Jag skulle tacksamt ta emot tips och råd från någon som är kunnig inom VVS eller någon som har gjort något liknande jobb.
Beskrivning av befintligt avlopp. Se bilder där jag har ritat in gissningsvis rördragning.
Ett lodrätt stamrör av gjutjärn går från en liten toalett på andra våningen genom en kanal i badrummet på första våningen och rakt ned i pannrummet i källaren. På stamröret i pannrummet finns två muffar där nya plaströr från kök och badrum är anslutna. Stamröret går sedan ned i betonggolvet och ett rör från gjutjärns golvbrunnen i tvättstugan ansluts någonstans där under och fortsätter sedan ut till garaget där en golvbrunn av gjutjärn finns. Därefter fortsätter avloppet ut från huset.
Jag har kompletta ritningar på hela huset men rördragningen under betonggolvet är tyvärr inte inritade men det står att rören ska vara av gjutjärn. På ritningen står det att betonggolvet har 2 cm slit skikt och sedan 8 cm betong, alltså sammanlagt 10 cm tjock betong. Därunder ska det ligga 10 cm grus enligt ritningen. De bärande källarväggarna går betydligt djupare ner i marken och den längsgående källarväggen mitt i huset är en sådan bärande vägg.
Planerat arbete etapp 1.
Stamröret i pannrummet och alla gjutjärnsrör i källargolvet samt golvbrunnen i tvättstugan och garaget ska bytas. Jag planerar att byta den synliga delen av det lodräta stamröret i pannrummet nu i etapp 1. Gjutjärnsröret som går från andra våningen får vänta lite för det är komplicerat inbyggt och väldigt lite använt.
Frågor.
Om jag anlitar en firma till att såga upp golven i källaren och de byter ut rören och golvbrunnarna och kopplar på avloppet till cementrören som ligger utanför huset, vad kan detta jobb kosta och hur snabbt kan det göras? Jag har läst att ett sådant jobb kan kosta allt från 25000 kr upp till 500000 kr så om någon kan säga hur högt pris man kan acceptera som normalt så skulle jag vara tacksam. Finns det någon möjlighet att såga nya rännor för det nya avloppet och lägga nya plaströr och låta det gamla ligga kvar?

Ritning av hus med markerade vattenflöden mot golvbrunnar från tvättstuga och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniska ritningar av husgrund och väggsektioner, med material- och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ska detta göras? Det är inget litet jobb oavsett varför men går det verkligen inte att få ordning på de befintliga rören?

En variant för att få koll på skicket kunde vara att bara byta i garaget. Förbered inkoppling av resterande rör dit så du inte behöver byta golvbrunn där igen om du väljer att göra resten.En inspektionslucka i garaget där du kan rensa upp mot pannrummet kanske gör att du inte behöver byta den delen alls.

Varför det ska bytas? Jo, om rören har suttit där sedan 1959 och det dyker upp små vattenblåsor under målarfärgen på stamröret av gjutjärn i källaren så tyder det på hål i röret och att övriga rör säkerligen sjunger på sista version och bör bytas innan någon katastrof händer. Sedan står jag inför valet att relinera rören eller byta dem och tänkte hämta lite info. om någon kunde gissa vad ett sådant rörbyte kunde kosta ungefär, kanske någon som har gjort något liknade. Men nu har jag hittat en tråd här i forumet där en medlem har lagt upp en fullständig beskrivning på arbete och kostnad så nu vet jag ungefär. Men tack i allafall.

Berghjort Berghjort skrev:
Varför det ska bytas? Jo, om rören har suttit där sedan 1959 och det dyker upp små vattenblåsor under målarfärgen på stamröret av gjutjärn i källaren så tyder det på hål i röret och att övriga rör säkerligen sjunger på sista version och bör bytas innan någon katastrof händer. Sedan står jag inför valet att relinera rören eller byta dem och tänkte hämta lite info. om någon kunde gissa vad ett sådant rörbyte kunde kosta ungefär, kanske någon som har gjort något liknade. Men nu har jag hittat en tråd här i forumet där en medlem har lagt upp en fullständig beskrivning på arbete och kostnad så nu vet jag ungefär. Men tack i allafall.
Vilken tråd är det? Nyfiken eftersom vi också behöver byta avloppsledningarna så småningom.

Det var denna mycket utförliga beskrivning med bilder och kostnad:
[länk]
Tack! Han verkar ha gjort gjutningen själv, tänkte du också göra det? Annars om du hyr in folk även för det skulle jag vara nyfiken på vad det gick på. Vi är nämligen inte särkilt sugna på att släpa all betongen själva :D

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Tack! Han verkar ha gjort gjutningen själv, tänkte du också göra det? Annars om du hyr in folk även för det skulle jag vara nyfiken på vad det gick på. Vi är nämligen inte särkilt sugna på att släpa all betongen själva :D
Om det är lite större ytor att gjuta kan de köra med slang från betongbilen. Det är kanske tveksamt om det blir aktuellt om det bara är så liten mängd som i detta fall, fast betalar man för den extra betong som går åt (i slangen) så varför inte?

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag hade tänkt att jämföra priser på komplett byte av avlopp utfört av hantverkare, eller att en firma tar hand om uppsågning och jag gör en del själv. Men detta är ett projekt som jag tidigast kommer att göra till sommaren eller hösten.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jag hade tänkt att jämföra priser på komplett byte av avlopp utfört av hantverkare, eller att en firma tar hand om uppsågning och jag gör en del själv. Men detta är ett projekt som jag tidigast kommer att göra till sommaren eller hösten.
Uppdatera gärna sen om du kommer ihåg :) För oss ligger det minst ett år framåt i tiden, i år blir det mer ytskikt inomhus och ett kök.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Uppdatera gärna sen om du kommer ihåg :) För oss ligger det minst ett år framåt i tiden, i år blir det mer ytskikt inomhus och ett kök.
Ska försöka komma ihåg det.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.