra det själv. Eller är det svårare än jag föreställer mig?

Vattnet kommer idag in i pannrummet i källaren och går sen vidare upp i betongvalvet där det sen förgrenas till kök och badrum, sen vidare från badrum ner i källaren igen till tvättstuga och vattenutkastare.

Vid nydragning tänker jag mig att man hänger rören i källartaket istället för att bryta upp hela golvet.
Se skiss för tilltänkt dragning. Köket ligger ovanför pannrummet och badrummet ligger ovanför tvättstugan.
Men, finns det någon bra guide att utgå ifrån om vilka rör/kopplingar m.m. som är standard idag? Finns det någon tillverkare som har bättre grejer än någon annan?

• Skiss av husplan med markerade avlopps- och vattenledningar i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
axn
  • Laddar…
J
Blev en massa text med med flera småfrågor.

Börjar med första innan jag går vidare.

Har rörmokaren som varit där tidigare rätt i det han säger? Att kopparrören där ligger från 60talet är så kraftiga att dom inte inte behövs bytas, för att dom kommer hålla längre än dagens rör?

Staffans2000
Ja.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Kopparrör behöver man inte byta av åldersskäl. De håller troligen i 1000 år. Men det kan finnas andra skäl. Om du gör om badrummet så kan det vara svårt att behålla de bef. rören, även om prylar skall finnas på exakt samma plats. Väggmaterialet kanske är tjockare/tunnare så att rören inte når ut, eller sticker ut för långt. Skall man åtgärda det så måste man byta ända bort till någon punkt där det riskfritt går att sätta en synlig koppling. Kopplingar får inte vara dolda numera.

Det kan även vara svårt att få till ett godkänt tätskikt runt ett bef. rör. Det sitter ju ofta någon del av en koppling fast på röret. Man behöver kunna kränga en tätskiktsmanschett över röret. Svårt om det sitter en tjock del av en koppling på röret.

Numera kör man ju mest med PEX rör i rörsystem, de är relativt billiga. Och enormt lätta att arbeta med (Kapa med en sekatör). Du kan lätt göra jobbet själv. Behöver bara läsa på lite.

• Gilla
axn och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att du har en skarv som ligger just bakom tätskiktet. Det är inget som är i närheten av vad som är okej i dag. Så det är sannolikt lämpligt att byta. Men inte på grund av att rören är dåliga.

• Gilla
axn
  • Laddar…
Strikt formellt så är nog en bef. skarv på fel sida om tätskiktet OK. OM man inte rör den. Man kan ex. inte lossa sista biten i den skarven och sätta dit en längre stump.

Men det finns ju goda skäl till förbudet mot dolda skarvar, så det är rätt dumt att bevara, även om det ryms inom regelverket.

Risken är ju att dessa skarvar börjar läcka när man river i systemet, och det har man ingen möjlighet att se. Så det är nog inte lämpligt att lämna.

J
Om det spelar någon roll är väggarna lättbetong, så det är rollat tätskikt som ska på.
Det innebär ju också lite extrajobb när man ska riva bort de gamla ledningarna som går i badrummets väggar.
Och om jag har förstått det rätt kommer jag behöva fördelarskåp om jag drar nya ledningar. Kan man verkligen fälla in det i befintlig betongvägg?

Rör i rör hade jag tänkt mig om jag ska byta. Men kan man ha dessa som utanpåliggande rör i källaren utan att det ser för jävligt ut?

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Din rörmokare verkar klok. Koppar blir inte gammalt och går att skarva med perfekt tekniskt resultat genom att löda och ett kopparrör går utmärkt att laga om det går sönder.
Det borde gå att koppla på den omgjorda delen till badrummet, om du vill ha pex där till de nya delarna går det finfint. Men jag menar att det är galenskap att byta stammarna på värmesystemet utan mycket god anledning, från ett bättre material till ett, på många sätt, sämre.
Är kanske anledningen att du vill byta en föreställning om att ”om elen är bytt 2017 och avloppsstammarna 2016 och taket 2018 så är det väl dags för värmestamnarna 2019”? Så är det med all sannolikhet inte: Låt istället den kloka rörmokaren skarva på, ta en titt på systemet och be hen om ett skriftligt utlåtande om du vill ha ett snyggt cv till huset.

J
Värmesystemet Tänkte jag inte röra mer än nödvändigt. Byta ut radiatorn till golvvärme i badrummet, men då skarva till det befintliga.
Kall och varmvatten som jag funderade på hurvida man ska behålla dom eller ej. Behåller jag dom låter jag också planlösningen i badrummet vara som den är.

Anledningen till att jag funderar på att byta ut det är att en badrumsrenovering är svinigt dyr, och inget jag sen vill göra om för att där gått hål på en vattenledning.
Att jag då funderar på att byta ut hela är för att det känns enklare när man ändå håller på än att byta små bitar. Om jag nu drar det i källartaket dvs

Är ett alternativ att bila ur en del ur väggen för att montera en inspektionslucka och skarva därifrån?, annars måste en dra om rör från en synlig fördelare eller i värsta fall om det är centralen.

J
Nu har det hänt en del sen jag startade denna tråden.
Blev ny dragning av tappvattnet enligt ritning.
Fördelningen till badrummets dusch, handfat och toalett är i tvättstugans tak.
Där rören kunde byggas in drog jag rir plast, och där det blev synlig rördragning i källaren drog rörmokaren kopparrör.
Rörmokaren hade så mycket att göra så han blev bara glad om jag ville dra så mycket som möjligt innan, så kopplade han sen in det.
Avloppsrören drogs också nya, men för att inte riskera att bila ner sig i källaren gjorde jag två hål som hamnade längs tvättstugans vägg. Ett för golvbrunnen och ett till wc som sen skarvades ihop längs taket i tvättstugan. Handfatets avlopp skarvades med golvbrunnen.

• Gilla
Magagreat och 1 till
  • Laddar…
Docno
J JeLö skrev:
Nu har det hänt en del sen jag startade denna tråden.
Blev ny dragning av tappvattnet enligt ritning.
Fördelningen till badrummets dusch, handfat och toalett är i tvättstugans tak.
Där rören kunde byggas in drog jag rir plast, och där det blev synlig rördragning i källaren drog rörmokaren kopparrör.
Rörmokaren hade så mycket att göra så han blev bara glad om jag ville dra så mycket som möjligt innan, så kopplade han sen in det.
Avloppsrören drogs också nya, men för att inte riskera att bila ner sig i källaren gjorde jag två hål som hamnade längs tvättstugans vägg. Ett för golvbrunnen och ett till wc som sen skarvades ihop längs taket i tvättstugan. Handfatets avlopp skarvades med golvbrunnen.
Bytte du kallvattenledningarna själv och var det pex rör du använde?

J
Docno Docno skrev:
Bytte du kallvattenledningarna själv och var det pex rör du använde?
Jag drog de nya ledningarna själv (pex från uponor), men sen monterade rörmokaren alla kopplingar och monterade ihop det med inkommande vatten. Hade inte kunskap om hus kopplingarna skulle monteras, och kände att jag inte hade tid att läsa på om det också. Men efter att ha sett rörmokaren göra det är jag rätt säker på att jag själv också hade fixat det. En del av de nya rören som skulle vara synliga blev i koppar som drogs av rörmokaren, för det hade jag nog inte fixat själv.

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.