Vatten & Avlopp
Magrand: [citat] Mora Lavena https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-lavena?includeEOSProducts=true&text=Lavena&skip=1&isPro=true https://www.rskdatabasen.se/kategori/montage-utrustning/saknar-produktgrupp/oklassat-sortiment/oklassade-produkter/lavena-8436068-10
knegaren1: [citat] Vattenlåset sitter under bottenventilen så det är bara att lyfta upp bottenventilen så följer den med.
Stefan1972: Ja är det så gammalt är det garanterat ett fäste i väggen med gänga. Dylika går fortfarande att köpa och används ju delvis dessutom igen på en del rör i rör installationer.
J Vos: [citat] Det finns även mindre varianter från 899,:. Själva kolfilterinsatsen går att byta ut för ungefär 200,: och fungerar mycket bra up till 5 år beroende på mängden luft och stank.
Rostig_9000i_-88: [citat] Kanon, jättetack!! Jo, jag har några packboxar som jag nog skulle behöva byta då jag knackat igång dem på stiftet nu i några år...
P-son83: [citat] Jag tänker att det kanske kan finnas en svacka i röret mellan vasken och duschens golvbrunn? Kan det vara orätt någon annan stans som luftat i duschen ändå ? Mitt hempulade avluftning går upp i ett ventilerat upplopp på taket. Sticker in i ett rör efter en frånluftsfläkt, så det borde bli lite flöde tycker jag
karlmb: [citat] Ok. Välj pump noga. Du behöver inte köpa en för 10000.
HuvudetPaSpiken: [citat] Gäller det även genomföring i vägg som inte har tätskikt?
jonaserik: Du ska väl inte använda den delen för biltrafik :mad:, för då måste grundas ännu hårdare:devilish: och då räcker inte en enkel packningsmaskin till, utan tyngre grejer ska till.
Peppe_1.0: Hej! Hakar på en gammal tråd här... ...har återkommande småproblem med "kluckande" och sakta avrinning från avloppet i köket. Jag har ingen högtryckstvätt och undrar om man kan koppla en sådan slang som igentligen är avsedd för en HTT direkt på kökskranen...typ Nilfisk eller Kärcher? Någon som provat? Förstår att det inte blir samma tryck/ effekt som från en HTT men det kanske
HPLIND: Tack för svar - har du kontaktat byggaren som ska skicka den vvs-firma som gjorde vs-jobbet då huset byggdes. Återstår att se hur de kommer lösa detta.
galento: [citat] "på vattentrycket i kranarna" ska det ju naturligtvis vara.
Alfredo: [citat] Jag har fått bekräftat av supporten på Gustavsberg att detta ska vara rätt modell. Jag har dock limmat ihop den gamla trasiga och än så länge håller den så med lite tur det kan dröja ett tag innan jag byter till en ny.
TinyDestroyer: [citat] Många omkostnader kring detta så läs på som Ibgu säger... Speciellt vad som gäller i din kommun. Några år sedan jag jobbade som service tekniker för minireningsverk nu. Men en av de märkerna jag jobbade med hade sett ut såhär då i kostnad då iaf; Årlig Service - 3800:- Års förbrukning av Kem för 4pers vid "normal" förbrukning 4*800 = 3200:- Byte av membran i pumpen var
fjj: [citat] Intressant förslag, men den andra sidan verkar vara öppen. Det rinner ner som det ska genom bräddavloppet.
Anders Hägg: [citat] Ja vi har en vattenskada som de skulle åtgärda genom försäkringen. Och när de endå var här fråga jag om ett annat jobb.
ivp: [citat] Sant, reservkraftsomkopplaren i sig ger ju minimalt med mervärde, fördelen är väl at "allt funkar precis som innan" med styrning etc. Att gå ner och flytta en tre-fas handske från ett uttag till ett annat är ju en minimal insats jmft med resten. Det var så uselt väder i går så jag orkade inte knalla ner och titta hur det är kopplat, kommer inte ihåg hur feedbacken på trycket
guggen: [citat] Det är inga problem att göra själv. Ta det lugnt bara. När trycket är noll kommer det inte forsa, bara rinna. Så då är det bara att testa att stänga fram/retur ventiler och skruva försiktigt av locket lite o se vad som händer, kommer ser för mkt vatten skruva åt igen.
Fideliox: Har inte åtgärdat än men roade mig med att mäta upp det. Ca 20ml i timmen. Så om jag räknade rätt kommer det droppa ur ca 150l vatten per år. Nästan en hel dusch helt i onödan.
jonaserik: OK hoppas att det rent i lilla hålet då, den läcker inte. börja nu med att ställa ner brytaren mot minus bra långt ner och prova. Inställning under locket, har för mig att finns märkning - och +
sir_daniel: den är byggd för att få kyla av vattnet så den inte slår sig/går sönder
tergo: det verkar vara rätt membran på bilden Fluidmaster F-10 Tubman Membran till inloppsventil | Proffsmagasinet
Krilleman: Det är ju en äldre Conex-koppling. Dras normalt med skiftnyckel. Ska den demonteras så går du på med polygrip. Använder du polygrip så är det ju viktigt att tänkta på vilket håll du lägger an med. Annats slinter du hela tiden. [bild]
G-83: Det bästa är väl att låta brunnsborraren göra allt fram till huset. Sen kan du ha rörmokaren till att koppla in det när huset är byggt.
Claes Sörmland: I Stockholm stad har kvarn varit OK. Men jag fick hem någon pamflett från det kommunala där de varnade för att det nog snart inte skulle vara tillåtet längre p g a EG-någonting och Naturvårdsverkets förslag. I så fall en riskinvestering: https://www.stockholmvattenochavfall.se/artiklar-listsida/matavfallskvarn-bra-att-veta/
jahallåja: Bara nya filter, packningar och verktyg (som dock inte behövdes för att få ut den äldre modellen) hade hamnat mellan 150-200 kronor och hade säkert räckt.