G
gråsten: Om man finner anledning att lägga en eldriven VVB i serie mmed värmepumpens utgående varmvatten så kunde möjligen en genomströmningsvärmare på några kilowatt kunna ersätta el-VVB. jag har samma problem med min bergvärmepump IVT D5 installerad 1999. Varmvattnet kommer upp i ca 42 grader. Ställer jag det högre larmar pumpen. De temperaturen är för låg för legionellaprofylax. Så
4 svar · 3,1k läst
D
Dilato: Om vi börjar från början så är problemet superenkelt att lösa. Ett litet elverk som kopplas till pumpen nån gång om dagen löser alla problem. De som har kommunalt avlopp med LTA har samma problem.
1 svar · 1,2k läst
R
Rackarnsunge: Gick hur bra som helst! Tack för hjälpen.
2 svar · 6,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag lyfter en mycket gammal tråd, med samma fråga som Trådstartaren hade.. Är det någon som erfarenhet av filter från Winnerhaga vattenteknik?
2 svar · 10,5k läst
Demmpa
Demmpa: Torka rent, både pluggen och hålet, applicera sen lite smörjmedel, tex Glidex glidmedel, på tätningsringen.
1 svar · 1,1k läst
·
S
SvenD: Jag har försökt att öppna silen på bilden utan framgång. Tror att det är en så kallad teleskopbetäckning från ca 1994. Kanske aldrig öppnad sedan dess. Jag kan se att det finns en fjäderbelastad låsmekanism i rostfritt under hålet märkt "Ö -> " men denna går inte att rubba med det milda våld jag vågat mig på med en skruvmejsel. Av det lilla jag kan se genom hålet gissar jag
0 svar · 1,1k läst
·
Bronken
Bronken: Hej. I mitt fall (hi)jackade jag in mig på befintligt rör från torrdasset. Rent faktabaserat svar kan jag inte ge men de rör som används för Cinderella är ”plaströr”/avloppsrör så det ska ju gå bra.
5 svar · 3,3k läst
·
F
Fjellfly: [citat] Gjorde nått liknande, ligger nu under pressening och snö så har ingen bild. Kan däremot inte förstå hur detta vattenlås ska monteras så de blir helt tätt, ifall man ska koppla in mot ”riktig” avlopp, finns ingen packning eller något som tätar helt och hållet.
5 svar · 5,7k läst
·
P
Pelotard: [citat] Tack! Ja, jag kan ju göra så t.v. iaf.
2 svar · 1,3k läst
·
E
Elektra: Jag har en borrad brunn och eget vatten till huset. Nu en tid har vattnet krånglat, kommit och gått till och ifrån för att nu försvunnit helt. Jag har snackat med en bekant som tyckte en elektriker borde få titta om det är pumpen som är slut så jag har ringt en som ska komma ut i veckan och titta på den. Om det är pumpen, kan jag byta bara den eller måste jag byta hela klabbet? Jag
0 svar · 534 läst
D
DTanner: Jadå, det är avsett för 16 mm PEX, vilket jag har, och jag har följt den mkt knapphändiga manualen till punkt och pricka. Upplever Vatettes och LK plastkopplingar som avsevärt smidigare att hantera. Funderar på att testa smörja kragen på nästa och se om den inte fastnar då.
3 svar · 758 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Exakt, det är vacumventilen som är boven i dramat misstänker jag! Det brukar bli detta syndromet när systemet töms och backventilen i din ventilkombination inte fungerar. Även vid påfyllning så brukar den läcka en del innan fullt tryck uppnåtts. Byt backventilen/avstängningsventilen (kombo) enligt länken ovan på inkommande kallvatten i beredaren! Backventil vid din
15 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Gammal tråd, men vill informera om att tyvärr verkar alla reservdelar till denna modell av Esbes blandningsventil (min manual är tyckt 1985) numera ha utgått. Alla länkar på nätet till denna sats ger en 404a. Så jag får köpa en ny ventil nu :( Jag som köpte en ny Esbe typ år 2000 för att jag ville vara säker på att hitta reservdelar... :confused: Du verkar ha helt rätt i din
7 svar · 6,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det kan jag inte påstå. Damixa som liknelse med hela Ostnors (FMM/Mora) sortiment.... Kan du härleda reservdelskatalog på samma sätt som att det går att hitta delar likt FMM sen 80-tal än idag??
8 svar · 2,2k läst
·
Mattsson2001
Mattsson2001: [citat] Jo har misstänkt denna också och tänkte åka och handla en idag samt lite nya koppling då den drar luft innan pumpen så man får lufta när man inte andvänt vattnet på nån vecka men tror ni jag behöver ta ett nytt dyrt vattenprov när jag bytt hydropress? Dom är ju inte jättebilliga
6 svar · 1,5k läst
·
A
ankan907: Hittade en manual på emspump.se, den säger 5 meter ovanför brunnens botten i borrad brunn. Så kör på det
6 svar · 1,5k läst
A
arcile: Stort tack, spanar in PEX!
4 svar · 1,1k läst
·
B
boohoo: Svavelväten. Luftas bort fort, så tappa upp ett glas och och låt det stå en stund. Om det är det enda problemet så är det lätt avhjälpt. Grattis till bra vatten isf
3 svar · 1,5k läst
C
Carolina Sabell: Tack ☺️ absolut, det fanns andra metaller också enligt provet men inom riktvärden [citat]
4 svar · 2,1k läst
B
BSOD: Ja en luftning kan räcka. Det märker ni.... Vi gjorde ett avstickare och förberedde så att säga, så att vi enkelt skulle kunna sätta dit en vakuumventil i efterhand. Men det behövdes aldrig för oss.
1 svar · 1,1k läst
·
ådal
ådal: En toalett med p-lås samt en flexibel wc-stos kanske kan hjälpa?
1 svar · 2,8k läst
·
M
Metafor: Hej alla kunniga, Söker någon som installerat Alnarps avloppsanläggning CleanWater. Behöver byta avlopp och tittar på vad som finns. Alnarp verkar bra. Framför allt pga minskad slamtömning. Om det funkar. Erfarenheter? Det har också funnits på marknaden en tid nu. Finns det alternativ? Hoppas någon vill skriva några rader!
0 svar · 2,6k läst
M
myrstack: [citat] Jag tror ingen på forumet kan hjälpa dig om du inte hjälper dig först med att ta in en rörmokare och fixar din läcka. Uppenbart har de då när de lämnat ventilen vid magnetfiltret avstängt använt denna som avstängningen det innebär även om detta är din enda värmekälla exakt det du upplever nu dvs ingen värme. Du bör leta läckan på värmesystemet dvs alls handfat,
12 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: En annan sak som kan tillkomma. Antal döttrar i familjen + frugan.. 2 döttrar i tonåren + frugan så är det 300 liter som gäller, är det 3 döttrar så är VV slut för herren i huset att duscha. :mad:.
16 svar · 4,7k läst
K
karlmb: [citat] Good point! När jag bygger om till vanliga 90graders böjar så ska jag se till att göra 2 separata vattenlås under diskbänken.
39 svar · 132,2k läst
·
R
Renovering11: Hejsan. Har en köksblandare Gustavberg atlantic, finns på bauhaus, med diskmaskinavstängare. Vill nu montera på en bänkdiskmaskin och har köpt en speciell ventil som monteras på baksidan av kranet. Däremot så går vattnet fortfarande från ledningen avsedd för diskmaskin då man vrider på vredet ? Varför aktiveras inte vattnet genom ventilen bakom kranen istället för ledningen ? Ska
0 svar · 1,4k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Inte en godkänd montering om man ska följa Säker vatten som dom flesta försäkringsbolag gör. Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig.
6 svar · 3,5k läst
A
Andreasbcd: Hej! Som nybliven husägare har jag varit och tittat till vattenbrunnen för första gången. Är ett hål på 7-10cm i mitten av brunnslocket. Någon som vet var jag kan köpa en vettig avluftningsrör/ventilationsrör för att undvika att möss och småkryp tar sig in? Tack på förhand!
0 svar · 1,7k läst
·
T
Trrttsch: Men gud så bra förklarat. Precis så är det, varmt i början, sen blir det ljummet. Ska kolla det direkt. Tack!!!
5 svar · 2,4k läst
Terra2
Terra2: Hej, jag tänkte temporärt (under vintern) skarva ihop ett gammalt järnrör och ett koppar-rör i ett värmesystem med en bit LK PAL Universalrör som jag har liggande: https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/pal/lk-pal-universalror-a-med-tomror-rir-77746899 [bild] Jag tänkte det gick bra att använda en klämringskoppling av typen Vatette Plast och var och köpte en sån här för
0 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.