Värmepumpar
Tommor: Det kan gå att göra manuellt men det är jävligt bökigt.. Däremot brukar man montera en slangrulle ovanpå som hjälper till. Yta runt hålet och ordentlig öppning är ju naturligtvis bra att ha, men jag vet inte hur stor öppning som behövs..
Tommor: Dagens värmepumpar är som dag och natt gällande prestanda och livslängd.. Så jag tycker du tar kontakt med en tillverkare och låter dig ge förslag på lösning. För alla situationer är olika och på ett internetforum får du lika mycket myter som sanningar när det kommer till värmepumpar... Men jag tycker du har rätt lösning på g iallafall, det är inte säkert att du behöver borra
anders07: Hej, vi har en IVT HEE11 med extern VV-beredare och bara golvvärme idag. Det är förberett för pool-värme med styrning och schunt. Vi har två "bekymmer" som jag skulle vilja lösa... Vi har en källardel som inte kan få golvvärme (för låg takhöjd) samt en "vinterträdgård" för året runt bruk där vi inte har tillräckligt med golvvärme (bara halva golvet täckt av golvvärme). Jag
Anonymiserad 137805: var tredje dag hm... släppa igenom luft... inte dra luft... ett par kallingar kanske?
Malten: Jo luftluft blir bättre å bättre för varje år. Har Mitsubishi senaste fh35 å e kanon nöjd.
Joens: När man inte läser fullt ut så får man stå där i hörnet och skämmas! Jag står här en stund och sedan fortsätter jag på min påbörjade Jack Daniels.
smurfen72: Om du har 60 grader på övre tanken så värms en stor del av vv via elpatron men det vet du säkert redan.
smurfen72: Inga problem att köra vp mot tank och ofta den enda rätta lösningen vid full effekt dimensionering men nu tror jag det är en liten inverter vi diskuterar och då finns inget behov av tanklösning. Förvärmning av vv är toppen kör så själv men man bör ha slinga i nånting utan skorsten.
pcd: utanför ämnet, men en kommentar på förra inlägget. vilpi, jag kollade min dräneringsslang idag och den ansluter till en "tratt", så jag ser inte att ett vattenlås borde behövas. Det står inget om det i installationshandboken heller. För att få dragfritt så kan jag rekommendera att sätta diffusor på tilluftsventilerna, beroende på vilken typ du har. Jag har satt diffusor med
arnefo: Jag har börjat få stora problem just med Pressostat Hög. Pannan, IVT Greenline är i.o.f. s. 14 år gammal och PH har hänt flera ggr tidigare men nu händer det varje dag. Av c:a 15 radiatorer i villan har bara några termostater, som jag nu har öppnat helt. Har rensat silar och luftat elementen, men inget verkar hjälpa. Har tidigare några ggr fått "proffs"-hjälp som har tillfälligt
studiomannen: Låter riktigt Josth, jag har 120 isolering i väggarna och 250 i taket. Inget i golvet bara tjockt trägolv med luft under. 2.30 takhöjd.
LaT: Har ingen värmepump alls:thumbup:, jag eldar ved:sly:. FTX som körs sparsamt då vedeldningen liksom hjälper till med ventilationen en hel del. I nödläge (när man inte är hemma eller veden är slut) så används en 6kW elpatron.
smurfen72: Vet inte hur ditt filter ser ut men dom brukar vara enkla att rengöra. Men kolla diffen på brine när kompressorn går för värme och har gått ca 10 minuter den bör vara ca 3 grader och när du ändå håller på så kolla diffen på värme ut samt retur till vp den diffen bör ligga mellan 5-10 grader utan att eltillskott är igång.
smurfen72: Är nog en hyffsad vp Bosch är samma som Ivt fast är lite senare med nyheterna.
-JC-: Gäller Nibe Fighter 1125-8 med ca 5 år på nacken. Igår kväll kom jag hem och upptäckte att temperaturen inomhus knappt var 15 grader och elementen kalla. Kompressor, cirk.pumpar och elpatron var avslagna. Gick igenom inställningarna på värmepumpen och såg att endast displayen var aktiv, de ljusdioder för respektive funktion var släckta. Det gick att knappa igenom menyerna och jag såg
Ventilations Bosse: Glykol kan du glömma, det kommer att läcka lite varstans, eftersom glykolen "kryper"
mstrand: [citat] 6m foderrör, kollektorslang, brinevätska, indragning till värmepumpen ( hade förberett rör i plattan). 201m totalt varav 198m aktivt. Nybygge, så ingen rot inblandad.
PASwe: Jag förberedde för att kunna ta bevattningsvatten ur min energibrunn när den installerades. Oklart om jag kommer att använda det dock. [bild] [bild] På första bilden ser du energibrunnen innan sugslangen installerades. Nästa bild visar det lock som användes längst upp på stålröret. Det är bara grejen med hålen som är locket (den ligger på en kabelvinda).
Proton: får se hur det blir, lite trist låsa fall man får fel på köldbäraren och vill leva på el patron till det e fixat. För som sagt, man skaffar ju inte bergvärmepump för att köra på el patronen :rolleyes:
stomneby: Om din slinga är 300m så rymmer den ca 300 liter vätska av någon sort om du toppar med 3 liter vatten så blir förändringen av din köldbärarvätska 1% det kan knappast spela någon som helst roll.Så länge som du inte har ett läckage och måste fylla ofta då måste du ta reda på vad du har i slingan. Den minskning du ser i ditt kärl beror till största sannolikhet på att
pelle242: Jag skulle säga att det är samma lösning med vattenburet system oavsett vilken typ av värmepump du sätter in. Skall man vara petig skulle man kanske ha något större radiatorer till luft/vatten med det är finlir. Det är vanligt att man byter från olja till bergvärme med samma radiatorsystem och det blir oftast helt ok. Sen tycker jag inte du skall hänga upp dej på att vattenburen
peternicklas: [citat] Om du ligger på en förbrukning idag på 15000kW och sätter in en LV pump så borde du ta hem en investering på 50 -60000:- på mellan 6-8 år. Räknar du ett cop på 3.0 så betyder det att du skulle tjäna 10 000 kW/år. Säg att du tjänar 7 kW/år elpris 1.30:-/kW c:a 9000:-/ år i förtjänst.
Smålänningen: En kompressor till en värmepump är uppbyggd på ett helt annat sätt än en luftkompressor, bl.a så sitter den helt innesluten i systemet så den måste sågas/skäras upp. Titta på kompressorn på ett kylskåp så ser du vad jag menar.
exerg: Det är endast Ariterms pelletskaminer som är godkänd med "väggfläkten" Drag som den heter. Ytterligare en sak som kan/kommer att krångla och kostar lika mycket som en skorsten. De vanligaste pelletkaminerna av bra kvalitet är Italienska .Undvik bara de kinesiska även om de förefaller billiga. De Amerikanska är gjorda för Amerikanska, dåligt isolerade hus där det för att hålla varmt