Ska dra 15mm kromade utanpåliggande rör i badrummet källaren och för varmvattnet är det 16mm kopparrör, kallvatten 22mm. Ska jag använda 18 till 15 förminskningsnippel, eller finns det 16 till 15?

Svarar mig själv.
Hittade Altech Reducering 2 muff 16x15. ArtNr: 1752677 för M-press.
Återstår att be en stilla bön att Ramirent har 16mm pressback.

Man använder 18 pressback till att pressa 16,

• Gilla
Tigermilk
  • Laddar…
Tänk på att V och M har olika pressbackar.
Varför inte sätta en klämringskoppling 16-15?

S Sylvek skrev:
Man använder 18 pressback till att pressa 16,
Tack1! :)

L lordi skrev:
Tänk på att V och M har olika pressbackar.
Varför inte sätta en klämringskoppling 16-15?
Får inte gjuta in klämringskopplingar, annars hade det funkat.

Var klar med tätskikt och skulle "bara" sätta stödlist för andra raden väggklinker. Borrade rätt in i den lödda T-kopplingen för varmvattnet i badrummet...

Hade det inte suttit två X-kopplingar för VV och KV högst upp i väggen hade jag dragit därifrån istället. På andra sidan ligger pannrummet, så rören grenar sig till övervåningen.

T Tigermilk skrev:
Får inte gjuta in klämringskopplingar, annars hade det funkat.

Var klar med tätskikt och skulle "bara" sätta stödlist för andra raden väggklinker. Borrade rätt in i den lödda T-kopplingen för varmvattnet i badrummet...

Hade det inte suttit två X-kopplingar för VV och KV högst upp i väggen hade jag dragit därifrån istället. På andra sidan ligger pannrummet, så rören grenar sig till övervåningen.
Du får inte gjuta in presskopplingar heller om man ska följa gällande branschregler. Men om man tvunget måste så är ju en presskoppling bättre.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
L lordi skrev:
Du får inte gjuta in presskopplingar heller om man ska följa gällande branschregler. Men om man tvunget måste så är ju en presskoppling bättre.
Gör om gör rätt i första hand. Denna presskoppling blir bara så bra som dess utövare tillåter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.