74 505 läst ·
206 svar
75k läst
206 svar
Nu häller jag snart betong i de frbskde golvbrunnarna!!
Byt till en golvbrunn med backventil!ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över.
Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.
Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.
Så hur ska man förhindra översvämning igen??
Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?
Alla förslag beaktas tacksamt!
FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Du har inte läst särskilt mycket av tråden, eller hur? Detta förslag har diskuterats flera gånger med alla dess för- och nackdelar. Kom gärna med relevanta inlägg men att bara skjuta iväg ett spontanmeddelande i en tråd med 194 svar kanske inte tillför så mycket.B BJKALLE skrev:
Men han bytte ju eftersom rören var igensatta??? Han kan ju inte ändra lutning på 80 år gamla rör, eller? Halva blåsan säger du, så det spelar ingen roll hur känslig libellen i vattenpasset är?N nils westerström skrev:
"När ledningen har självfall rinner avloppsvattnet tack vare att ledningen lutar. För att det ska fungera bra ska ledningen ha 1 - 3% lutning, det innebär 1 - 3 cm/meter." från Gästrike vatten.
”Ledningen bör helst ha en rak sträckning och en jämn lutning och läggas med ett fall på minst 1:100, d v s en centimeter per meter ledning.” Avloppsguiden citerar Naturvårdsverket
"En övrig kommentar. För stor lutning kan dock medföra stopp om vattnet rinner undan för snabbt och lämnar kvar det fasta avfallet i ledningen." Avloppsguiden
Pilträd har elaka rötter och tränger in i betongrör, jag hade nog funderat på att filma och ta reda på problemet, det är inte helt gratis, men kolla med försäkringsbolaget, misstänker man rötter i avloppet så är det nog på ett ut att filma eller bara läga en ny avloppsledning från huset.C Clearwater skrev:Vad jag förstår har du gjutjärnsrör fram till husgrunden och betongrör därifrån och fram till trekammarbrunnen ?
Betongrör från 50 talet har inga packningar mellan rören så rötter kan växa in i skarvarna. Med 90% säkerhet är detta felet.
Ibland kan kan rören även flisa sig och då kan skärvor ligga kvar i röret
Alternativt båda ovanstående i kombination.
Om problemen endast uppstår när det regnar kan det vara som någon tidigare nämnt att dagvattnet kopplats på avloppet. JO det är inte ovanligt att man gjorde så på den tiden,dock alltid på utgående avloppsledning EFTER trekammarbrunnen.
Du har i princip 2 möjligheter att fixa problemen.
1 Gräv upp hela skiten och lägg nytt.
2 Lokalisera var stoppet är genom att leja någon med inspektionskamera eller hyra en och göra det själv.
sedan gräva upp byta ut rör endast vid stoppet. Med största sannolikhet är felet utanför husgrunden.
ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över.
Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.
Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.
Så hur ska man förhindra översvämning igen??
Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?
Alla förslag beaktas tacksamt!
FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Vill minnas att det ska finnas golvbrunnar med backventil. Kanske ska man tänka på att alltid montera sådant redan i går och inte bara efter att läckaget redan uppsåt. Jag kommer definitivt göra så.
Det var 14:e gången någon föreslog backventil i tråden. Sist var i inlägget före dig, i tisdags. Eftersom du bara har totalt 4 inlägg så vill jag tipsa om att inte bara skriva första bästa tanke som far igenom huvudet när du ser en trådrubrik. Att titta igenom åtminstone 5-6 tidigare inlägg kan göra att du upptäcker att ditt fantastiska förslag redan nämnts mer än en gång och kanske inte behvöver läggas fram en 14:e gång. Även förslaget om backventil har nackdelar, vilket du kan läsa om i tråden i ett antal inlägg.A Abyaby skrev:
Naturligtvis vill jag inte avskräcka någon från att svara med tips, men när föregående inlägg och 13 av 200 inlägg har nämnt exakt samma sak så tycker jag att man kan hejda sig en aning innan man förgyller tråden med samma tips för 14:e gången.
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Tänkte på en sak, har du funderat om du inte ska installera backventil? Håll till godoF fb35523 skrev:Det var 14:e gången någon föreslog backventil i tråden. Sist var i inlägget före dig, i tisdags. Eftersom du bara har totalt 4 inlägg så vill jag tipsa om att inte bara skriva första bästa tanke som far igenom huvudet när du ser en trådrubrik. Att titta igenom åtminstone 5-6 tidigare inlägg kan göra att du upptäcker att ditt fantastiska förslag redan nämnts mer än en gång och kanske inte behvöver läggas fram en 14:e gång. Även förslaget om backventil har nackdelar, vilket du kan läsa om i tråden i ett antal inlägg.
Naturligtvis vill jag inte avskräcka någon från att svara med tips, men när föregående inlägg och 13 av 200 inlägg har nämnt exakt samma sak så tycker jag att man kan hejda sig en aning innan man förgyller tråden med samma tips för 14:e gången.
/Fredrik
Skulle säga samma sak.. jag har googlat på olika dasspapper och utredningar, Bäst-i-test vilken som fått bäst betyg etc...just för att veta att det "smälter"/löser upp sig tillräckligt bra/fort.V växelventil skrev:
Men håller också med om att få bort stopp och filma/fotta/dokumentera rören. Finns kanske, med lite tur, hjälp att få genom hemförsäkringen, om en avloppsrör uppdatering, utbyte osv skulle vara/bli aktuellt.
Jobbar dagligen med mark relaterade jobb och då bl a avloppsrör(och andra rör också). Vi hade MEGA stopp, här en vinter med mycket minus, längre tid.
Dock bör det inte bli stopp i vårt rör, då röret är rakt är från (nästan) hörnet på huset till minireningsverket ca 20meter, om det är "rätt" fall.
Efter att jag, vi löst upp isproppen (då röret ligger som grundast ca 13cm under grus, lera och ca 50-55cm på djupaste ställen) och stoppet, beställde vi hem en rörmokare som filma, fota, dokumentera rören inne i huset samt ut bort till minireningsverket.
Fösta 4-6m var typ plant, rakt, utan fall..sedan kom en svacka, då kameran dök i vätska, bakfall. Tills sista halv metern, in i verket, då gick pipan lätt uppåt, men ingen vatten , avföring, toapapper etc just där i allafall...
Driver "dolda fel" mot förra fastighetsägarna meeen nu står det "still". Advokaten, som ska hjälpa oss, svarar inte. Känns så uppgivet det med.
Hoppas felet hittas för att kunna göra någon bra åtgärd.
Om man misstänker att rötter kommit in i avloppsröret finns det något medel som tar död på växter och rötter. När jag hugger ner större buskar borrar jag hål i rötterna och häller ner ett pulver som löser upp roten, Kanske finns det något liknande som man kan hälla ner i avloppet..
N nallepu skrev:
N nallepu skrev:
Annars kanske man kan hyra en högtryckstvätt med extra slang och spola ur rören. Eller som sista alternativ hälla ner tio liter bensin i avloppet och tända påN nallepu skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Klicka här för att svara