Byggahus.se

Dy, G och R?

1. N
    Medlem · Nivå 12
    Bara att erkänna :surprised: jag fattar inte alla betäckningar på kopplingsalternativ för VVS kopplingar och gängor. Jag vet att det finns raka och koniska gängor, olika gängstigning (maskingänga vs rörgänga?), lös (lekande?) muttter, osv. Men vad är egentligen vad. T.ex vad betyder:

- Dy 15
    - G 20
    - R 20
    - "standard blandarfäste"

2. P
    Medlem Nivå 8
    Dy = dimension - diameter...

3. N
    Medlem · Nivå 12
    Tackar, tabellen var ju en bra förklaring. Betyder det alltså att man gått från tum-betäckningar till R-betäckningar (som betydde vadå?) och nu är man tillbaka till tum-betäckninar med ett G framför?

Jag förstod inte riktigt din förklaring av Dy = dimension minus diameter => que?

4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Dy = Diameter ytter trodde jag, men det stämmer kanske inte.

R står helt enkelt för Rör.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja tittar man på t.ex. en R15, så finns det inget på muttern som är 15mm.
    Inte nyckelvidden, inte gängen.

En gång i tiden hette det 1/2" koppling, och det var en koppling för ett 1/2" rör (utvändigt).
    Sen har benämningen G1/2 och R15 tagits i bruk, för samma koppling.

Hoppas jag nu drog den rätta versionen. :surprised: Inte mitt område egentligen.

6. P
    Medlem Nivå 8
    Dy; tolka inte inte ett minustecken mellan dimension och diameter, orden syftar på samma sak. yttermåttet...

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Dy är måttet på ett kopparrör "Dimension Ytterdiameter" 15, 22, 28, osv...
    R Rörgänga är själva gängan, 15, 20, 25, osv svenska dimensioner.
    Tum dimensioner betecknade " är en amerikansk kvarleva.

Gängor i enklare förklaring här
    EDIT: (ser nu efteråt såhär att PC Larsons tabell är samma :surprised:)

Svensk standard blandarfäste är idag M26 lekande mutter. Och 160cc i delning.
    M26 med 150cc i delning är med en europa-standard.
    Oras (bla) har R20 utvändigt som sin standard... (alltså lekande mutter på själva blandaren)

Hoppas ni blev klokare såhär på en fredag och allt....... :wow: (y)

Redigerat 27 apr 2012 20:14
  8. Hamid
    Medlem Nivå 2
    Kommer inte ihåg vart jag läste men det var så här att när det är G då gängan är invändigt och R är utvändigt.

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Helt fel!

Finns flera trådar om ämnet R kontra G här på forumet... Bara man söker...

10. Hamid
    Medlem Nivå 2
    Skriv länken då istället att skriva HELT FEL,kom med rätta länken!!!!!

11. N
    Medlem · Nivå 12
    Jag är tacksam för svaren. Detta forum är fullt av hjälpsamma människor och väl fungerande.

Personligen tror jag mig vara en av de som faktiskt brukar söka i första hand, innan jag postar en fråga. Det finns dock ett tekniskt problem med sökning - att sökfunktionen inte kan söka på korta ord. Tror det behövs minst 4 bokstäver i ett ord för att sökfunktionen ska ta med den. Det diskvalificerar faktiskt många förkortningar och liknande. Att söka på ordet gäng under vatten & avlopp ger många :eek: träffar.

Är gängade rördelar alltid gjorda för att gängen ska utgöra tätningen (med lin) eller har alla dessa möjligheten att täta med en packning mot en plan yta (vad jag har tolkat ut från begreppet slät ansats)? Eller är det bara vissa rördelar som detta funkar med?

Finns det en betäckning för lekande mutter och hur fungerar den egentligen. Vad är det som tätar när muttern är lekande?

12. Hamid
    Medlem Nivå 2
    det kan vara konisk eller packning,själv har varit med båda t.ex radiator koppling är lekande med kona.

13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Rörgängorna är sedan slutet på 1800-talet och storleken i tum anger rörets innerdiameter, en 1/2" rörgäng är alltså gängan på ett rör med innerdiametern 1/2 tum dvs ca 12,7 mm enl de dimensioner rören hade för över 100 år sedan. Dimensioner och godstjocklekar har ändrat sig sedan dess men ytterdiametern och stigningen är samma hos gängan.
    Hur man sedan döpt om gängorna till R15, R20 osv vet jag inte rikigt men jag antar att det anger ytterdiametern?

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Både en G15 och en R15 har samma gänga, men R är konisk inte G. Så är iaf jag lärd av dom gamla "stofilerna" på företaget.

Rördelar i stål och galv är tex R15, svagt koniska.
    Rördelar i mässing tex G15 är raka. Dessa passar sig bättre att tex ansluta en halvkoppling eller anslutningsslang med planpackning på!

Båda gängorna går att packa med lin.

Har den kungliga hovleverantören provat att söka på rörgängor?!

Redigerat 28 apr 2012 16:14
    • Laddar…
  15. JE888
    Medlem Nivå 6
    Känns som att tabellerna även behöver dy mått? T.ex. vatette kopplingsset plast rsk 1873805 (20x2,8-3,0 / dy22).
    Menar man här att dy22 = R20?