20 000 läst ·
74 svar
20k läst
74 svar
Krisberedskap: tömma alla system på vatten
useless skrev:
Fast om man har brunnen på sin egen mark kan man ju rätt effektivt hindra dem att komma åt den med något hinder/liten byggnad. Alltså nu om man inte betalt vattenräkningen och vill hindra avstängning.
Sen kan de säkert gå vidare med t.ex. polis, men det innebär nog rejält med besvär för dem. Vill man skoja mer så kan man ju sätta upp en skylt där man varnar för minor
Så jag kan förstå att kommunen vill ha brunnen på egen/neutral mark.
Servisventilen är en del av VA-anläggningen oavsett vilken fastighet den ligger på. Om VA-bolaget har stängt av ditt vatten så har du inte rätt att slå på det igen bara för att ventilen råkar ligga på din fastighet.P Pligg85 skrev:Det tror jag med att de har laglig rätt till att beträda servisen men samtidigt har jag nog full rätt att röra den avstickaren (öppna) som är på egen mark och inte är med i servitut. Troligen skiter de i vilket utan bara skickar ärendet till fogden och cashar in ändå om så skulle vara fallet. Läsa av mätaren? Kolla kalendern, det är 2023. Det är ju fjärravläsning med mbus så de tar den på 400 meter från bilen. Finns det mätare kvar som man läser av manuellt?
Samma sak gäller elmätare och mätarsäkringar som i 99 fall av 100 sitter på elkomsumentens fastighet.
Om någon inte betalar elräkning så tror jag inte de kommer och skruvar ur propparna i skåpet hos kunden...useless skrev:
Servisventilen är en del av VA-anläggningen oavsett vilken fastighet den ligger på. Om VA-bolaget har stängt av ditt vatten så har du inte rätt att slå på det igen bara för att ventilen råkar ligga på din fastighet.
Samma sak gäller elmätare och mätarsäkringar som i 99 fall av 100 sitter på elkomsumentens fastighet.
Ok. Nä jag tycker det är så trevligt med ström i kontakterna här hemma.useless skrev:
Fast i mitt fall tror jag faktiskt de plockar i nätägarens egna markskåp som matar fastigheterna här.
Är det säkringslastfrånskiljare som det heter som matar vidare ner till mitt egna markskåp? (som sen matar fasadmätarskåpet)
Han från Vattenfall som skötte installationen var rätt nöjd över att det fanns en plats över till mina inkopplingar i befintliga skåpet.
Jag är väldigt tveksam till att de går in hos folk och plomberar huvudsäkringar. I förra fastigheten när de skulle byta mätare och sen dokumentera något som missats så fick jag avsätta tid och låsa upp samt närvara för de gick inte ens in i utrymmet utan fastighetsägaren pga policy där de blivit anklagade för att det försvunnit grejor.
Detta uthuset var utplockat inför försäljning och jag tyckte de kunde komma själva om jag lämnade öppet och garanterade att om det skulle försvinna något så skulle jag bara bli tacksam men det var kört.
De gick inte in om jag inte åkte hem och stod bredvid pga regelverket.
Vår fastighet från 1938 har manuell avläsning av vattnet. En gång per år (helst på samma datum och klockslag) ska fastighetsskötaren läsa av mätaren och skicka in siffrorna till Stockholm Vatten.P Pligg85 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
Jodå vår är manuell avläsning, byttes i höstasP Pligg85 skrev:Det tror jag med att de har laglig rätt till att beträda servisen men samtidigt har jag nog full rätt att röra den avstickaren (öppna) som är på egen mark och inte är med i servitut. Troligen skiter de i vilket utan bara skickar ärendet till fogden och cashar in ändå om så skulle vara fallet.
Läsa av mätaren? Kolla kalendern, det är 2023.
Det är ju fjärravläsning med mbus så de tar den på 400 meter från bilen.
Finns det mätare kvar som man läser av manuellt?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
Om man tömmer vatten så lämna blandare öppna så brukar de klara sig
Stäng vattnet på båda sidor om vattenmätare, de brukar frysa sönder och plombering får inte brytas
I värmesystemet, vattenburen, så funkar det bra med glykol inblandning men det är lite pilligt att få in glykolen i tillräcklig mängd
Varmvattnet fryser tidigare än kallvatten och beredaren är nästan ett rörmokarjobb att tömma
Stäng vattnet på båda sidor om vattenmätare, de brukar frysa sönder och plombering får inte brytas
I värmesystemet, vattenburen, så funkar det bra med glykol inblandning men det är lite pilligt att få in glykolen i tillräcklig mängd
Varmvattnet fryser tidigare än kallvatten och beredaren är nästan ett rörmokarjobb att tömma
Jag har aldrig förstått eller tänkt på att det förhåller sig så. Jag antar att det är för att det brukar vara mera metall kring varmvatteninstallationer som gör att det fryser tidigare?hsd skrev:
Redigerat:
Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]
Hej
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370[/QUOTE
Hej .
Har man inte Glykolblandat vatten i slingorna då det är ett slutet system
Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
I första hand så väljer man att plocka ur dom så kallade "mätarsäkringarna" och ersätta dessa med plomberingar.P Pligg85 skrev:
Om inte detta är möjligt på grund av att man inte kommer åt dessa så kan man avlägsna säkringarna i matande kabelskåp.
Ett problem med det är att det är vanligt förekommande (speciellt på lite äldre hus i villaområden) att det är så kallde "serieserviser".
Det vill säga att serviskabeln från kabeskåpet ute vid gatan matar flera hus i serie.
Vintertid kan det dessutom vara ett större merjobb att hitta skåpet ute vid gatan under snön.
Blir man nekad tillträde till fastigheten så kan det sluta med ett handräckningsärende.
Hur som helst ligger det alltid en tragisk bild bakom en frånkoppling från elnätet på det sättet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden