Hejsan,
Svärföräldrarna (och jag) är osäkra på hur vi ska göra med deras hydrofor i sommarstugan. När vattnet fylls på så stiger trycket till 4 bar. Känns lite högt efter lite googling. Där är även en mätare som visar vattennivån. En vvsare har satt ett riktmärke var vattennivån skall vara men just nu är vattennivån på Max.
Någon som vet hur man ska få rätt nivå samt tryck i den? Antar att det måste vara en viss mängd luft när man fyller på den?
Bifogar bild på den. Tack för all hjälp!
Svärföräldrarna (och jag) är osäkra på hur vi ska göra med deras hydrofor i sommarstugan. När vattnet fylls på så stiger trycket till 4 bar. Känns lite högt efter lite googling. Där är även en mätare som visar vattennivån. En vvsare har satt ett riktmärke var vattennivån skall vara men just nu är vattennivån på Max.
Någon som vet hur man ska få rätt nivå samt tryck i den? Antar att det måste vara en viss mängd luft när man fyller på den?
Bifogar bild på den. Tack för all hjälp!
4 bar bör inte vara några problem, det har jag i vårt system.
Trycket ställer du in på tryckströmbrytaren.
Du har ett genomskinligt rör på utsidan av tanken, ta en bild på det å lägg upp här när pumpen precis fyllt på. Så ser vi om där är för mkt/förlite luft.
Trycket ställer du in på tryckströmbrytaren.
Du har ett genomskinligt rör på utsidan av tanken, ta en bild på det å lägg upp här när pumpen precis fyllt på. Så ser vi om där är för mkt/förlite luft.
Det står ju arbetstryck 6bar. Så det är helt okej med 4bar.
Jag instämmer.T Tjrex skrev:
Mitt systerm är inställt så att pumpen startar vid 2 bar och stannar på 4 bar.
När det är 4 bars tryck (pumpen har precis stannat) så ska det utanpåliggande röret visa att hydrofortanken är fylld till ca 3/4 med vatten, då är det bra.
4 bar frånslagstryck skall inte vara några problem. Öppna en kran och spola vatten tills pumpen startar. När den gör det så skriver du upp tillslagstrycket. Stäng av pumpen och fortsätt spola tills vattnet är i underkant på vattenståndsglaset. Därefter stänger du kranen och fyller du på luft till tillslagstrycket du antecknade. Nu har du en bra luftmängd i hydroforen.
Vill du ändra maxtrycket så gör du det på tryckströmbrytaren och då innan du gör proceduren med luft. Men som sagt. 4 bar är inte för mycket.
Vill du ändra maxtrycket så gör du det på tryckströmbrytaren och då innan du gör proceduren med luft. Men som sagt. 4 bar är inte för mycket.
Och jag har kompletterat med en rand eltejp på vattenståndsglaset, så vet jag var frånslaget bör vara.
Så jag har 4 bar vid eltejpen.
Jag har ett litet luftläckage någonstans, så jag får fylla luft ca en gång per månad för att hålla det optimalt, och då slipper jag "tömma" den när jag har denna markering.
Så jag har 4 bar vid eltejpen.
Jag har ett litet luftläckage någonstans, så jag får fylla luft ca en gång per månad för att hålla det optimalt, och då slipper jag "tömma" den när jag har denna markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tack alla!
Då vet jag att 4 bar inte är helt tokigt trots allt!
Där tejpbiten sitter ska tydligen nivån vara. Just nu är nivån högre än vad som går att se (över glasröret).
Vredet uppe på, är den till för att fylla på/tömma luft? Så om jag förstår rätt så är den programmerad till 4 bar, och att det inte pumpas in mer vatten når det trycket är nått. Vad är egentligen grejen med att vattnet skall vara på en viss nivå?
Då vet jag att 4 bar inte är helt tokigt trots allt!
Där tejpbiten sitter ska tydligen nivån vara. Just nu är nivån högre än vad som går att se (över glasröret).
Vredet uppe på, är den till för att fylla på/tömma luft? Så om jag förstår rätt så är den programmerad till 4 bar, och att det inte pumpas in mer vatten når det trycket är nått. Vad är egentligen grejen med att vattnet skall vara på en viss nivå?
Hydroforen är till för att pumpen inte ska slå till så fort man behöver vatten.
Luft kan komprimeras men inte vatten.
Så, luftrycket trycker ut vatten ur tanken utan att pumpen behöver gå. När trycket sjunkit tillräckligt startar pumpen och tanken fylls på tills 3/4 av tanken är fylld, då stoppar pumpen.
Detaa skonar pumpen, den slits mest av start/stop.
Luft kan komprimeras men inte vatten.
Så, luftrycket trycker ut vatten ur tanken utan att pumpen behöver gå. När trycket sjunkit tillräckligt startar pumpen och tanken fylls på tills 3/4 av tanken är fylld, då stoppar pumpen.
Detaa skonar pumpen, den slits mest av start/stop.
Man vill ju kunna se vattnetsnivån mellan de två nivåerna för tillslag och frånslag. Om den är på 70 % vid 4 bar, så är den på 35% vid 2 bar och så lite marginaler på det.
Vattnet som finns i hydroforen när pumpen startar är i princip en död volym. Ju högre nivån är desto oftare måste pumpen starta. I princip vill man ha så mycket luft som möjligt i hydroforen utan att det åker med ut i vattenröret innan pumpen startar. Men så vill man ha lite marginal. Därför får nivån vara lite högre. Om nivån är över vattenståndsglaset är den definitivt onödigt hög.A Adamrenoverar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden