20 000 läst ·
74 svar
20k läst
74 svar
Krisberedskap: tömma alla system på vatten
Sida 1 av 5
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=157043
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
Tryckluft är de absolut smidigaste sättet att lösa problemet.
Inkommande vatten är nog bäst att stänga vid gatan, men att lyckas tömma är däremot svårare
Enklast är egentligen att ha en luftventil efter mätaren som tryckluften kopplas på
Inkommande vatten är nog bäst att stänga vid gatan, men att lyckas tömma är däremot svårare
Enklast är egentligen att ha en luftventil efter mätaren som tryckluften kopplas på
Får fixa med ett litet elaggregat som jag kan koppla tryckluftskompressorn på då.
Vad är det för ventil man kan stänga vid gatan? Är det något liknande som skåpen för el som står vid gatan eller vad ska jag kolla efter?
tryckluftsventil vid mätaren var en intressant lösning!
Vad är det för ventil man kan stänga vid gatan? Är det något liknande som skåpen för el som står vid gatan eller vad ska jag kolla efter?
tryckluftsventil vid mätaren var en intressant lösning!
Att stänga inkommande vatten och öppna kranar minskar risken för skador och eliminerar i princip risken för fuktskador. Men visst är det bra om man även kan blåsa ur systemet.
Källaren tar väldigt lång tid innan den blir minusgrader. Så om man har inkommande där är risken att det fryser innan kranen liten.
Källaren tar väldigt lång tid innan den blir minusgrader. Så om man har inkommande där är risken att det fryser innan kranen liten.
Jag har tyvärr ingen källare. Enplanshus och platta på mark.D Daniel 109 skrev:Att stänga inkommande vatten och öppna kranar minskar risken för skador och eliminerar i princip risken för fuktskador. Men visst är det bra om man även kan blåsa ur systemet.
Källaren tar väldigt lång tid innan den blir minusgrader. Så om man har inkommande där är risken att det fryser innan kranen liten.
Du kan glömma att få tomt i alla delar som kan frysa om dom utsätts för lägre minusgrader. GV-slingor tar säkert nästan 14 dagar innan don skulle frysa, men övrigt i ett hus det kan klara sig en vecka eller så, beroende på var rör och vattendetaljer är monterade. Och framför allt minustempen på utsidan.
inte heller om man kopplar på tryckluft i ena ändan så att det sprutar ut ur andra ändan?J jonaserik skrev:Du kan glömma att få tomt i alla delar som kan frysa om dom utsätts för lägre minusgrader. GV-slingor tar säkert nästan 14 dagar innan don skulle frysa, men övrigt i ett hus det kan klara sig en vecka eller så, beroende på var rör och vattendetaljer är monterade. Och framför allt minustempen på utsidan.
Frös det på två ställen i källaren?
Nä, först frös det i ett f.d. pumphus. Men i och med att flödet därmed upphörde hann det även frysa under betongplattan i en normalt uppvärmd lokal som dock hade stått utkylt några dagar pga haveri. Så förvisso inte en källare i ren bemärkelse. Men blev förvånad över hur snabbt tjälen kröp ner genom plattan.D Daniel 109 skrev:
Pumpen tömmer du från säkerhetsventilen i pumpen. Eller på lägsta punkt i huset.Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]
Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.
1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser? Det säkraste hade varit att byta vattnet mot en glycollösning som inte kan frysa. Det skulle jag göra så här:
- Tömma så mycket som möjligt av det befintliga värmesystemet.
- Blanda glycolen i ett kärl förslagsvis en tunna.
- Pumpa in Glycolen i tilloppet och ut i tunnan genom returen.
- Låt pumpen pumpa runt tills hela systemet är blandat.
- För att säkerställa att golvvärmen snurrar stänger man en slinga i taget så att varje slinga blir forcerad med glycol.
Andra alternativet är att blåsa ur systemet.
- Koppla en kompressor på golvvärmefördelaren och stäng en slinga i taget för att lyckas blåsa så mycket som möjligt. Risken är dock att det ligger kvar lite vätska någonstans. Samtidigt är det inte så troligt att något går hål på då det är gjutet in i balkongen och vätskan har inte möjlighet att expandera så mycket.
2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar? Nej, Då det är små intrikata delar i moderna kranar behövs det bara en droppe vatten för att interna delar ska frysa sönder. Plocka lös duschblandare blås ut allting och ta isär alla rör på lägstapunkter. Blås ut från alla kranar.
3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt? Vattenmätaren är väldigt känslig mot frost. Men slangen fram till ventilen innan vattenmätaren är inte känslig. Så stänga ventilen innan vattenmätaren sedan montera lös vattenmätaren och förvara den på varm plats. Sedan är risken för att slangen fram till vattenmätaren fryser sönder minimal. Den kommer dock frysa tätt så det blir inte lätt att starta vattnet innan allt tinat.
4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
