jac
jac: Jag kontaktade tre firmor i höstas. Bara två kom ut och tittade varav bara en lämnade offert. För mig är det obegripligt varför man gör hembesök, tittar, mäter, fikar och snackar i 3h(!) och sedan inte skickar offert. Nu har jag fått kontakt med en fjärde firma som verkar rätt i pris (rimlig om än inte billigast) och i övrigt seriös på alla punkter, det lutar nog åt denna. Det
3 svar · 5,6k läst
A
Avemo: Hur stor skillnaden blir har jag inte koll på, men normalt är det effektivaste att köra fläkten på full hastighet av skälen som elektroluxaren anger. Alltså tvärt emot frågeställningen.
5 svar · 1,8k läst
T
Tiger79: [citat] Tack för hjälpen. Har kört pumpen ett tag nu med bra resultat. Blåsan hade nog fastnat, pumpade upp den med 10 bar innan det sa bang. Var redo att byta kärlet, så det var sista chansen... Locket var helt stängt från början, ska det skruvas loss ett varv?
5 svar · 3,3k läst
·
L
lordi: Det går fint att koppla värmepumpen där. Du får då använda dig av sk fast kondensering. Alltså värmepumpen jobbar hela tiden mot en fast inställd temperatur i pannans tank. Du kan använda alla regleringar i pannan som vanligt. Hur styrningen funkar i julas värmpepump vet jag inte, då jag inte jobbat med dessa, men i övrigt ser jag inga större problem.
2 svar · 3,6k läst
S
smurfen72: Om man har moderna koppel stryper dom (oftast i alla fall) på framledningen tex dannfoss är grymt enkla att justera en fjäderbelastad ring man drar ut och vrider som sitter bakom termostaten om man har nån. Om du har en diff på endast 4 grader med cp på 2 an misstänker jag att du har grova rör och allt fullt öppet vilket inte brukar funka så bra. När vp startar tar det ofta inte mer
15 svar · 4,4k läst
S
smurfen72: Då är vi överns på den biten men det finns ju faktiskt en del undersökningar som visar på att det samlas mögelsporer och diverse skit i filter till ftx system så det krävs nog att man byter filter ofta om det ska funka som tänkt. Fördelen är nog mest att det sänker effektbehovet annars kan man ju gå på frånluft med rätt placerade till luftdon så får man inte problem med kallras
13 svar · 5,4k läst
S
smurfen72: I dag finns det ju beredare med slinga typ VPB300 ger bättre skicktning och laddar vv på 1 vv körning men i normala fall klarar man sig långt på den inbyggda beredaren i en vanlig vp men har man stort bubbelbad tex då behövs en större beredare.
17 svar · 19,9k läst
P
pelle242: Helt klart är Jula dåliga som säljer en gör det själv produkt men försöker ducka garantiåtaganden när dom vet att det i princip är orimligt att låta en fackman installera deras pumpar. Sen är ju inte LLVP rymdteknik direkt, typ ett kylskåp i två delar. Och om det är så svårt med olika tillverkare etc varför kan man köra in vilken bil som helst till en AC firma och få den
9 svar · 12,7k läst
S
smurfen72: En vanlig villa brukar klara sig på 400 meter slang men det beror naturligtvis på energibehov och vilken typ av mark det är lera är bra sand är sämre.
2 svar · 2,6k läst
S
smurfen72: Jag tycker det är enklare att göra en egen kurva i alla fall på 1245 och 1226 har väl nästan samma styr ? Kör med start kompressor på gm -50 men har massor med vatten i mitt system och elpatron är blockerad.
5 svar · 3,6k läst
S
spekerök: 140tkr plus minus 20tkr, beror på omständigheter, effekt, val av panna, borrljup som nämns tidigare . River du ut den gamla pannan själv, ställer den nya på plats själv så sparar du pengar osv. Ta in offerter från olika installatörer med dina önskmål om ditt nya värmesystem, så de kan räkna fram en anläggning som räcker till dina behov. >>http://www.ctcvarme.se/web/Hem.aspx mvh
3 svar · 1,7k läst
S
smurfen72: Om vattnet som går in i beredaren ligger på 50-55 grader och elberedaren står på 60 grader bör den inte dra många kwh per år om du inte förbrukar massor med vv.
8 svar · 7,1k läst
jojjeblom
jojjeblom: Ställ ner tempen någon grad på pumpen när du eldar och se om den då går ner på ''tomgång'' Sen vad det är för sorts pump har ju betydelse inverter/onoff.
6 svar · 1,9k läst
H
Hammarhaj75: 63 790:- ( inkl moms ) för F750 verkar vara ett trevligt pris:D
4 svar · 7,3k läst
S
smurfen72: Finns ju tex kw500 med dubbla slingor eller kanske satsa på en twa sfinx.se säljer till bra pris. Om du väljer att byta tank kan man ju om man vill använda befintlig till att förvärma vv genom rad kretsen.
5 svar · 2,2k läst
Luckyman
Luckyman: IVT 550 gör oxå bara vv. Är du intresserad av att koppla in ngn fläktkonvektor finns det möjlighet till ett minisystem med den större 590´n
1 svar · 2,5k läst
S
smurfen72: Prova att sänka farten på befintlig pump får du fram värme till alla radiatorerna så funkar en 4 meters bra. Jag köpte min alpha2 på www.kotly.com helt ok pris.
1 svar · 1,4k läst
mangen5
mangen5: Det finns väl ingen som helst anledning att försäkringskollektivet skall stå för en kostnad som IVT ansvarar för i tre år enl. KKL? Stå på dig o hävda din rätt! E
6 svar · 7,5k läst
prototypen
prototypen: Du kommer inte att vinna så mycket, det är bara förlusten genom isoleringen som "kostar" men står pumpen bra till så bidrar det till uppvärmningen. alternativet är att köra en legionella extra uppvärmning, ställa ner temperaturen så lågt det går och när du kommer tillbaka en ny legionella. Protte
1 svar · 1,8k läst
Z
Zakalwe: Hej! Jag har nyinstallerad IVT EQ C8 bergvärmepump med 100L arbetstank, kopplad till LK golvvärme. En irriterande sak sker: värmepumpen jagar börvärde för värmeslingan enligt tempgivare i arbetstanken. Men denna givare är mycket "trögare" än termometer som sitter i LK-fördelarna. Så jag drabbas av lite för stora temperatursving. Vattentemp i golvvärmesystem kan variera från 27 till
0 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Det är väl det där med smutsfiltret som man bör se över typ en gång om året (host, host). Men det låter ju lite överdivet att betala några större summor för ett sådant serviceavtal. Som tips till TS, smutsfiltret ser ofta ut som en lite "förs stor" vanlig ballofixkran. Man stänger kranen, och så sitter det en stor mutter på kranen som man öppnar, därinne sitter då filtret. Det
3 svar · 2,3k läst
M
Anonymiserad 137805: dina iakttagelser är korrekta men i praktiken är inte problemet så stort med el ute eller inne. många anläggningar har brytare i närheten av aggregatet på utsidan för att kunna bryta snabbt vid fel utan att behöva bryta sig in etc. sabotage risken är nog liten då det är så enkelt att förstöra utedelen med anslutningar om man vill. ute delen är ju den största el förbrukaren
77 svar · 36,0k läst
·
Z
ZeroX66: Jag skall ta tag i detta när det blir varmare ute så får vi se hur dammigt det är. Självklart kan det vara bekvämt att ta dit en person som fixar detta, men kan man själv så är det att föredra.2000kr kan jag lägga påp isolering istället :)
25 svar · 10,2k läst
L
LEISTI: Kolla matningsledning till fläkten.Har varit med om att ledning låg mot de varma kopparrören bakom fläkten och isolering var defekt.
5 svar · 3,8k läst
J
j-o75: [citat] Har också en IVT! Vårt tillskott har bara varit på 12 timmar på 4år. Den används väl alltid vid varmvatten spets om jag förstår det hela rätt, men inte annars.
19 svar · 4,5k läst
A
ahlex: Tack för era kloka svar! Mer eller mindre bestämt mig för en Kirigamine 35. Blir nog ett bra komplement till de fyra kaminerna :)
7 svar · 6,2k läst
S
smurfen72: Ska du installera själv blir det annat då låter det som en bra ide.
13 svar · 5,2k läst
T
Tommor: Det ser ut att vara en dräneringsslang för kondens.. Har aldrig öppnat den där pumpen men förmodligen är det från någon form av kondensplåt.. men skruva bort fronten och kontrollera så det inte är något läckage på kylsidan..
4 svar · 4,2k läst
·
D
Danne12345: Finns det några möjligheter att tweeka denna så att man får ut mer effekt eller iaf ställa in den ordentligt? Funderade på om det är väl investerade pengar att låta en expert titta på det och ställa in. Kostar ju runt 3000 att få ut nån från Nibe.
5 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.