933 läst ·
4 svar
933 läst
4 svar
Brunnen sinar i Januari?
Har en borrad brun på 99m. Vattenpump hänger vid 70m. Idag hade jag inget tryck i hydroforen. Fick inget vatten upp. Stängde av pumpen i 40 minuter och satte på igen. Nu fyller pumpen på som vanligt igen. Precis så här blir det när brunnen sinar på sommaren, men att det händer när grundvattennivåerna är så höga låter helt otroligt. Har inget vattenfilter. Vattnet blev helt svart när jag fick igång pumpen igen. Är det för att nivån blivit för låg i brunnen?
Någon som har en annan förklaring?
Någon som har en annan förklaring?
Har du använt väldigt mycket vatten nyligen? Hur djupt under marken brukar vattnet vara?
Det låter spontant väldigt mycket om du sänker av 70 m vid normal förbrukning, men beroende på förhållandena är det förstås inte uteslutet.
Det låter spontant väldigt mycket om du sänker av 70 m vid normal förbrukning, men beroende på förhållandena är det förstås inte uteslutet.
Är du helt säker på att du inte har någon vattenläcka. Kan t.ex. vara en toalett som normalt inte används som står och rinner.
För att kolla att inget vatten läcker kan du köra pumpen så hydroforen/pressen fylls. Sen stänger du av pumpen och väntar t.ex. över natten och ser om du har tryck i kranarna. Har du det så borde set inte kunna vara några större mängder vatten som läcker.
För att kolla att inget vatten läcker kan du köra pumpen så hydroforen/pressen fylls. Sen stänger du av pumpen och väntar t.ex. över natten och ser om du har tryck i kranarna. Har du det så borde set inte kunna vara några större mängder vatten som läcker.
Klicka här för att svara