Byggahus.se

R32 passar inte med R32?

1. Amazonic
    Medlem · 75 inlägg

Amazonic

Medlem
    Köpte en klämringskoppling med R32 utv gänga och en pem koppling med R32 inv gänga men dom passar inte ihop?
    Är det olika typer av gänga?

2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 414 inlägg

PNO

Medlem
    Jo, dom ska passa ihop. Endera så har du fått fel grejer. Det har hänt att Rinkaby skickar fel. Att VVS-grejer ligger i fel låda på Bauhaus är väl tyvärr mer regel än undantag. Är någon av dom i fel storlek så är det rejält fel. Det är stora steg i diameter på rörgängornas olika dimensioner.

Men det kan också vara någon grad eller något i ingången i gängan på plastkopplingen. Så passar det nästan, kolla att gängorna är fina.

Mässing i plast brukar jag täta med måttliga mängder gängtejp. Lin blir gärna lite för trångt i plastkopplingar.

3. J
    Medlem · 205 inlägg

JSten

Medlem
    Skulle gissa att Rinkaby Rör har råkat skickat dig fel grejer, har hänt mig mer än en gång. Fördelen är att de är snabba med att rätta sina fel och skickar rätt grejer direkt. Det jag tror de har skickat är en rak klämringsskarv med klämring i båda ändarna (https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-skarv-35/), men där en av muttrarna har trillat av eller kommit bort (och förmodligen därför misstagits för en 35xR32 och har sorterats i fel låda). Du borde kunna verifiera detta igenom att kolla om muttern passar på båda ändarna av kopplingen, samt att kopplingen är fasad på insidan i båda ändarna (så att klämringen har något att anlägga mot).

4. Amazonic
    Medlem · 75 inlägg

Amazonic

Medlem
  5. Amazonic
    Medlem · 75 inlägg

Amazonic

Medlem
    Tog med mig kopplingen till bauhaus o provade på fler pem kopplingar,men det passade inte.
    Provade på andra mässingskopplingar och då passade det

6. J
    Medlem · 205 inlägg

JSten

Medlem
    Ja den kopplingen från Rinkaby är ju "skorad", "rillad" på ena kopplingen vilket antyder att den är förberedd för lining, så definitivt rätt grejer. Mycket märkligt att PEM kopplingen inte passar. Kanske inte helt förvånande med tanke på att Admiral inte är det dyraste märket...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.