Hej!

Vi har två badrum, ett på övervåningen och ett på nedervåningen. På toaletten på nedervåningen har vi ett problem med att toaletten bubblar/surplar när man spolar och vattnet försvinner så man får fylla upp genom att hålla i spolknappen en längre tid. Vad kan detta bero på? Har försökt hälla i vatten och köra med vaskrensare ifall det skulle vara stopp men det har inte hjälpt. Så även att vattnet i toaletten på övervåningen sjunkit undan häromdagen också och det luktade avlopp. Kan det vara avluftningen? Det är inga problem vid spolning på övervåningen dock.

Mvh J

Man får nog försöka komma fram till hur stammarna går och hur det avluftas totalt sett innan man kan säga nåt. Nedervåningen kanske går på en egen gren som ej är avluftad alls om det vill sig illa.

Huset är byggt 2009 och vi flyttade in för ca 2 månader sen. Så huset är relativt nytt och vi villaägare är också väldigt nya :) Så kan egentligen ingenting om sånt här. Det sitter avluftning på taket vet jag iaf. Trodde att båda gick dit. Men Smålandsvillan levereras utan inredd övervåning så toaletten där är troligtvis byggd i efterhand

Det borde rimligen finnas ritningar på VA installationen isåfall.

Kanske stopp i sticket till avluftaren . Kliv upp på taket kommer det bajs lukt och hörs det när man spolar på
toaltoaletten , man kan ta med trädgård slangen och kanske spola en sväng och se om det blir bättre.

Nu har det fungerat alldeles utmärkt i typ 10 dagar och jag trodde problemet var löst. Men igår hade vi folk på besök och då började den igen. Det verkar som om det är när man spolar många ggr på kort tid som den börjar suga ner vattnet och klucka och bubbla. När det väl börjat så är det varje gång man spolar även om man bara spolar vatten. Väntar man 30min däremot så funkar den precis som den ska igen.

Vad fasiken kan detta bero på? Det kan väl inte vara stopp någonstans när det har funkar felfritt i 10dagar. Toaletten på övervåningen funkar utan problem.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Fenomenet tyder absolut på problem med avluftning. Och halvstopp i avloppet. Det kan vara stopp så att vatten blockerar vägen till avluftningen. När det runnit förbi stoppet så fungerar avluftningen. Du måste försöka kartlägga hur avloppsrören går, och va avluftningen ör inkopplad. Troligen behöver su få ut en firma som kan spola rören (högtrycksspolning). Beskriv problemet för dem. Det ör lite olika utrustning för spolning utomhus/inomhus.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fenomenet tyder absolut på problem med avluftning. Och halvstopp i avloppet. Det kan vara stopp så att vatten blockerar vägen till avluftningen. När det runnit förbi stoppet så fungerar avluftningen. Du måste försöka kartlägga hur avloppsrören går, och va avluftningen ör inkopplad. Troligen behöver su få ut en firma som kan spola rören (högtrycksspolning). Beskriv problemet för dem. Det ör lite olika utrustning för spolning utomhus/inomhus.
Tack för svar. Toaletten uppe kan funka utan problem även om det är stopp/problem med avluftning eller? För det är bara på nedervåningen det strular.

Mvh J

Det kanske är läge att även beställa en filmning av rören. Ofta inte så dyrt om de redan är där för att spola.

H hempularen skrev:
Det kanske är läge att även beställa en filmning av rören. Ofta inte så dyrt om de redan är där för att spola.
Ok, huset är byggt 2009 så jag hoppas inte det hänt något med avloppsrören redan, men har man otur eller om det är dåligt gjort så kanske det kan vara så.

Vi hade samma problem emellanåt tills vi kom på lösningen. I vårt badrum har vi ett badkar som vi använder sällan. Om vattenlåset i brunnen under badkaret torkar ur ( dvs. vattennivån är så låg att vattenlåset sätts ur funktion) börjar vår toalett bete sig som er toalett.
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att om ett vattenlås är "torrt" blir det inget motstånd så att spolvattnet far iväg med sådan hastighet att det drar med sig för mycket vatten. Köper inte riktigt min egna teori men vet att lösningen hos mig är att fylla alla vattenlås.
Det kan vara värt att testa detta innan man beställer spolning, filmning och diverse andra dyra åtgärder.
Lycka till!

P pilen skrev:
Vi hade samma problem emellanåt tills vi kom på lösningen. I vårt badrum har vi ett badkar som vi använder sällan. Om vattenlåset i brunnen under badkaret torkar ur ( dvs. vattennivån är så låg att vattenlåset sätts ur funktion) börjar vår toalett bete sig som er toalett.
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att om ett vattenlås är "torrt" blir det inget motstånd så att spolvattnet far iväg med sådan hastighet att det drar med sig för mycket vatten. Köper inte riktigt min egna teori men vet att lösningen hos mig är att fylla alla vattenlås.
Det kan vara värt att testa detta innan man beställer spolning, filmning och diverse andra dyra åtgärder.
Lycka till!
Hej och tack för svar. Det enda som vi inte använder är en golvbrunn till ett badkar på övervåningen, skulle ett tomt vattenlås på övervåningen kunna orsaka detta? För i badrummet som denna toalett finns så används duschen dagligen. Toaletten på övervåningen där detta badkaret finns funkar perfekt. Men jag har ingen aning om hur allt hänger ihop :P

Kan inte se ngn rationell förklaring att en tom brunn skulle ge detta. Men avlopp är inte alltid rationella. Testa.

H hempularen skrev:
Kan inte se ngn rationell förklaring att en tom brunn skulle ge detta. Men avlopp är inte alltid rationella. Testa.
Jag är den förste att hålla med dig! Jag är tekniker och vill ha en förklaring på varför saker och ting är som de är men i detta fall har jag ingen riktigt bra förklaring, bara att det fungerar så hos oss. :thinking:

Tänkte att köper man ett nyare hus så slipper man en massa problem. Men tji fick jag :(

Tänker bara att det borde påverka båda toaletterna om det var stopp någonstans annat än precis i vattenlåset på den toan som strular, men kanske tänker fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.