Vatten & Avlopp
Trrttsch: Men gud så bra förklarat. Precis så är det, varmt i början, sen blir det ljummet. Ska kolla det direkt. Tack!!!
Terra2: Hej, jag tänkte temporärt (under vintern) skarva ihop ett gammalt järnrör och ett koppar-rör i ett värmesystem med en bit LK PAL Universalrör som jag har liggande: https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/pal/lk-pal-universalror-a-med-tomror-rir-77746899 [bild] Jag tänkte det gick bra att använda en klämringskoppling av typen Vatette Plast och var och köpte en sån här för
axelman: hej Avstängningsventilen på väggen fungerar inte helt bra. Nu hoppas jag kunna göra detta. Montera bort befintlig avstängning Bild 1 Ersätta den med VENTIL typ denna https://www.jemfix.se/ventil-r15xg15-toalettstol/8104/9021233/ Sedan koppla ny flexibel Anslutningsslang 25 cm från nya ventilen till Väggavstängningsventilen. Typ denna
Krilleman: Det ser ut att vara FPL-kopplingar. Stämmer det? Således klämringsände och inte slätände för halvkoppling.
Daniel Nyman: Jag hade pH 6,2 enligt vattenprovet. Oklart hur det sett ut över tid, det var väldigt länge sedan det togs ett vattenprov i fastigheten innan. Detta har förorsakat gröna avlagringar på väggen i duschen samt att ett kopparrör har brustit inne i väggen p.g.a. korrosion. Röret har förvisso varit där i ca: 40 år så det har varit en ganska långdragen process i mitt fall.
Mixusman: [citat] Ja, jo, det blev fel där. Jag har "normal temp" mellan 23-06, och sen -10 övrig tid.
Norbeka: Tack för infon! Ska ge Dahl en chans där jag köpte den.
Eliasfk: [citat] Du har rätt! Ringde föreningen idag. Det var dränering till gamla ventilationssystemet. Det är bara att slänga den.
Metafor: Vi måste byta avloppsanläggning på ett sjönära fritidshus. Hårda bud idag. Miljöförvaltningen begärde att vi skulle bevisa att vårt avlopp fungerade. En konsult intygade att det funkade utmärkt, jag skickade in besiktning, men inget hjälpte. Nu måste vi anlägga nytt och frågan är vad. Har tittat på Alnarp Clean Water, som enligt uppgift inte måste slamtömmas varje år, till
s97danl: Dethär kanske kan vara lösningen https://www.newly.se/slipp-stopp-i-toaletten-har-ar-bajskniven-for-dig-som-lagger-riktigt-stora-kablar/
bygges: [citat] Båda påfyllningsställen leder till påfyllning av samma system, men pannan är lite mer modern med backventil och dubbla kulventiler. Kanske tyckte det att det var bra med redundans? Det jag upptäckte nu var att det är satt en kulventil av VVS människorna även bakom/utanför elpannan som är avstängd och omöjlig att nå nu. Så påfyllning via den gamla skruvventilen är enda
Stefan1972: Dylika nipplar monteras och lossas med ett verktyg man sticker in i dem. Brukar vara nå rillor där som gör att verktyget biter sig fast. Brukar gå att lösa med lite av varje.
mrsnhp: [citat] Vi använder ”bläckfiskar” till strumpor och underkläder. Det har vi gjort sedan vi bodde i lägenhet, och fortsätter med fortfarande trots 125 kvm källare med gott om utrymme för tvättlinor :) Numera har vi flera stycken, men när vi bodde i lägenhet klarade vi oss på en eller två. Man kan dra ett snöre genom öglorna som clipsen sitter i, så får man en
bergback: I den kemiska normalkontrollen analyseras bl.a. kalium och fosfat som indikerar på åkerbruk och bekämpningsmedel. Vid förhöjda halter av dessa så rekommenderas vidare prover så som bekämpningsmedel A & B, dessa är ruskigt dyra och personligen skulle jag kosta på en dricksvattenrenare med omvänd osmos så slipper man fundera. Då detta är den åtgärd man får tillta vid ev.
disedose: [citat] Pumpen jobbar ju upp tryck och det kommer vatten ur kulventilen till höger när jag vrider på den. Varför jobbar den inte upp tryck till huset? Tratten som är på bilden, räknas det som en ventil? Det går att hälla i vatten där iaf. Sen har jag en vanlig kulventil efter, den som syns till höger. Tack, jag ska kolla backventilen i brunnen imorgon. Återkopplar.
Mr.Jenkins: Tack! Då var det som jag trodde. Förutom att den skulle på kallvatten då. Och nya kranen har R10 så inga problem där. Tack igen!
dartan: [citat] Det är kommunalt vatten i ett fritidshus. Så här har det sett ut sen jag köpte det iaf, vet inte hur länge sen det gjordes och vem som installerade det :)
Luc Reiner: Hade jag varit i din sits så hade jag köpt 2 st hålsågar på 20 mm och smörjt med 5-56 samtidigt som jag borrar.
Claes Sörmland: Och sen ska man ju inse att dessa ledningskartor ofta upprättas i samband med bygget. D v s de är en skrivbordsprodukt med en plan. Sen står någon entreprenör där med grävmaskin och var ledningarna exakt hamnar i marken behöver inte representeras av kartan. Man ska inte räkna med att schaktkillen återkopplar sin alternativa dragning som kändes bra den arbetsdagen så att den
Jocce81: I fjällstugan har vi en gammal septiktank där locket sticker upp "lite fult". (Har numera kommunalt vatten och avlopp). Antar att det blir en ganska stor kostnad att ta bort den ? (Grävare måste hit och borttransport osv) Eller kan man sälja iväg den till någon så det går plus minus noll? Annars: bra idéer på hur man kan dölja den ? Funderar på ett trädäck över den, men sitter
Daniel 109: Japp, felet du gjorde var att stänga kranarna. De ska vara öppna när du fyller luft. Eller ja, om det faktisk finns luft men trycket är lite lågt kan man göra som du gjorde.
Krilleman: [citat] Jag håller med föregående talare. Men det kanske är så att du absolut vill behålla den gamla stilen på porslinet?
Diim: Tjena. Har en fråga till forumet som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Har en kolonistuga som har vatten året om med en värmekabel installerad. Nu var vi även tvungna att installera egna vattenmätare och det gjorde i måndags av en firma. Det blev en firma som styrelsen hade fixat och dom skulle fixa detta i 25 av husen till ett förbestämt pris. Efter jobbet va klart så talade den
Magrand: [citat] Mora Lavena https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-lavena?includeEOSProducts=true&text=Lavena&skip=1&isPro=true https://www.rskdatabasen.se/kategori/montage-utrustning/saknar-produktgrupp/oklassat-sortiment/oklassade-produkter/lavena-8436068-10
knegaren1: [citat] Vattenlåset sitter under bottenventilen så det är bara att lyfta upp bottenventilen så följer den med.
Stefan1972: Ja är det så gammalt är det garanterat ett fäste i väggen med gänga. Dylika går fortfarande att köpa och används ju delvis dessutom igen på en del rör i rör installationer.