D
Derbyboy: På landet, tänkte köpande vägen ut imorgon.
7 svar · 1,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag skulle inte "tillåta" tvättmaskin i köket men om någon medlem drev frågan är jag inte helt säker på att förbudet skulle hålla. Jag vet helt enkelt inte vilka "paragrafer" som gör att en medlem måste ha tillstånd eller möjliggör att en förening förbjuder det. Här förutsätter jag någorlunda normala stadgar.
17 svar · 36,6k läst
·
F
finnemang: Det beror väl på vad du har för ytskikt i källaren, eller där rören drar fram.
3 svar · 3,2k läst
S
Stefan1972: Måste ju vara bättre att stoppa de redan innan de kommer in i husets system kan man tycka.
6 svar · 2,7k läst
·
B
Beretic: Ja hoppet är ju det sista som överger en:rofl: rökgranater har jag så det är ju lätt ordnat!
10 svar · 2,6k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Det var en liten slits på nylonkragen så man kunde få bort den [bild]
1 svar · 868 läst
·
J
jonaserik: Då är det upp till dig om du ska ändra något, Kanske det blir lite tid att tänka till hur det ska göras
3 svar · 1,7k läst
Jiji
Jiji: 75 inne i uppvärmt och 110 i ouppvärmt utrymme har vi. (Eller har snart i alla fall.) (Om det är avluftningen du menar.)
2 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: Med åren fastnar dom rätt bra beroende på hur anslutningen är gjord. Det ser ut som att det sitter en kopp äver rörets ända ( kanske ett gjutjärnsrör under. går det vicka på röret , då är det nog en torkad gummidel, är det fast så är det säkert något smet som tätning och torkat.
1 svar · 900 läst
·
bonnier
bonnier: Jag har inte exakt samma, men finns det inte en ventil på toppen av behållaren som man kan skruva på en för att bli av med vakuumet som kan göra det svårt att skruva ut filtret.
6 svar · 3,0k läst
M
Metafor: [citat] Hoppas du behöll den och använder den med tanke på hur el- och energipriser skenat
1 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Högst troligt är det en reducerventil. Om den behövs eller inte beror på vilket vattentryck inkommande vatten har samt vilket maxtryck vattenspridarna får ha.
1 svar · 760 läst
·
F
FormerMazda: Fyfasen vad bra! Här är alla svar och alternativ till och med! :) Tackar ödmjukast!
6 svar · 1,2k läst
·
E
etompau: Hur många liter är den på? 70 grader tycker jag är i överkant, 55-60 grader bör räcka. Sedan är dessa beredare enkla produkter som det inte skiljer mycket på mellan olika fabrikat etc. Ett värmeelement på x tusen W samt en termostat. Det går inte att trolla med detta och få en markant skillnad i energiförbrukning mellan olika fabrikat. Därav följer att det sällan/aldrig är
1 svar · 1,1k läst
oscarwww
oscarwww: Hur har det gått? har du kvar rören i golven eller bytte du allt?
4 svar · 14,7k läst
·
oscarwww
oscarwww: [citat] [citat] Tack. Byta blir för stort projekt, får fixad om det skulle gå hål om x antal år. Jag ska se om jag kan få bort en del rost samt behandla med rostskydd efterpå.
4 svar · 2,8k läst
·
prototypen
prototypen: Om du hade lagt markisolering ovanpå vattenledningen, typ 120 cm brett så hade markvärmen från jordens inre hållit din vattenledning frostfri även vid strömavbrott och alldeles gratis i dessa eldyrtider Protte
3 svar · 1,7k läst
Grillen
Grillen: Nu börjar det bli dags för att lägga ner dom nya rören och placera ut avloppet i källaren, men har lite funderingar kring avluftningen som idag går vidare genom ett annat rum och upp i garaget, man ser det på bild 2 där röda ringen är avluftningen idag. Jag kommer ta bort avloppet i garaget då det är av någonstans under plattan i garaget och har inte använt detta på flera år, men
0 svar · 1,4k läst
·
O
Oldfart: För dold förläggning av vatten- och värmeledningar är rör-i-rör med PEX fantastiskt smidigt och prisvärt. Jag har även fastnat för Uponors Q&E-kopplingar och har köpt minsta Milwaukee-maskinen för det som klarar upp till 25 mm-rör. För större dimensioner och synliga kopplingar, t.ex. vid installation av värmepump med 28mm, har det blivit klassiska kopparrör med
0 svar · 2,2k läst
M
MaggeBagge: [citat] Har varit bortrest med jobbet i veckan. Har testat det nu och vi känner fortfarande mögellukten och smaken från glaset med kranvattnet från köket. Det är kommunalt vatten. Kan det bero på vattenblandaren/kranen i köket? Kan vattnet ”ta smak” av avloppsvatten på något sätt? Vi börjar bli uppgivna nu.
5 svar · 4,4k läst
S
Anonymiserad 238506: [citat] Sök på Olofström vattenlås, så borde du hitta vad du söker
1 svar · 2,8k läst
·
T
topmount: Men ha så klart ha något under
2 svar · 1,1k läst
·
N
nymin: Ja precis, jag tänkte mer för att kunna få vatten utan ha vvb-n monterad nu innan frost. Men en sak jag undrar över är att den här beredaren inte har någon avtappning i botten utan det ska göras där säkerhetsventilen sitter enligt instruktionen. Och så ska man öppna varmvatten kranen för att få ut vattnet … Så den kanske inte alls kan vara stående om den ska kunna tömmas utan
4 svar · 3,9k läst
·
L
LantbrukarN: Du har mangan i vattnet som reagerar med offeranoden, om det går sätt ett manganfilter på inkommande vatten eller om det stöds byt offeranod till zink
10 svar · 2,9k läst
·
H
Hampus55: [citat] Fattar du har rätt
18 svar · 6,2k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det är väl snarare en guldgruva i desa tider ? :) Ventiler inte bort det ut i luften, led det till en tank så kan du driva en gasbil på det...på den andra sidan är det nog en del investeringar att få ngt sådant säker iofs, men lite kul idé. Annars gäller väl samma som med annan gas, att ventilera bort det, ev genom att ha vattnet i en tank, med ventilation, eller liknande ett
1 svar · 1,3k läst
R
Anonymiserad 284245: Vi har svart bälte i förbrukning av "billiga" VVB:er. Hos oss håller de ca 2-3 år, pga grymt aggressivt vatten. Det har också varit en anledning till att vi inte skaffat en dyrare, eftersom de likväl kan packa ihop med sådant vatten. Nu nyligen har vi installerat vattenrening för 70", mkt pengar men skönt att inte få allt förstört hela tiden. Nu sitter det en Jula/Tesy 100 liters,
5 svar · 1,7k läst
·
GoC
GoC: Nej till det där hårda gamla fettet i köksavloppet duger inget Biltema har. Du behöver en ordentlig rensmaskin med en roterande rensfjäder om du skall få bort det.
4 svar · 1,2k läst
·
R
rickardk: Låter som en dålig idé att använda en Jula-pump till det där. Förutom då att den förmodligen har en kortare livslägd så är det inte givet att den pumpar lika mycket och med samma tryck som Baga-pumpen. Bagas pump är gjord för att pumpa ut en viss mängd vatten som sprids jämnt i bädden. Väljer du en annan pump så är risken att du får ojämn spridning i bädden, med potentiellt
15 svar · 3,1k läst
·
raveper
raveper: Känns det värt att chansa?
7 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.