GoC GoC skrev:
Att ta av locket på spolcisternen och justera är ingen raketforskning som kräver svart bälte i rörmokeri.
Nu har jag justerat till max spolning. Monterade dock inte bort hela innehållet i cisternen som instruktionen sa utan tryckte bara ner flottören för den stora spolningen i botten med en skruvmejsel. Men det måste väl funka det med? Det är det instruktionen för Ifö sign säger fast med skillnaden att dom visar att man ska vrida, lyfta ur allt och sen trycka ner den och sätta tillbaka. Tyckte dock inte att det gjorde så stor skillnad för själva spolningen. Har en likadan uppe som står på mitteninställningen och det spolar bara någon sekund kortare än den jag satte på max.

J Janne82 skrev:
Nu har jag justerat till max spolning. Monterade dock inte bort hela innehållet i cisternen som instruktionen sa utan tryckte bara ner flottören för den stora spolningen i botten med en skruvmejsel. Men det måste väl funka det med? Det är det instruktionen för Ifö sign säger fast med skillnaden att dom visar att man ska vrida, lyfta ur allt och sen trycka ner den och sätta tillbaka. Tyckte dock inte att det gjorde så stor skillnad för själva spolningen. Har en likadan uppe som står på mitteninställningen och det spolar bara någon sekund kortare än den jag satte på max.
Dom sekunderna ger några liter större vattenvolym.
Men har tänkt att det kan sitta något litet i en rörskarv som toapappret fastnar på. För onekligen fastnar pappret i något som gör att det byggs upp en fördämning. Räcker ju med ens liten trädrot som växt sig in i ett avlopp för att det med tiden skall bli stopp. Nu har du ju troligen inget träd i huset :) men en tops som olyckligt fastnat räcker för att det skall bli tätt med tiden.
Otroligt många saker spolas ned i avlopp som förorsakar stopp.
Har du rensat den delen av avloppet, med en roterande rensfjäder med skärande verktyg, någon gång?
Att bara rensa/spola med vatten fixar inte problem av denna art.

GoC GoC skrev:
Dom sekunderna ger några liter större vattenvolym.
Men har tänkt att det kan sitta något litet i en rörskarv som toapappret fastnar på. För onekligen fastnar pappret i något som gör att det byggs upp en fördämning. Räcker ju med ens liten trädrot som växt sig in i ett avlopp för att det med tiden skall bli stopp. Nu har du ju troligen inget träd i huset :) men en tops som olyckligt fastnat räcker för att det skall bli tätt med tiden.
Otroligt många saker spolas ned i avlopp som förorsakar stopp.
Har du rensat den delen av avloppet, med en roterande rensfjäder med skärande verktyg, någon gång?
Att bara rensa/spola med vatten fixar inte problem av denna art.
Jag köpte ett rensband och testade att gå ner i toan med, men det var typ omöjligt att komma igenom kröken och ner i avloppet. Det tar tvärstopp och får tvinga in rensbandet vilket till slut leder till att det bara viker sig. Men på den biten jag kommer in så får jag inte med mig något ut igen iaf. Så sitter inget i vattenlås/krök.

S
Man måste lyfta bort toan för att kunna rensa direkt i röret.
Stor risk att man skadar porslinet med din metod.

S Stegatorparn skrev:
Man måste lyfta bort toan för att kunna rensa direkt i röret.
Stor risk att man skadar porslinet med din metod.
Ja jag har garanterat repat porslinet inuti toaletten. Har dock varit försiktig så det inte blir massa fula märken där det syns. Toaletten är limmad så lyfta bort toan är sista alternativet om inte detta med spolmängden fungerar.

Mvh Jimmy

Ingen som har spolat ner ett bröstben från fågeln, leksak, etc som har fastnat precis i/nedanför toaanslutningen?

En tidigare kollega berättade att när han var rörmokare så åkta han till en fastighet (privatbostad) som hade stopp å rensade/spolade, någon vecka senare var det dags igen, den gången körde han ner handen/armen i avloppet och fick upp ett bröstben till en fågel. Bröstbenet hade lagt sig som en klaff å samlade upp toapapper mm, när han spolade med spolslangen så ”öppnade klaffen” så att allt lossnade.

Han berättade även att på bla dansrestauranger så kunde han hitta strumpbyxor, skor mm i toaavloppet.

post: 3464111, member: 171945"]Jag köpte ett rensband och testade att gå ner i toan med, men det var typ omöjligt att komma igenom kröken och ner i avloppet. Det tar tvärstopp och får tvinga in rensbandet vilket till slut leder till att det bara viker sig. Men på den biten jag kommer in så får jag inte med mig något ut igen iaf. Så sitter inget i vattenlås/krök.[/QUOTE]
Ett litet rensband fungerar oavsett inte, även om du skulle få genom det.
Det måste vara en roterande spiral. Det är motordrivna grejer som behövs. Och framförallt så måste klosetten lyftas bort.
Motordriven roterande spiral rensningsmaskin för avloppsrensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Har du ringt till Ifö och frågat om dom känner till detta problem?

Du får nog försöka begränsa problemet lite, stammen ser bra ut. Då sitter det med största sannolikhet i toaletten. Hör med Ifö om dom varit med om detta innan, om inte. Då är det nog stopp i kröken, läs inlägg #66 tex.

Kommer du inte någonstans med rensband, mer vattenmängd etc. Då får du nog plocka bort toaletten dessvärre.

@Janne82 Hur gick det med detta, hittade du på vad som var fel tillslut?

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
@Janne82 Hur gick det med detta, hittade du på vad som var fel tillslut?

Hej!

Nej det händer fortfarande någon/några gånger om året. Då slänger jag i ett par hinkar vatten så funkar det igen. Det är precis som det blir stopp någonstans men fattar inte hur. Dom har varit här och spolat och kollat med kamera men hittar inga fel. Vi har också varit nere i krypgrunden och kollat och det är inga konstiga böjar eller liknande under toaletten heller. Så vetifasiken vad det är

Troligtvis är det lika som jag har. en mage på ett rör, där skiten stannar upp p.g.a för lite vattenförning Snålspolande toaletter är ett otyg om man bor i eget hus. Även jag slår i ett par hinkar i toan i källaren tillsammans med frugan på en gång och då åker det iväg. Mitt sitter på utsidan, så det blir att gräva upp och lyfta så magen försvinner till sommaren.

J Janne82 skrev:
Hej!

Nej det händer fortfarande någon/några gånger om året. Då slänger jag i ett par hinkar vatten så funkar det igen. Det är precis som det blir stopp någonstans men fattar inte hur. Dom har varit här och spolat och kollat med kamera men hittar inga fel. Vi har också varit nere i krypgrunden och kollat och det är inga konstiga böjar eller liknande under toaletten heller. Så vetifasiken vad det är
Ok, tråkigt att inte komma på vad som är fel..
Tack för uppdatering iaf.

Jepp det enda som kan göras är att filma och se var magen är och har man tur så är den på utsidan. I mitt fal så gjorde jag om för ny 3-kammarbrunn och infiltration. efter det så fick jag 400 m3 åkerjord och dom måste då backa över mellan hus och brunn så det trycktes ner en del. Är nog ca 4 -5 cm mage i backen och det räcker för att det stanna halvvägs. Är det under golvet i källaren så är man illa ute att åtgärda det.

Jag gissar på nåt helt annat.

Till varje avloppsanläggning i ett hus ska det finnas luftning.
I t ex mitt hus, ett rör som mynnar ovan taket kopplat till avloppsledningen.
Om detta är tätt, eller inte alls finns, så blir det slurpningar mm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.