3 493 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur lokalisera 450 meter lång tom 70 mm slang
År 2010 lades en 450 meter lång tryckavloppsledning i form av 70 mm PEM ned av grannfastigheter. De lade även ned en likadan slang till att ha om det skulle bli problem med den första. Den är tom.
Slangarnas läge mättes inte in men vi vet var de börjar och slutar. Det borde gå att utnyttja den tomma slangen för att lokalisera de båda. Upp till hundra meter kan man använda glasfibersond men det tror jag inte funkar på 450 meter. Då återstår kanske att blåsa igenom med tryckluft eller att använda vatten som spolar med en grej som drar tråd som man sedan kan lokalisera med kabelsökare. Fiberblås funkar inte eftersom fibern inte är ledande.
Tacksam för tips om utrustning och förfarande
Slangarnas läge mättes inte in men vi vet var de börjar och slutar. Det borde gå att utnyttja den tomma slangen för att lokalisera de båda. Upp till hundra meter kan man använda glasfibersond men det tror jag inte funkar på 450 meter. Då återstår kanske att blåsa igenom med tryckluft eller att använda vatten som spolar med en grej som drar tråd som man sedan kan lokalisera med kabelsökare. Fiberblås funkar inte eftersom fibern inte är ledande.
Tacksam för tips om utrustning och förfarande
Har hyrt avloppskamera och sond/ sökare av avloppskameran.se du behöver ju inte kameran men sonden tror jag söker efter kamerahuvudet. Fungerar super iaf. Har bara kört upp till 50m själv har jag för mig, du kan kontakta de och kolla. Skickar över hela landet så du behöver inte bo i sthlm. Var halva priset jmf med att hyra lokalt av cramo där jag bor.
Tack för tipset. Hemsidan visar att längsta sonden är 200 meter. Lite till vore bra för att täcka 225 meter som är halva längden.
Det finns, vilket jag inte trodde, mycket längre "rörålar". Här bl a 400 och 300 meter. Sedan är frågan hur man hanterar en trehundra meter lång rörål. Knepiga stället är på halva sträckan, ca 200 meter
http://www.linjedon.se/roral-11-mm-los-300-m
Det finns, vilket jag inte trodde, mycket längre "rörålar". Här bl a 400 och 300 meter. Sedan är frågan hur man hanterar en trehundra meter lång rörål. Knepiga stället är på halva sträckan, ca 200 meter
http://www.linjedon.se/roral-11-mm-los-300-m
De riktigt långa rörålarna verkar kräva grövre dimensioner i rör än 70 mm så jag tror att det bästa sättet är att använda tryckluft eller vatten för att pressa en mjuk boll stil wabobaboll genom slangen. Bollen får dra en nylonlina med vikken man sedan kan dra in en signaltråd.m
Det finns som du säger rörålar som är 300-400m problem som kan uppstå är friktion i röret vilket gör att det kan bli svårt att trycka in hela rörålen. Men med lite glidmedel så kanske det går. Vissa av linjedons rörålar har även söktråd i sig, så du kan koppla på en tongenerator direkt på rörålen o sen köra med en vanlig kabelsökare typ cat4. Så kolla med någon lokal uthyrning typ HLL, Rami eller Cramo om dom har.G gråsten skrev:Tack för tipset. Hemsidan visar att längsta sonden är 200 meter. Lite till vore bra för att täcka 225 meter som är halva längden.
[länk]
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tvättsvamp och tryckluft med draglina efter. Eller en kabelkatt med glasfibervinda
Klicka här för att svara