Hej!

För ca 4 månader sedan tömde slamsugare trekammarbrunnen vid fritidshuset.

Nu märkte jag att det rinner vatten ut bredvid locket på brunnen, kan det vara stopp till filtrerings-bädden tro ?

när det regnar brukar den ha hög vatten-nivå men nu har det inte regnat på någon vecka.
 
Ja, det låter som att det är stopp i infiltrationen.
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det låter som att det är stopp i infiltrationen.
Vad kan man göra åt detta ?
 
M mikaelsvensson94 skrev:
Vad kan man göra åt detta ?
Kolla ledningen dit först. Är den OK blir det omgrävning av infiltrationsbädden.
 
K Kane skrev:
Kolla ledningen dit först. Är den OK blir det omgrävning av infiltrationsbädden.
du tänker så att det inte rinner in vatten utifrån ?

"påväg" mot trekammarbrunnen om man följer avloppsrören så ligger det en sluten tank inkl ventilationsrör. Denna är dock helt tom, du råkar inte veta varför en sådan finns på plats?

Mvh
 
M mikaelsvensson94 skrev:
du tänker så att det inte rinner in vatten utifrån ?

"påväg" mot trekammarbrunnen om man följer avloppsrören så ligger det en sluten tank inkl ventilationsrör. Denna är dock helt tom, du råkar inte veta varför en sådan finns på plats?

Mvh
Jag avsåg ledningen från trekammarbrunnen till infiltrationen. Är den slutna tanken mellan hus och trekammarbrunnen?
 
M mikaelsvensson94 skrev:
du tänker så att det inte rinner in vatten utifrån ?

"påväg" mot trekammarbrunnen om man följer avloppsrören så ligger det en sluten tank inkl ventilationsrör. Denna är dock helt tom, du råkar inte veta varför en sådan finns på plats?

Mvh

Mellan huset och trekammarbrunnen bör det inte finnas något. Men det kanske är någon gammal avloppslösning som ersatts av trekammarbrunnen.

Har du någon pumpbrunn mellan trekammarbrunnen och infiltrationen. Jag har en sådan och den har orsakat översvämning då pumpen slutade funka p.g.a. kortslutning i dess elkontakt.
 
K Kane skrev:
Jag avsåg ledningen från trekammarbrunnen till infiltrationen. Är den slutna tanken mellan hus och trekammarbrunnen?
Den slutna tanken är mellan huset och trekammaren - ja.

Den ser ut att vara mer modern än trekammarbrunnen men den är helt tom så den är ju ej i bruk av någon anledning.
 
L lbgu skrev:
Mellan huset och trekammarbrunnen bör det inte finnas något. Men det kanske är någon gammal avloppslösning som ersatts av trekammarbrunnen.

Har du någon pumpbrunn mellan trekammarbrunnen och infiltrationen. Jag har en sådan och den har orsakat översvämning då pumpen slutade funka p.g.a. kortslutning i dess elkontakt.
Det finns en sluten tank intill trekammarbrunnen men den är helt tom av någon anledning. inte sett någon pump ännu.
 
Koll med föregående ägare om de finns nån pump kanske eller hur det avloppssystem är uppbyggt
Är infiltration äldre än 20 år är det nog dags att byta den, om ni inte hittar något annat fel.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Är infiltration äldre än 20 år är det nog dags att byta den, om ni inte hittar något annat fel.
Min infiltration är över 30 år och fungerar. Inget stopp i den i alla fall.

Ett förslag till TS.

Kan du pumpa ur vattnet från trekammarbrunnen (pumpa från facket som leder mot infiltrationen) så borde du se om det kommer vatten från röret som går mot infiltrationen.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Koll med föregående ägare om de finns nån pump kanske eller hur det avloppssystem är uppbyggt
Är infiltration äldre än 20 år är det nog dags att byta den, om ni inte hittar något annat fel.
L lbgu skrev:
Min infiltration är över 30 år och fungerar. Inget stopp i den i alla fall.

Ett förslag till TS.

Kan du pumpa ur vattnet från trekammarbrunnen (pumpa från facket som leder mot infiltrationen) så borde du se om det kommer vatten från röret som går mot infiltrationen.
japp har en dräneringspump som kan pumpa över till slutna tanken

Om det kommer vatten därifrån, betyder det att det läcker in utifrån då ?
 
M mikaelsvensson94 skrev:
japp har en dräneringspump som kan pumpa över till slutna tanken

Om det kommer vatten därifrån, betyder det att det läcker in utifrån då ?

Kommer det vatten från infiltrationshållet så skulle det hos mig indikera att pumpbrunnen inte funkar eller att infiltrationen är full.

Fast först så måste jag fråga ifall din infiltration är belägen lägre än trekammarbrunnen så att vattnet från trekammarbrunnen kan rinna dit utan hjälp av pump. Ifall den inte ligger lägre så måste du rimligtvis ha en pumpbrunn någonstans.

På min infiltration finns det ett brunnslock som jag själv aldrig öppnat då jag aldrig haft någon orsak till det. Men har du det så borde du nog kolla där. Är det fullt med vatten så gissar jag att det är en indikation på att det är stopp i infiltrationen, men någon som verkligen vet kanske kan svara hur det bör se ut där.

Ska du pumpa ut vattnet kanske det är dumt att lägga det i den tomma tanken. Själv skulle jag nog bara pumpa det via en trädgårdsslang till området bakom infiltrationen. Men det kan ju vara mer eller mindre lämpligt beroende på hur det ser ut och eventuella grannar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mikaelsvensson94 skrev:
japp har en dräneringspump som kan pumpa över till slutna tanken
Varför ska du pumpa nåt till den slutna tanken? Antingen har man väl sluten tank eller trekammarbrunn med infiltration? Undantaget är väl möjligen om man har nån lösning där toaletten går till en tank och BDT-vatten infiltreras.
Det man möjligen kan behöva en pump till är mellan trekammarbrunnen och infiltrationen om den ligger högre än själva brunnen.

Du behöver nog ta reda på lite mer om hur anläggningen är uppbyggd.
 
useless useless skrev:
Varför ska du pumpa nåt till den slutna tanken? Antingen har man väl sluten tank eller trekammarbrunn med infiltration? Undantaget är väl möjligen om man har nån lösning där toaletten går till en tank och BDT-vatten infiltreras.
Det man möjligen kan behöva en pump till är mellan trekammarbrunnen och infiltrationen om den ligger högre än själva brunnen.

Du behöver nog ta reda på lite mer om hur anläggningen är uppbyggd.
ska måla upp en detaljerad bild i paint av hur tomten ser ut för lite mer klarhet i det.
 
  • Gilla
Gunnish
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.